• Vicke01

    Litet honörsbord, hur dukar vi bäst?

    Vi ska endast sitta 6 personer vid vårt honörsbord och blir ca 50 personer på festen. Testade placeringsverktyget här på BT med både U-dukning och E-dukning (3 tungor). U-dukningen tycker jag blir för "utspridd", det sitter 11 personer på varje sida. Jag vill gärna att man sitter mer samlat.


    När jag testade E-dukningen så såg det väldigt trångt ut (svårt att bilda sig en uppfattning om det via datorn), så jag undrar om det skulle se dumt ut om vi förlänger honörsbordet (utan att någon sitter längst ut) för att kunna göra lite mer plats för de som sitter vid "tungorna"? Genom att ha E-dukningen så känns det som att vi kommer närmare våra gäster och inte sitter avskärmade för oss själva. Vi har ju resten av livet på oss att prata med varandra, så jag pratar gärna med lite andra människor under middagen

  • Svar på tråden Litet honörsbord, hur dukar vi bäst?
  • Anneli256

    pga olika orsaker så hade vi inte något traditionellt honnörsbord utan bara ett litet bord med mig o maken. Vi hade 61 gäster. Vi hade tre andra långbord, dessa placerade vi ung som ett E men dom två yttre långborden var vinklade utåt medan mellan bordet stod rakt med ett litet mellanrum mellan vårt och deras bord. Att vi vinklade dom två yttre lånborden gjorde också att ingen satt direkt med ryggen mot någon annan utan det räkte att man flyttade lite på sig för att kunna få en överblick över alla gäster. Hoppas du förstår vad jag menar.


    Personligen hade jag nog valt att göra själva honnörsbordet lite mindre och att dom andra inte sitter direkt emot erat utan det finns mellanrum, jag tycker det hade sett märkligt ut att ha massa utrymme som kanske tolkas som tomplatser. Om ni vill så kan ni ju även flytta upp dom yttre borden om ni har ett E så att dom kommer upp liksom halvvägs upp på sidan av honnörsbordet om du förstår vad jag menar. Både detta och vårt sätt att duka kräver dock en lite större lokal.

  • 987654321

    Vi har valt att ha långbord med 50 gäster bara för att vi inte fyller ett honörsbord :)

  • eerihan

    Vi kommer ha ett honörsbord med 6 personer och ca 75 gäster dukat med E-dukning eftersom det passar bäst i lokalen. Vi har beställt blomsterarrangemang att sätta ute på hörnen på honörsbordet för att det inte ska se tomt ut. Gällande placeringsverktyget har jag upptäckt samma problem som du, att det inte går att få bredare bord än antalet platser på bordet. Det går att göra platserna bredare men då får man det på alla borden och det blir lite för stort när vi har så många gäster men kanske funkar bättre för dig. Själv funderar jag på att rita själv ist i ett annat program. Får se hur det blir. Vi har inte fått in alla svaren än så vi väntar lite med bordsplaceringen.

  • Cicci90

    Vi kommer att sitta sex personer vid honnörsbordet och ha samanlagt 66 gäster.
    Lägger upp en skiss över hur vi kommer att sitta Glad


  • Chicita

    Vi använde tre bord till honnörsbordet, men vi satt bara 2 personer vid varje bord. På så sätt fick vi till en bra E-dukning utan att ha tomma platser på honnörsbordet eller att vi (brud och brudgum) hamnar i en skarv med bordsbenen mellan oss.
    Och så var det lite "lyxigt" med armbågsutrymme så att säga Flört 

    Annars gjorde vi i princip som Cicci90, men vi hade flest bord "längst ner" om man går efter hennes skiss




     
  • Cicci90

    Kan tillägga att vi kommer att ha en bänk framför honnörsbordet dit folk kan komma och sätta sig för att prata. Har varit på två bröllop där det har varit så och bänken har varit fullsatt så gott som hela tiden Flört
    Då blir brudparet inte så "ensamt" som de riskerar att bli om bordet är en bit bort ifrån de andra.

Svar på tråden Litet honörsbord, hur dukar vi bäst?