• SandraM

Byte av körkort, pass, kontokort, mm efter bröllop...

Jag undrar vad som händer efter att man gift sig.. Hur funkar dte praktiskt.. Jag gifter mig den 14/7 och kommer att ta min blivande makes efternamn. antar att man skickar in papper efteråt (eller gör prästen det?) men när blir det dags att byta körkort, pass, etc...

Har ingen aning alls så vore tacksam om någon ville berätta

• Svar på tråden Byte av körkort, pass, kontokort, mm efter bröllop...
  • JennyO

Jag tar också min blivandes efternamn och skickade in efternamnsanmölan tillsammans med hindersprövningen eftersom det sägs att det brukar ta tid att behandla nämnändringar. Annars vet jag inte hur/när man gör.

• aniara

Blankett för nytt körkort ska komma hem automatiskt när namnbytet gått igenom (vigseln registrerats). Det övriga tror jag man får fixa själv. I alla fall pass.

• aniara

Tillägg: prästen ska skicka in påskrivet vigselintyg (det ni fick tillsammans med intyg på hindersprövning) till Skatteverket. När Skatteverket registrerat att ni gift er får ni papper hem. Det kan tydligen ta allt mellan 2 och 6 veckor.

• Krystal

Jag funderade på betalkort/kreditkort och så, som bankkortet, bensinkortet och dyl. Är det jag själv då som måste ändra det eller kommer det också automatiskt? Medlemskort som typ KappAhl eller Kicks räknar jag med att få ändra allt eftersom man ser att det står fel efternamn. Jag är iallfall glad att jag inte har mitt nuvarande efternamn i mailadressen...

• SandraM
    JennyO skrev 2012-06-29 10:24:12 följande:
    Jag tar också min blivandes efternamn och skickade in efternamnsanmölan tillsammans med hindersprövningen eftersom det sägs att det brukar ta tid att behandla nämnändringar. Annars vet jag inte hur/när man gör.
    Ja, efternamnsanmälan har jag också gjort... Prästen tog alla våra papper när vi träffade henne så då får vi anta att vi gjort vårat nu och det är bara att vänta in att få hem ett meddelande. För jag törs ju inte ändra nånting annat förrän jag ändrat mitt körkort...
  • majflicka

Ni skickar in papperet ni fick med hindersprövningen med de namnam ni gjort. Prästen skickar in vigselbeviset efter bröllopet. Körkortsförnyelsepapper kommer hem automatiskt efter ngn vecka. Du får papper hem från Skatteverket när namnändringen gått igenom att visa upp med leg innan du hunnit skaffa nytt idkort. Bankerna ( iaf nordea samt seb) uppdaterar mot Skatteverket automatiskt men man måste själv önska nya kort för att få det dvs skickas inte ut av sig själv. Ev andra ställen får du ändra själv. Ställen som t ex H&M om du handlar mot faktura på internet uppdateras själv men medlemskort skickas inte ut men när det förnyas ( tex var 5:e år el liknande) kommer det med nya namnet förutsatt att de ngn gång fått dit Personnr. Lycka till

• PoS

Om ni ska åka på smekmånad precis efter tänk då på vilket namn du har bokat biljetten. om det är ditt gamla namn så ta inte med idhandling med nya namnet! I värsta fall får du inte åka med, i bästa fall får du betala namnändring på ett gäng hundralappar.

Svar på tråden Byte av körkort, pass, kontokort, mm efter bröllop...