• SkåneA­ngel
    Äldre 29 Jun 09:52
    4477 visningar
    25 svar
    25
    4477

    Hjälp med färger!!

    Hej! Jag och min sambo gifter oss nästa år och jag har börjat med planeringen nu. Men har ett stort problem! Vet inte Vilks färger jag ska ha som tema! Jag kan inte ha lila,grönt eller mörkbrunt då det redan har användts av familjen/släkten! Snälla hjälp mej med lite färgförslag.. Är verkligen kluven! //Emma

  • Svar på tråden Hjälp med färger!!
  • sajent­hi
    Äldre 29 Jun 13:50
    #11
    SkåneAngel skrev 2012-06-29 13:20:09 följande:
    Sajenthi! Vart har du hittat så msn kSn kolla på färgerna så? Det hade ju hjälpt en hel del att se det så istället! Tack för alla tipsen vämner:) det har verkligen hjälpt:)
    Jag önskar att jag kunde hjälpa dig, men jag hittade den bilden av en slump när jag googlade på just dem färgerna. Blev överlycklig när jag hittade den för det var precis de färgerna jag hade i huvudet. Sorry...
  • SkåneA­ngel
    Äldre 29 Jun 14:16
    #12

    Är lite inne på fushia och ivory eller vit.. Har inte bestämt mej än om dom två men fushia blir det till 90 procent just nu:)

  • AnnLi
    Äldre 29 Jun 15:14
    #13

    Vi hade inget färgtema alls! Det var inte förrän jag hamnade här på BT som jag förstod att det var en "nödvändighet", hade inte ens hört talas om det innan... Jag tycker det är lite hysteriskt när allt färgmatchas.

  • Jag han
    Äldre 29 Jun 15:43
    #14

    vi hade rosa, beige, champagne


    Varma fina färger. :)

  • Äldre 29 Jun 15:48
    #15

    Här kan du få tips!
    www.theperfectpalette.com/

  • Äldre 29 Jun 15:54
    #16
    AnnLi skrev 2012-06-29 15:14:36 följande:
    Vi hade inget färgtema alls! Det var inte förrän jag hamnade här på BT som jag förstod att det var en "nödvändighet", hade inte ens hört talas om det innan... Jag tycker det är lite hysteriskt när allt färgmatchas.
    Det är inte nödvändigt alls. Men det kan underlätta om man letar inspiration Flört
    Istället för att kolla på alla miljontals inspirationsbilder så kan man hålla sig till "sin" färg. 
    Samma när man ska göra / beställa inbjudningar, Program mm...
    Då kan man bara bläddra förbi alla blåa, gröna, gula osv om man har lila som färg och behöver inte ens ta ställning till om dom var fina eller inte.

    Så det är för att underlätta som man väljer färgtema i första hand. Det är mer som en röd tråd än ett tema anser jag.
    Men vissa blir ju lite hysteriska.

    Inte jättelänge sen som det var en brud som var förtvivlad för hon hade Ivory-klänning och linnedukarna i lokalen var vita och det gick ju inte Tungan ute

    Vi hade ju annat tema, så att försöka matcha med färger var det sista jag tänkte på. Snarare tvärt om. Använda så mycket färg jag kunde i dukning och sånt eftersom det blev mer "medeltida" så Glad
  • Äldre 29 Jun 15:59
    #17

    Till TS.

    Låt färgen löpa som en röd tråd. För att underlätta för dig. Men stirra dig inte blind.
    Använd textur, material mm mer än färg.
    Försök känna efter vilken stämning ni vill ha. Hav, skog, land, sagoaktigt eller strikt...
    Om du gillar Fuchsia så använd gärna blommorna på något sätt också. Inte bara färgen, kanske strö ut blommor på borden istället för att använda löpare. Eller ha i brudbuketten osv... 

  • Äldre 29 Jun 16:02
    #18
    Chicita skrev 2012-06-29 15:59:15 följande:
    Till TS.

    Låt färgen löpa som en röd tråd. För att underlätta för dig. Men stirra dig inte blind.
    Använd textur, material mm mer än färg.
    Försök känna efter vilken stämning ni vill ha. Hav, skog, land, sagoaktigt eller strikt...
    Om du gillar Fuchsia så använd gärna blommorna på något sätt också. Inte bara färgen, kanske strö ut blommor på borden istället för att använda löpare. Eller ha i brudbuketten osv... 
    Just ja...

     Vitt / Ivory och silver / guld kommer alltid finnas i lokalen ändå på något sätt så bry er inte om att "få in det i temat"... Och lås dig inte vid den exakta nyansen heller av fuchsia. Kanske sätta att det ska vara åt det rosa-lila hållet med fuchsia som det optimala... 
  • brudsn­art
    Äldre 29 Jun 18:21
    #19

    Vi har valt rosa och vitt en tråd som går från blommor till dukning mm :)

  • Vivian skjold­ner
    Äldre 10 Feb 03:38
    #21

  • Äldre 10 Feb 23:13
    #21

    Hej, när gifter ni er? Årstiden är ju en faktir som kan påverka färgvalet. Vi hade ljusrosa då vi gifte oss på sommaren men hade vi haft höst hade vi förmodligen kört orange och rött.

  • Äldre 11 Feb 10:09
    #22

    Nu har vi ändrat lite och har Marinblå, silver, vitt och små små inslag av rosa. ;)

  • Tin
    Äldre 11 Feb 10:20
    #23

    Här är vårt färgtema. Det kommer från the perfect palette som det tipsas om tidigare i tråden. Vi tyckte det var skönt med en riktlinje i färgtemat men vi följer det inte slaviskt utan har det mer som en riktlinje :) Lycka till!

  • Äldre 11 Jul 04:35
    #24

    Vi har fuschia och grått, men även olika nyanser av rosa och grått, självklart blir det en hel del vitt också.
    Jag varlde färgerna för att jag fastnade för ett mönsterark från panduro som jag gillade i grått med blommor i den färgen, som jag nu köpt massor av och skall göra inbjudningskort, vigselprogram och festhäfte i. Sedan skall vi ha mycket tags också, till placeringskort, info om bordsgrannar, runt vattenflaskor och killens hembrygda öl mm. till dessa har jag sidenband i fuschia, vitt och grått.
    Poängen med färgtema är väl att hålla det stilrent, så det inte blir plottrigt med en massa olika färger. Olika nyanser av färgerna går ju jättebra. Det behöver inte vara så avancerade saker, man kan fixa det rätt enkelt, det kan räcka med servetter och blommor i den färgen du väljer för att det skall bli effektfullt och fint.

  • Äldre 11 Aug 11:49
    #25

    Jag tycker att det viktigaste när man väljer färgtema är att det faktiskt är en färg som man själv trivs med!

Svar på tråden Hjälp med färger!!