• Enilorac

    När ska brudparet lämna festen?

    Sitter och funderar lite hur man brukar göra. Förstår att det är lite upp till var och en hur man gör. Men är det nån regel på när brudparet ska lämna festen?
    Har inte varit på bröllop de senaste åren, men har för mig att innan skulle brudparet lämna festen först och helst vid 12 slaget. Sen känns det som om det är lite föråldrat, vem vill liksom lämna sin fest som man har jobbat så länge med och sattsat rätt mycket pengar på först? Och kanske när det är som trevligast.
    Vi har inte gjort några större planer på hotell då vi har en bebis på 3 månader som inte vill va utan sin mamma. Men det är klart, en natt på hotell och en god frukost på morgonen är ju inte helt fel!
    Så snälla, hur gjorde ni, när åkte ni, fördelar nackdelar?

  • Svar på tråden När ska brudparet lämna festen?
  • AnnLi

    VI hade festen hemma på vår gård, så vi var av naturliga skäl kvar till sist. Morgonen efter hade en kompis som övernattade dukat upp värsta frukostbuffen åt oss så det var nästan som att bo på hotell :)


     


    Men även om vi varit nån annanstans hade jag velat stanna och umgås med gästerna så länge som möjligt.

  • johannagbg

    Funderar på samma sak faktiskt...Eller asså vi ska ju övernatta på hotell på bröllopsnatten och har vår bröllopsfest nere i Frillesås. Lokalen måste vi typ lämna vid 01.00-02.00 tiden, så funderar nog på att kanske åka mot götebrog runt 00.00. Då är vi på hotellet vid 00.30 typ, så man lär ju vara rätt trött eftersom man har hållt igång hela dagen. för mig så är egentligen själva middagen det som är viktigast. Själv festen är väl lite tja enligt mig--Midddag, tal, dans och tårta är det vitkgiaste..Sen att vakna upp morgonen efter ensamma och bara kunna lilla och tänka tillbaka på gårdagen =)

  • Sia

    När vi lämnade festen var det bara värdparet kvar, kändes jättebra att vara med till slutet. Vi hade ett naturligt avslut på festen i och med att vi ordnat buss åt alla gäster då festlokalen ligger väldigt avsides. Jag har personligen svårt att förstå varför man vill lämna sin egen bröllopsfest flera timmar innan den är slut, och vi hade bestämt att vi skulle stanna så länge jag orkade (är nämligen gravid). Är överlycklig att jag orkade med hela festen!!


    Bröllopsnatten spenderade vi hemma med tillpiffat sovrum. Nya lakan, doftljus och vackra blommor. Några av våra närmsta vänner sov över hos oss, en av dem är kock och på morgonen efter hade han ordnat en riktig lyxfrukost åt oss allihop. Var jättemysigt att äta tillsammans och prata om bröllopet. Min man och jag tyckte inte det var lönt att slänga ut pengar på hotellrum som vi bara skulle nyttja några timmar, utan vi valde att boka in en hotellweekend på tu man hand helgen efter bröllopet. Kan jag verkligen rekommendera!! Tycker att vi på det viset fick det bästa av allt. :)

  • Chicita

    Vi städade lokalen efteråt eftersom det skulle vara dop där dagen efter och lokalen skulle vara färdig till kl 9.
    Så vi och några till var kvar till sist. Dvs tills allt var packat och klart och färdigstädat 

  • Drömbröllop12

    Inte en sekund före 5 förmodligen, vi gillar att festa och tänker inte missa en chans att göra det hela natten lång med våra vänner och familj!!


    Lägger man flera hundra tusen på ett bröllop vore det väl idiotiskt att missa festen .-P

  • lillama

    Jag kan tänka mig att vi är kvar till sist.
    Jag hoppas att mina underbara föräldrar kan ta våra barn så vi får en natt för oss själva i huset. Men ja vet inte, vi har inte pratat om de..

  • Enilorac

    Skönt att höra lite olika synpunkter, och hur ni andra har gjort eller tänker att göra!  Vi får ha lokalen till 14 dagen efter så vi kan dansa på bäst vi vill hela natten! Glad  Funderar lite på att vi kanske kan samlas dagen efter och äta en god  frukost i lokalen och hjälpas åt att tömma den. ( Många av våra vänner och familjer bor nära och har redan erbjudit sig att hjälpa till.) 

  • millemill

    Kul att läsa, vi diskuterade detta alldeles nyss! Vi kom fram till att vi vill ju vara med på festen, det är ju bara en gång man har en sån här fest och då vill vi ju va med! :)

  • smulanjuli

    Vi får bara va kvar i festlokalen till ett. Så vi har tänkt att vi åker straax innan det så det blir ett tydligt avslut.


    Är det någon som har nåt bra tips på hur man gör ett snyggt avslut?

  • Chicita
    smulanjuli skrev 2012-06-28 20:31:50 följande:

    Vi får bara va kvar i festlokalen till ett. Så vi har tänkt att vi åker straax innan det så det blir ett tydligt avslut.


    Är det någon som har nåt bra tips på hur man gör ett snyggt avslut?


    hehe... vi hade skrivit redan i inbjudan att det fanns en buss att åka med (beställd) som gick ut så dom var i kyrkan ca 15 min innan vigseln och tillbaka 01,30.
    Och vi påminnde om det i festhäftet också "Bussen kommer och hämtar 01,30".
    Så när alla som skulle åka med den drog iväg så var det inte så svårt att få resten att åka hem också Tungan ute 
  • JuliBrud89

    Ja det dær ær svårt.. Vi har också en dotter, som då kommer vara 8 mån, och vi har bokat hotell på Fjællnæs Høgfjællshotell men då kommer inte dottern få vara med. Vi har barnvakt åt henne så dom går hem efter middagen (nær festen børjar) før att minska på stressen før henne. Tycker inte en sån fest ær passande før ett litet barn. Alls! Så så kommer vi gøra. Och vi bor i Norge (Røros) men har hotellrummet i Fjællnæs (hærjedalen) som tar 45 min att køra. Så kan tænka mig vi åker i 01-02 tiden :) 

  • CJIGBG

    Hehe vi gjorde klart ganska tidigt att har man en stor fest, vi var iaf 110 st, betalar hyfsat mycket pengar för detta då tänkte då inte vi gå hem först :) Vi fick en sådan klockren avslutning av en slump :) 15 min innan vi var tvunga att lämna lokalen tyckte randomfunktionen på spotify att det var läge att spela "om du vill vill bli min fru" med drängarna, alla som var kvar kom upp på dansgolvet, slipsarna som inte hamnat på huvudet tidigare åkte upp och alla dansa runt i någon slags square dans-hoppa runt dans :) Efter detta var det bara " ja detta var avslutningen" :D

  • gbg2012

    Det var några som gick före oss men tidigast vid midnatt. Vi själva åkte 20 min innan det stängde hade ordnat ett bra liveband och ville hinna dansa. =)

  • 2 0 1 2

    Vi har hyrt ett rum på stället där vi har festen. Precis utanför går vägen och där går nattbussar. Lokalen stänger 01.00 och bussen går vid den tiden, alltså kommer vi nog att gå och lägga oss samtidigt som gästerna åker hem.

Svar på tråden När ska brudparet lämna festen?