• CJ5

Svenska nationalsången?

Är det okej att ha Svenska Nationalsången spelande i kyrkan antingen när man går ut eller precis när man blivit vigd, i samma anda som den spelas på tex OS eller VM eller så. Eller kommer det klassas helt rasistiskt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Svenska nationalsången?
  • Pyttsan

Jag skulle aldrig kopplat nationalsången med rasism?! Förvånad

Men kommer inte alla då att sjunga med? Är det så ni har tänkt? Åtminstone i Finland skulle alla sjunga med i sången och stå kvar tills de sjungit klart. Och om folk går ut medan de sjunger så kan det kännas jobbigt för dem som sitter långt bak i kyrkan och liksom måste sjunga för sig själva när nästa alla gått ut. 

Ett par av mina vänner hade just simply the best som utmarsch, det var skojigt! Tänk på att låter har ett låååååångt intro, så man bör antingen stå kvar en stund eller be den som spelar att korta av introt. Min vänner började gå när musiken började spela och de var nästan ute när "simply the best" kom. Fast vad gör väl det?Skrattande 

• TheD

Vi hade inmarsch till Estlands Nationalsång så jag tycker det är helt OK!

• Five year engagement

jag kom att tänka på sportspegellåten =) utan text då...

">

• moa2012

förstår inte varför den skulle klassas som rasistisk???.. låten har ingenting med rasism att göra överhuvudtaget..

vill ni ha den sång så go for it ;) !!! 

• Annamolly

Rasistiskt nej, lite for nationalistiskt daremot. Jag tycker nog inte det passar pa ett brollop om jag ska vara arlig, det ar val en hogst personlig tillstallning som inte har sa mycket med nationen att gora, om man inte ar kungafamiljen, haha. 

• Aniara4
    Annamolly skrev 2012-06-27 23:23:13 följande:
    Rasistiskt nej, lite for nationalistiskt daremot. Jag tycker nog inte det passar pa ett brollop om jag ska vara arlig, det ar val en hogst personlig tillstallning som inte har sa mycket med nationen att gora, om man inte ar kungafamiljen, haha. 
    Instämmer med alla här, det finns väl inget rasistiskt i att hylla sitt land (även om nynazisterna försöker lägga beslag på både flaggan och nationalsången som om de var symboler för just deras skruvade idéer), däremot skulle det kännas lite märkligt för mig också. Att vi två har funnit varann och vill leva tillsammans har ju liksom inget att göra med vilket fint land vi lever i.

För maffig känsla med lite mer klassiskt stuk, Hallelujakören kanske?
  • knyttan

Jag håller med ungefär allt som alla har skrivit redan, har inte heller röstat på något eftersom alternativen inte riktigt stämmer...
    tycker INTE att vår fina nationalsång är det MINSTA rasistisk, jag älskar mitt land och sjunger gärna nationalsången så fort tillfälle ges, däremot så tycker jag att det skulle vara skumt på ett bröllop, och att förknippa "Du gamla, du fria" enbart med hockey / fotbolls VM /OS vinst är för mig lika främmande som att enbart förknippa det med rasister....??? När jag hör nationalsången är det nog det sista jag tänker på.

Detta får mig att bli lite bekymrad över svenskars självbild (som svenskar) i största allmänhet faktiskt....

• Annamolly

We are the champions tyckte jag var en bra ide annars. :)

• TheD

Jag håller med ungefär allt som alla har skrivit redan, har inte heller röstat på något eftersom alternativen inte riktigt stämmer...
    tycker INTE att vår fina nationalsång är det MINSTA rasistisk, jag älskar mitt land och sjunger gärna nationalsången så fort tillfälle ges, däremot så tycker jag att det skulle vara skumt på ett bröllop, och att förknippa "Du gamla, du fria" enbart med hockey / fotbolls VM /OS vinst är för mig lika främmande som att enbart förknippa det med rasister....??? När jag hör nationalsången är det nog det sista jag tänker på.

Detta får mig att bli lite bekymrad över svenskars självbild (som svenskar) i största allmänhet faktiskt....

Den ska nog inte sjungas :)

• aniara

Nationalsången spelas som en hyllning till ens land. Det blir lite märkligt då att spela den som utmarsch, dvs att man lämnar lokalen när den spelas. Och jag måste säga att kopplingen till "bäst i världen" är väldigt långsökt.

• Guanaca

Helt ok med tanke på att man ska ta varje tillfälle i akt att "ta tillbaka" nationalsången från rasister/nynazister. VARFÖR ska nationalsången/flaggan förknippas med inskränkta, trångsynta, rädda, egoistiska människor??!

• Kjell Präst

Jag kopplar inte nationalsången till vare sig rasism eller sport, utan till det fantastiska land vi lever i, min kärlek till detta land och min stolthet över att vara svensk. Jag skulle som präst ha sagt okay till att ha med nationalsången vid vigseln. Som flera andra har sagt dock, är det "vinnarkänslan" ni är ute efter så finns det bättre alternativ.

Svar på tråden Svenska nationalsången?