• Amelia

    total katastrof! så ledsen o besviken..

    den 16e juni gifte jag och min sambo oss, och det blev långt ifrån en perfekt dag.
    det började strula redan från början med solisten och att vårat värdpar i sista stund måste avböja, och vi
    fick leta efter nytt värdpar, som tills slut blev min bästa kompis och lilla syster, som inte hade aning om hur allt skulle gå till..
    Men de sa att de hade lyckats fått ihop ett bra schema med lite roliga grejor och sånt.
    Min kompis skulle göra tårtorna, men hörde aldrig av sig så jag fick stå och göra 4 tårtor fredag förmiddag innan vi skulle ut och dekorera och fixa festlokalen. Min sambo var hemma med våra 4 barn och skulle samtidigt göra 3 potatisgratänger, då vi skulle göra all mat själva. och grilla kycklingspett.   hade redan gjort klart karre`som bara skulle skäras upp.
    Runt halv åtta är vi klar i lokalen och jag åker hem till syster för lite mys och sen övernattning där då hon skulle fixa mitt hår och smink.
    kliver upp runt åtta för en snabb frukost innan vi måste ut till lokalen för att löva och plocka blommor.
    pga andra dröjsmål är vi inte hemma igen hos min syster igen förrän halv tolv och kl. 2 ska vi fotograferas innan vigsel kl. 4.
    båda två ska duscha, jag ska stryka min klänning, min syster skulle göra en till gratäng till festen, och min och barnens buketter och hinna fixa sig själv, mitt hår och smink.
    Kan man säga annat än att det blev grymt stressigt?
    När jag höll på stryka min klänning rann det ut en brun vätska på klänningen som vi fick kämpa med att få bort.
    jag fick locka mitt hår själv så gott det gick och sätta i löshåret.  min syster fick skynda sig att göra en snabb uppsättning, och sminkningen gick på några minuter.
    fick slänga på mig klänningen och skynda iväg då vi redan var sena till fotograferingen.
    blev en stressig fotografering då alla studenter även skulle fotograferas där vi var, och det regnade ute.....
    blev inte alls så mycket bilder på barnen som jag hade tänkt.
    och min klänning hade blivit jätte stor i bysten då jag gått ner 4 kg inför bröllopet, så jag fick gå och dra upp klänningen hela tiden.

  • Svar på tråden total katastrof! så ledsen o besviken..
  • TheD
    knyttan skrev 2012-06-28 00:51:03 följande:
    Whoha, låter som att ni hade sparat lite väl mycket till sista minuten? Och som många har sagt innan så säger inte prästen "Du kan kyssa bruden", det är bara i amerikanska filmer som det händer. Jag tycker det är mest classy att spara kyssen till kyrktrappen, men annars så kan man ju smita in en kyss efter löftena om man nu absolut vill. Hade ni inte läst vigselordningen innan? Då hade ni ju sett att det inte finns någon "You may kiss the bride" - del... Tror faktiskt inte att man ens KAN få präster att lägga till det, till skillnad från den berömda brudöverlämningen så är det ju vigselordningen..? Men jag är ju inte någon expert på detta har bara aldrig hört talas om att det skulle förekomma att prästen säger detta/ ger "tillåtelse", utan isf är det brudparet som kysser varandr på eget initiativ.
  • JesFre

    Förstår verkligen att det känns tugnt att all planering verkar ha sprungit ifrån er på själva dagen.
    Men Ni är gifta! Focusera på det.
    Om ni vill kan ni alltid förnya era löften om några år, och då förhoppnings vis se till baka till eran bröllops dag och skratta tillsammans åt allt som gick tokigt. 

  • Imke1977

    Helt ärligt, jag avskyr när folk säger "Men ni blev iallafall gifta!" Men alltså..... ja självklart blev man det.
    Men den här dagen man drömt om hela sitt liv kanske. Det man slitit för sååååå länge och åtsidosatt en massa andra saker för. När det inte blir som man tänkt då BLIR man besviken. Den där dagen man ALDRIG kan göra om på samma sätt igen.
    Jag förstår dig HELT. Jag skulle känna mig så otroligt ledsen. Jag är så ledsen för din skull
    Det tråkiga ärju att man inte riktigt kan göra om det igen..... Inte på samma sätt.
    Jag sörjer med dig....
    Men jag hoppas att du kan komma vidare till slut. Massor av kramar från mig!

  • Kjell Präst
    knyttan skrev 2012-06-28 00:51:03 följande:
    Tror faktiskt inte att man ens KAN få präster att lägga till det, till skillnad från den berömda brudöverlämningen så är det ju vigselordningen..? Men jag är ju inte någon expert på detta har bara aldrig hört talas om att det skulle förekomma att prästen säger detta/ ger "tillåtelse", utan isf är det brudparet som kysser varandr på eget initiativ.
    Jo, jag har hört om präster som, efter önskemål från paret, lagt in detta moment som alltså inte ingår normalt. Själv skulle jag dock inte göra det eftersom jag tycker brudparet är vuxna nog att själva avgöra när de ska kyssas
  • AnnL
    Kjell Präst skrev 2012-06-28 09:57:14 följande:
    Jo, jag har hört om präster som, efter önskemål från paret, lagt in detta moment som alltså inte ingår normalt. Själv skulle jag dock inte göra det eftersom jag tycker brudparet är vuxna nog att själva avgöra när de ska kyssas
    Men när brukar man kyssa varandra då, efter vadi vigselordningen? :)
  • Cantaton
    AnnL skrev 2012-06-28 10:41:08 följande:
    Men när brukar man kyssa varandra då, efter vadi vigselordningen? :)
    På kyrktrappen :)

    Och de som lägger in det i själva vigselgudstjänsten gör det efter tillkännagivandet. 
  • Aniara4
    AnnL skrev 2012-06-28 10:41:08 följande:
    Men när brukar man kyssa varandra då, efter vadi vigselordningen? :)
    Ute på kyrktrappen efteråt!

    Alltså, det finns inte i vigselordningen alls. Däremot är det många som passar på direkt efter att man blivit gift, och vänder sig om mot församlingen. Vi hade pratat med prästen och kommit överens om att vi skulle pussas där (hon sa att det oftast blir så spontant), men maken glömde det och stod bara där och fånlog. Sen kom han på det lite senare och föreslog att vi skulle pussas precis innan vi gick ut istället. Ja ja. Han är som han är.

    TS: Jag förstår att du är besviken. Man planerar så himla mycket och drömmer och föreställer sig hur det ska bli, sen är allt över på ett ögonblick och så blev det inte alls som man hade tänkt sig. Jag skulle kunna räkna upp minst 20 saker som blev fel under vår bröllopsdag, det är tämligen triviala saker jämfört med en del av era, men jag kan fortfarande gå och gräma mig lite över det ena eller andra som inte blev av eller som jag hade tänkt, och några av de saker du nämner skulle jag ha gått och ältat ett bra tag kan jag erkänna! Jag kände mig åtminstone jäkligt snygg hela dagen! Kyss (Ja, fåfäng, men det är viktigt för de flesta brudar.)

     Det finns ju ett par trådar här som handlar om saker som går snett, där har jag och många andra skrivit om våra större och mindre missöden. Kanske kan du få lite tröst i att det inte går som på räls för alla andra? Bra som motvikt mot alla tjusig bröllopsreportage där allt är som en sagodröm!
  • knyttan
    Kjell Präst skrev 2012-06-28 09:57:14 följande:
    Jo, jag har hört om präster som, efter önskemål från paret, lagt in detta moment som alltså inte ingår normalt. Själv skulle jag dock inte göra det eftersom jag tycker brudparet är vuxna nog att själva avgöra när de ska kyssas
    Jaha där ser man Glad Jag tycker själv att det är lite konstigt att få tillåtelse från nån annan att pussa på min sambo, men då vet jag ialla fall att jag kan få det om jag vill Solig
  • J8783

    Ursh stackars er. Men din berättelse låter till pricken som min bröllops berättelse, besviken är jag med. Gifte oss 1 juni. Nu har det lagt sig och bi bestämde att vi skulle göra 1 års dagen mer minnesvärd :)  Jag gifte mig borgerligt utan brudklänning men visst ville jag ha känt mig fin hela dagen.. Lider med dig Hjärta

  • Amelia

    fick jag göra om allt igen så skulle jag ha väntat och spara tills vi hade råd med allt istället för att göra allt själv för att spara pengar.
    Vi hade skit taskig budget, eller typ ingen budget alls utan handlade allt månad för månad det vi hade råd med,
    bara för att jag så gärna ville gifta mig före 30! (fyllde 29 i år)

    om jag fick göra om allt så skulle vi haft catering istället för att göra all mat själv.
    beställt tårta, en sån jag verkligen ville ha, från ett bageri, istället för göra själv, trots att mina blev super goda!
    Jag skulle ha gjort hår och smink hos frisör, så jag verkligen fick det som jag ville ha det.
    vi skulle ha haft nån som skötte köket och värdparet skulle enbart sköta underhållning och sånt.

    kanske förnyar löftena om några år, och då med bättre förberedelse.

    bilderna som togs blev ialla fall jätte fina och bifogar några av dom





  • Chicita
    Amelia skrev 2012-06-28 21:11:28 följande:
    fick jag göra om allt igen så skulle jag ha väntat och spara tills vi hade råd med allt istället för att göra allt själv för att spara pengar.
    Vi hade skit taskig budget, eller typ ingen budget alls utan handlade allt månad för månad det vi hade råd med,
    bara för att jag så gärna ville gifta mig före 30! (fyllde 29 i år)

    om jag fick göra om allt så skulle vi haft catering istället för att göra all mat själv.
    beställt tårta, en sån jag verkligen ville ha, från ett bageri, istället för göra själv, trots att mina blev super goda!
    Jag skulle ha gjort hår och smink hos frisör, så jag verkligen fick det som jag ville ha det.
    vi skulle ha haft nån som skötte köket och värdparet skulle enbart sköta underhållning och sånt.

    kanske förnyar löftena om några år, och då med bättre förberedelse.

    bilderna som togs blev ialla fall jätte fina och bifogar några av dom
    Ni blev jättefina...
    Försök fokusera på det som var bra, och även det som blev dåligt kommer att vara roligt att tänka tillbaka på om ett tag. Det är dom bitarna som man kan skratta åt sen Solig 

    Förnya löftena vill vi också göra, även om vi ändå är rätt nöjda med vår dag. Så det ska ni defenitivt göra sen längre fram. 
  • AnnLi

    Men så fina ni är! Jag tycker inte alls att du hade behövt mera smink, du är jättefin! Och barnen är ju otroligt söta :)

  • Nephele

    Grattis till giftermålet! även om inte själva bröllopet och det runt omkring blev som ni hade tänkt. Kanske ni kan hitta nåt sätt att kompensera det lite? Klä upp er fint igen för lite extra bilder (t.ex. trash-the-dress), eller ta en liten weekend och bara njut av varandras sällskap i lugn och ro, och/eller förnya löftena senare. Bilderna blev iaf jättefina! och jag måste få fråga var de är tagna nånstans?

  • Nephele

    Såg just en annan av dina trådar, så då vet jag var bilderna är tagna nånstans :)

  • Beccastina

    Första bilden är heelt underbar!! sååå vackra är ni!!!!

  • Anneli256

    Jättefina bilder tycker jag. Men jag förstår din känsla, och visst är det oerhört tråkigt när det blir så. Man planerar länge och väl oavsett ekonomiska förutsättningar så ska det kunna lyckas. Tyvärr så kan man ju inte råda över andra personer, tex värdparet som hoppade av och solisten och vad hände med hon som skulle fixa tårtorna egentligen, Personligen hade jag blivit väldigt besviken om folk inte gjorde vad dom lovat (givetvis så kan det finnas legitima orsaker men ändå). Om man har bett någon ställa upp och dom sagt att dom ska göra det då måste man ju kunna lita på att dom fixar det också.. situationen hade säkert varit annorlunda om det inte strulat bl a med tanke på hur mycket av ansvaret som låg på erat värdpar. Det är inget att älta kanske, men jag tror att mycket av orsaken till att saker och ting blev som dom blev var att människor inte fixade att göra vad dom sagt från början, inte att eran ekonomi inte var den bästa. Finns faktiskt en hel del historier där allt har varit lejt bort men det ändå har gått åt skogen, tyvärr är det så ibland med den männskliga faktorn.Vi hade strul med inbjudningarna då en tjej som skulle ritat framsidan i sista stund inte levererade vad hon lovat, en av solisterna som inte fixade sitt uppdrag, min fotograf och goda vän blev sjuk och kunde inte ta på sig fotograferingen, det fixade sig inte med bilen som en vän lovat ordna, vi hade dock turen att vi förstod detta i så pass god tid att vi kunde ordna det på annat sätt. Tyvärr är det sådant som händer. Läste i andra bröllopsberättelse hur cateringföretaget gjorde en massa fel, hur ett ínhyrt band kom försent och dessutom var berusade... så det är inte alltid det hjälper att hyra in folk. Det är bara att be o hoppas att dom man anlitat oavsett om det är goda vänner eller inhyrd personal gör vad man kommit överens om. Sen var ni lite tidsoptimister kanske när det gäller dekorationerna på bröllopsdagen, lätt att tänka på i efterhand. Tror inte att folk förstår hur lång tid det tar med sådant. Vi skötte inte dukningen själv men vi gjorde några finjusteringar, bara en sådan sak som att lägga fram rätt namn till bordsplaceringen på rätt plats tog ganska lång tid. Jäkla tur att vi gjorde dom sakerna dagen innan. Väldigt lätt att tänka fel i en sådan situation, vi bara åker dit o fixar till det snabbt..gott om tid ju :).


    Över huvud taget det där med bröllopsplanering, så har man så höga förväntningar och ofta planerat så länge, Bara den biten kan bli jobbig att det är över så snabbt och förväntningarna inte infriades. Känns dock som att din initiala besvikelse lagt sig lite iaf, det tar säkert lite tid men jag hoppas att du kan plocka fram guldkornen från dagen och njuta av dom.


    Vi tänkte inte heller på kyssen i kyrkan, men våran präst som var helt underbar sa lite skämtsamt.".jaha nu står d brudkyss här i mitt program.." han fick ett litet skratt från församlingen och vi pussades på rätt ställe ;) så det är nog olika hur prästerna gör i det fallet.. Grattis till bröllopet, att göra ettårsdagen till något extra speciellt låter verkligen som en jättebra ide.

  • Kjell Präst

    Ja, det är som sagt olika hur vi gör - men de präster som uppmanar till brudkyss har antingen lagt till det själva eller gjort det på brudparets uppmaning, för den ingår alltså inte i ordningen. Kyssen ska, som sagts ovan, traditionellt äga rum på kyrktrappen efteråt - men inte hindrar jag det brudpar som på eget initiativ kysser varandra inne i kyrkan. Däremot skulle jag aldrig drömma om att uppmana till det - det får brudparet klara själva


    Anneli256 skrev 2012-06-29 01:08:40 följande:

     


    Vi tänkte inte heller på kyssen i kyrkan, men våran präst som var helt underbar sa lite skämtsamt.".jaha nu står d brudkyss här i mitt program.." han fick ett litet skratt från församlingen och vi pussades på rätt ställe ;) så det är nog olika hur prästerna gör i det fallet.. Grattis till bröllopet, att göra ettårsdagen till något extra speciellt låter verkligen som en jättebra ide.


Svar på tråden total katastrof! så ledsen o besviken..