• Anonym (Okunnig)

    barn med två olika

    Jag har ett barn sedan ett tidigare förhållande, där pappan inte är närvarande alls trots att han ännu står som vårdnadshavare.
    Sen har jag ett barn med mannen jag kommer att gifta mig med nästa sommar.

    Vi räknar båda som VÅRA barn i alla sammanhang eftersom att min äldre annars är utan en (närvarande) pappa.

    Min blivande och jag sparar till båda barnen och betalar bådas försäkringar.
    Nu undrar jag hur man ska göra då vi gift oss.
    Vi vill inte att det ska vara någon skillnad för barnen.
    Hur ska man göra rent juridiskt så att båda har samma rättigheter?
    Är det möjligt att göra något?

    Om något skulle hända min man då vi gift oss vill vi inte att det äldre barnet ska stå lottlös bara för att det inte är hennes biologiska pappa tex.

    Adoption är inte en möjlighet just nu då den frånvarande biologiska pappan inte ens känner för att skriva över hela vårdnaden på mig av den enkla anledningen att "det inte skulle se bra ut".
    Men tids nog får jag stämma honom på vårdanden.
    Sånt där tar dock både tid och kraft, så just nu får det vara som det är.

  • Svar på tråden barn med två olika
  • JennyO
    Anonym (Okunnig) skrev 2012-06-26 15:19:18 följande:
    Jag har ett barn sedan ett tidigare förhållande, där pappan inte är närvarande alls trots att han ännu står som vårdnadshavare.
    Sen har jag ett barn med mannen jag kommer att gifta mig med nästa sommar.

    Vi räknar båda som VÅRA barn i alla sammanhang eftersom att min äldre annars är utan en (närvarande) pappa.

    Min blivande och jag sparar till båda barnen och betalar bådas försäkringar.
    Nu undrar jag hur man ska göra då vi gift oss.
    Vi vill inte att det ska vara någon skillnad för barnen.
    Hur ska man göra rent juridiskt så att båda har samma rättigheter?
    Är det möjligt att göra något?

    Om något skulle hända min man då vi gift oss vill vi inte att det äldre barnet ska stå lottlös bara för att det inte är hennes biologiska pappa tex.

    Adoption är inte en möjlighet just nu då den frånvarande biologiska pappan inte ens känner för att skriva över hela vårdnaden på mig av den enkla anledningen att "det inte skulle se bra ut".
    Men tids nog får jag stämma honom på vårdanden.
    Sånt där tar dock både tid och kraft, så just nu får det vara som det är.

    Att läsa ditt inlägg är som om jag själv skrivit det. Jag har det precis likadant och står inför samma bekymmer.


    Vi kommer att ta kontakt med en jurist för att skriva testamente. Man ska kunna skriva att barnen ska ärva till lika delar även om de inte är biologiska syskon. Testamente gäller ju så länge ingen klandrar det eller nytt testamente med annan ordalydelse skrivs.


     


    Lycka till med allt!!

  • eriklj

    Barnen kommer aldrig att kunna få samma rättigheter med mindre än att din partner adopterar ditt första barn.

    Generellt kan man säga att det inte är några problem över huvud taget så länge som de arvsberättigade är överens, då kan de överlevande dela på ett arv som de önskar.

    Dör dock din man (när ni gift er) kommer ditt första barn inte ärva något. Du kommer att ärva allt, och den dag du dör ärver ert gemensamma barn 3/4 och ditt första barn 1/3.
    Dör dock du först får ditt första barn direkt sin laglott, d.v.s. halva din egendom. Den andra halvan ärvs av din man.

    Detta är inget som ni kan testamentera er runt, eller snarare, ni kan ju alltid via ett testamente förklara att detta är er sista vilja och testamente och hoppas att de efterlevande respekterar det och delar efter detta, men om någon part väljer att klandra testamentet kommer det att bli som ovan beskrivet.

    Stäm istället den biologiska pappan, se till att få ensam vårdnad. Försök att ordna med adoption. Då, och först då kan era halvsyskon komma att åtnjuta samma rättsställning. (dvs, ingen ärver när den förste föräldern dör (den överlevande ärver allt), när den andre dör delar de lika på det som finns kvar.)

    /Erik, Jurist.

Svar på tråden barn med två olika