• JesFre

    Roliga traditioner.

    På min mammas sida finns traditionen att brudgummen får tån på sina strumpor avklipta på bröllopsfesten  för att han inte ska kunna rymma.
    Nu undrar jag om det finns några andra roliga traditioner ni har i era familjer. Vore kul att läsa Glad 

  • Svar på tråden Roliga traditioner.
  • TheD

    Det där med att man klipper av tårna på strumpan efter valsen kommer från Danmark :) Och det är den enda grejen jag har hört talas om haha

  • CoG

    Jag hade verkligen inte uppskattat det själv


    TheD skrev 2012-06-27 02:39:26 följande:
    Det hände på vårt bröllop...vet inte om jag gillade det :/
  • Gwennie

    Mina svärföräldrar berättade att när de skulle gifta sig samlades hela byn dagen innan, sågade ner en björk (och då menar jag en heeeel gigantisk björk!), släpade med den hem till dem och ställde den framför dörren. Sen skulle den stå kvar, tills brudparet gick med på att bjuda in alla på kaffekalas. Tydligen var det något alla alltid gjorde till bröllop och en del fortfarande gör.
    Var ganska säker på att mina svärföräldrar, som gärna håller liv i såna här gamla traditioner, skulle komma släpandes på en björk, men vi bor långt bort från dem, så de dök upp med en liten björkruska istället ;)

  • CoG

    Jag undrar om det var ngn liknande tradition en fd klasskompis till mig råkade ut för.

    Det var några som spikade igen deras ytterdörr med plankor.

    Nu var det inte en rolig tradition för dom som blev "drabbade" för spikhålen syntes tydligen men det kanske var samma tanke och tradition bakom?


    Gwennie skrev 2012-06-27 09:19:48 följande:
    Mina svärföräldrar berättade att när de skulle gifta sig samlades hela byn dagen innan, sågade ner en björk (och då menar jag en heeeel gigantisk björk!), släpade med den hem till dem och ställde den framför dörren. Sen skulle den stå kvar, tills brudparet gick med på att bjuda in alla på kaffekalas. Tydligen var det något alla alltid gjorde till bröllop och en del fortfarande gör.
    Var ganska säker på att mina svärföräldrar, som gärna håller liv i såna här gamla traditioner, skulle komma släpandes på en björk, men vi bor långt bort från dem, så de dök upp med en liten björkruska istället ;)
  • Chicita

    Hehe.. jag hade nog inte brytt mig om alla hade pussat på min make. Men jag skulle inte vilja bli pussad på själv Tungan ute
    Jag är inte det minsta svartsjuk, däremot gillar jag inte att stå i centrum. Så jag skulle tyckt att det var jobbigt om det kom ett helt gäng killar som skulle pussa på mig Obestämd

  • CoG
    Chicita skrev 2012-06-27 11:49:05 följande:
    Hehe.. jag hade nog inte brytt mig om alla hade pussat på min make. Men jag skulle inte vilja bli pussad på själv Tungan ute
    Jag är inte det minsta svartsjuk, däremot gillar jag inte att stå i centrum. Så jag skulle tyckt att det var jobbigt om det kom ett helt gäng killar som skulle pussa på mig Obestämd

    Men precis så känner jag med.


    Tänk om farbror Olle och syrans kille och mammas kusin plus blivandes alla killpolare och manliga släktingar skulle få för sig att komma och pussa mig om han lämnade rummet-aldrig!
    Han skulle inte få lämna rummet en enda gång.

    Men ska jag på toa får han skylla sig själv ;)

  • Vilse
    CoG skrev 2012-06-27 11:58:25 följande:

    Men precis så känner jag med.


    Tänk om farbror Olle och syrans kille och mammas kusin plus blivandes alla killpolare och manliga släktingar skulle få för sig att komma och pussa mig om han lämnade rummet-aldrig!
    Han skulle inte få lämna rummet en enda gång.

    Men ska jag på toa får han skylla sig själv ;)


    Och jag tycker det är en riktigt rolig tradition Tungan ute
    Ang pussar så brukar ju det ju aldrig vara alla som går fram - utan de som vet/känner "det skulle kanske inte uppskattas" stannar sittande.
    Och de som pussar gör ju det snabbt snabbt snabbt!  oftast blir det ju bara en kindpuss, kind-mot-kind-och-pussljud och så. Glad
  • CoG

    Jag tror inte att det är risk för ngt sånt då vi gifter oss,
    men det är ju betryggande att veta att det kanske följer vissa "regler" iaf

    Bröllopet jag var på var väldigt spexigt överlag och där tror jag att det bara var kul för alla inblandade.
    (jag var inte en av de som springa och pussade)
    Men jag förstod det inte riktig ändå....


    Vilse skrev 2012-06-27 12:06:09 följande:
    Och jag tycker det är en riktigt rolig tradition Tungan ute
    Ang pussar så brukar ju det ju aldrig vara alla som går fram - utan de som vet/känner "det skulle kanske inte uppskattas" stannar sittande.
    Och de som pussar gör ju det snabbt snabbt snabbt! oftast blir det ju bara en kindpuss, kind-mot-kind-och-pussljud och så. Glad
  • filibustern
    SofiaK skrev 2012-06-26 14:57:03 följande:

    Ha ha... kul med strumpan. ;)


    Min släkt är delvis tysk och dem har som tradition att när man kommit ut från kyrkan ska man såga isär en stock på mitten som man och hustru. Ska sybolisera att man ska hjälpas åt i ett äktenskap.


    va roligt! :D men blir det inte svettigt? ;P
  • CJ5

    den när man stampar med fötterna så får bruparet krypa in under bordet och kyssas och klingar alla i sina glas så får brudparet gå upp på sina stolar och kyssas. Blev ett riktigt gympapass för min kusin och hennes man :)

  • CoG
    CJ5 skrev 2012-06-27 13:48:05 följande:
    den när man stampar med fötterna så får bruparet krypa in under bordet och kyssas och klingar alla i sina glas så får brudparet gå upp på sina stolar och kyssas. Blev ett riktigt gympapass för min kusin och hennes man :)
    haha
  • caruba
    En tradition hos oss är "trollbrudpar", ett förklätt brudpar (oftast en man som är klädd till brud och en kvinna som är klädd till brudgum), de är så utspökade så man vet oftast inte alls vem det är, MEN det är någon som brudparet känner, i utkanten av deras bekantskapskrets, men ingen som är bjuden på bröllopet. De smiter in under dansen, dansandes med varandra och är alltså förklädda för att förvirra gästerna och röva bruden. 
    Gud va roligt det låter. =0)
  • caruba
    JesFre skrev 2012-06-27 00:02:26 följande:
    Att det är en dansktradition viste jag då mors sida är från Dannmark.  Vet faktsikt inte om mamma sydde ihop min styvfars strumpor, jag var 8 och tyckte mest det var en väldigt rolig sak att se mina morbröder lyfta upp min styvrfar och klippa hans strumpor.  DrömmerSkrattande
    Tror inte att där är någon som syr ihop dom igen.. Men kanske det var så förr när det började...
  • Miilliis

    på ett bröllop jag var på i danmark (mycket danska traditioner nu) så efter bröllopsvalsen så klippte man brudgummens slips och brudens slöja skulle alla få en bit av.. 

    och det med att klinga och stampa i golvet med pussar under bordet och på stolen.

    det var också mycket sånger/låtar som de gjort om till en text om brudparet, tex hur de träffades. 

    ja, och varje gång brud/brudgum gick ut blev det pussar.. blev lååång kö, hehe..

    nu kommer jag inte på mer :P 

  • caruba

    visst ja. Lite tradition är det oxå att göra jävulskap hemma hos brudparet helst under själva festen. Ris i sängarna, i skåpen, gömma dammsugaren, ta ut alla glödlampor etc etc etc.
    Gud va jag är tacksam för att vi har vår fest en bra bit ifrån var vi bor och att ingen har en extra nyckel.

Svar på tråden Roliga traditioner.