• MagnusFlicka

    Tårtställning?

    Jag undrar vad som är billigast... en vän ska jag göra tårtan åt oss så jag måste köpa ställningen. Jag har nyligen sett att det finns "pelare". MEn jag förstår inte hur det fungerar... så vad är billigast. En färdig tårtställning eller sådan där med pelare som man bygger ihop? Någon som har erfarenhet?

  • Svar på tråden Tårtställning?
  • Chicita

    Det beror på vad du menar för pelare.

    Jag har en sorts "pelare" hemma, men det är inte en ställning, utan det är menat som distanser där man kan dekorera i mellanrummen som bildas.
    Dom funkar som så att man lägger en platta på en tårta, monterar pelarna på plattan, sätter en annan platta ovanpå och ställer nästa tårta där.
    Dom hjälper alltså inte till att bära upp någon vikt, vilket en tårtställning annars ska göra.

    Sen finns det något som heter Dowelrods (både i plast och trä) som funkar på så sätt att man stoppar i ett antal såna pinnar i varje tårta och sen ställer man nästa tårta ovanpå (varje våning måste stå på ett eget fat då, men det funkar bra med vanliga tårtfat i papp).
    Om man vill använda den metoden så måste tårtan ha ett skärfast innehåll och gärna mer än ett lager tårtbotten så att inte pinnarna bara viker sig. 

    Exempelvis: Tårtbotten - skärfast mousse - tårtbotten - skärfast mousse - tårtbotten

    Alternativ tre med pelare är ungefär samma som det första alternativet. Men pelarna ska stoppas ner i våningen under.
    Det funkar i princip bara när man kör fruktkakor eller liknande eftersom det automatiskt blir ett mellanrum mellan våningarna och att det blir väldigt ostadigt om man inte kör ner dom pinnarna i en hård och fast kaka.  

  • Storadagen

    Jag har en för 3 tårtot.
    skicka din mailadress så kan jag maila en bild 
    om du är intressead
    Den är bara använd 1 gång
    MVH Ewa 

  • mirre01

    söker med ett tårtfat just med 3 vart köpte du den ?


     


     


    Storadagen skrev 2012-06-21 10:31:38 följande:1
    Jag har en för 3 tårtot.
    skicka din mailadress så kan jag maila en bild
    om du är intressead
    Den är bara använd 1 gång
    MVH Ewa
  • Gwennie

    Tårtfat går ofta att hyra eller låna från t.ex. konditorier. Min mamma, som gjorde vår tårta, fjäskade till sig ett gratislån från Citygross. Fråga går ju alltid :)

  • MagnusFlicka

    STORADAGEN: har skickat meddelande till dig.Får se om man kanske ringer o kollar med konditorier ifall man annars får låna.. :) Tack för informationen! 

Svar på tråden Tårtställning?