• sanmal

In- och utgångsmusik

Jag undrar lite om in- och utgångsmusik till kyrklig vigsel.

Brukar man ha samma när man går in o ut eller "måste" man ha olika? Eller hur funkar det med det där?

Jag har aldrig varit på bröllop och ska själv gifta mig om en månad men har inte hängt med på det där riktigt Flört

Vi har lyssnat på Mendelssohns Brudmarsch bland annat, o den är rätt vanlig va?
    Någon som har lite tips på bra in och utgångsmusik som spelas på orgel? Glad

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden In- och utgångsmusik
  • Juli

Vi funderar på att skippa orgel både på ingångs marschen och utgångsmarschen. Vi tänkte koppla in en mpr lr likande med musik. Vet ni om det fungerar?

Ingångsmusik är canon d med pachebel
    och utgång är  Just the way you are på piano med bruno mars.

Vi vill ha just de versionerna nämligen, därför tänkte vi hoppa orgelmusiken.. Men det kanske inte är så bra..?

• Cicci90
    Juli skrev 2012-06-25 22:58:04 följande:
    Vi funderar på att skippa orgel både på ingångs marschen och utgångsmarschen. Vi tänkte koppla in en mpr lr likande med musik. Vet ni om det fungerar?

Ingångsmusik är canon d med pachebel
    och utgång är  Just the way you are på piano med bruno mars.

Vi vill ha just de versionerna nämligen, därför tänkte vi hoppa orgelmusiken.. Men det kanske inte är så bra..?
    Problemet är att många kyrkor har mycket dåliga ljudsystem, om ens något. Vet att våran kyrka inte har något alls. Så kolla upp det innan ni tänker vidare.. Sen låter det inte speciellt bra med inspelad musik på ett bröllop, det blir lite men det är min personliga åsikt.
  • Juli
    Cicci90 skrev 2012-06-25 23:11:11 följande:
    Problemet är att många kyrkor har mycket dåliga ljudsystem, om ens något. Vet att våran kyrka inte har något alls. Så kolla upp det innan ni tänker vidare.. Sen låter det inte speciellt bra med inspelad musik på ett bröllop, det blir lite men det är min personliga åsikt.
    Vi har mailat kyrkan idag, så vi får se vad de säger. Vi får hoppas på det bästa helt enkelt.

versionen på canon d som man kunde höra på kyrkomusik.se lät inte så bra, går lite för fort, och låter något för "högt" på orgeln.

Sen undrar jag hur det låter, om man skulle spela på piano i kyrkan. Har någon erfarenhet av det?
  • Jalle

Vi har Brudmarsch från Delsbo som ingångs och Klinga mina klockor som utgångsmusik, båda spelas på fiol. Vi har vår vigsel utomhus. När det gäller CD och kyrkor så säger jag som Cicci90; kolla upp kyrkans högtalarsystem! När vi döpte vår dotter spelade vi en låt på CD, det var knappt hörbart....inte kul!

• aniara
    Juli skrev 2012-06-26 00:41:21 följande:
    Vi har mailat kyrkan idag, så vi får se vad de säger. Vi får hoppas på det bästa helt enkelt.

versionen på canon d som man kunde höra på kyrkomusik.se lät inte så bra, går lite för fort, och låter något för "högt" på orgeln.

Sen undrar jag hur det låter, om man skulle spela på piano i kyrkan. Har någon erfarenhet av det?
    Piano kan nog låta bra om det är en mindre kyrka, men snälla - inte mp3 i kyrkan! Det krävs en gigantisk ljudanläggning för att få ljudet att fylla hela kyrkan. Orgeln är ett fantastiskt instrument som kan låta nästan hur som helst (högt, lågt, maffigt dämpat) med en duktig kantor och kantorn kan givetvis anpassa tempot! Ni kan ju i alla fall lyssna på kantorn när hen spelar innan ni dömer ut henom.
  • Cicci90
    Juli skrev 2012-06-26 00:41:21 följande:

När svägerskan gifte sig hade de piano som utgångsmusik och det lät jättebra, de var i en mindre kyrka.
    Vi kommer att ha piano på ingångsmusiken och vi var och "provlyssnade" för ett tag sen i vår kyrka, som är av den större varianten. Det lät också riktigt bra!
    Om du tycker att något går för fort så kanske kantorn kan ändra det själv. Samma sak om tonarten är för hög.
    Prata med kantorn är alltså mitt tips!
    Är det en bra kantor, med lite tid över så kan säkert hon eller han både bjuda er på provlyssning av piano och orgel och lite disskusioner om hur man kan ändra om i musiken. :)
  • Juli
    aniara skrev 2012-06-26 11:32:23 följande:
    Piano kan nog låta bra om det är en mindre kyrka, men snälla - inte mp3 i kyrkan! Det krävs en gigantisk ljudanläggning för att få ljudet att fylla hela kyrkan. Orgeln är ett fantastiskt instrument som kan låta nästan hur som helst (högt, lågt, maffigt dämpat) med en duktig kantor och kantorn kan givetvis anpassa tempot! Ni kan ju i alla fall lyssna på kantorn när hen spelar innan ni dömer ut henom.
    hahaha, vi hoppar det :))
  • Juli
    Cicci90 skrev 2012-06-25 23:11:11 följande:
    Ja, det är nog sant faktiskt!!
  • Juli
    Cicci90 skrev 2012-06-26 13:52:36 följande:
    När svägerskan gifte sig hade de piano som utgångsmusik och det lät jättebra, de var i en mindre kyrka.
    Vi kommer att ha piano på ingångsmusiken och vi var och "provlyssnade" för ett tag sen i vår kyrka, som är av den större varianten. Det lät också riktigt bra!
    Om du tycker att något går för fort så kanske kantorn kan ändra det själv. Samma sak om tonarten är för hög.
    Prata med kantorn är alltså mitt tips!
    Är det en bra kantor, med lite tid över så kan säkert hon eller han både bjuda er på provlyssning av piano och orgel och lite disskusioner om hur man kan ändra om i musiken. :)
    Jag har mailat organisten, och det verkar som om han förstår, dock verkar det vara så att man får provlyssna på honom på självs bröllopsdagen, vilket jag inte fattar hur det ska gå till, då det är full rulle i kyrkan hela dagen, plus att jag inte tänker åka fram och tillbaka. Kommer vara nog så stressigt =/  Förhoppningsvis har jag kanske förstått honom fel!
  • Cicci90
    Juli skrev 2012-06-30 06:00:27 följande:
    Jag har mailat organisten, och det verkar som om han förstår, dock verkar det vara så att man får provlyssna på honom på självs bröllopsdagen, vilket jag inte fattar hur det ska gå till, då det är full rulle i kyrkan hela dagen, plus att jag inte tänker åka fram och tillbaka. Kommer vara nog så stressigt =/  Förhoppningsvis har jag kanske förstått honom fel!
    Vad händer om ni tycker att det låter dåligt? Ska ni då ha tid att diskutera, göra om osv den dagen?
    Hmm. Låter konstigt i mina öron..
  • metalwedding

Nån som vet var bröllopsången från Trolltyg finns att lyssna på?

• Kvasthilda

Vi har som ingångsmusik, Wedding med Hep Stars och utgångsmusik White Wedding med Billy Idol. Vi gifter oss borgerligt och ute.

• Triton77

Kolla på youtube ang trolltyg i tomteskogen. Vi hade den som instrumental

• godismonstret

Vi ska ha marry me med train som ingångsmuskik och utgång blir det Euphoria på orgel. Det lät bara för vackert för att motstå=)

• majemma

Vi kommer att ha en trio med flöjt, cello och gitarr som kommer att spela ingångs- och utgångsmarsch. Det blir Canon av Pachelbel när vi går in och första satsen ur Drottningsholmsmusiken när vi går ut. Vi gifter oss i en mycket liten kyrka så jag tror att den sättningen kommer att bli bra där.

• MagnusFru

Vi hade "Skärgårdsdoktorn" som ingångsmusik och "Änglagård" som utgångmusik och det kändes helt rätt för oss. Det är ju ganska vanliga låtar på bröllop

Svar på tråden In- och utgångsmusik