• 2 0 1 2

    Gåvor - till vem, och när? Hjälp!

    Hej! Vi har ingen jättebudget precis, men vi har fått enorm hjälp, både med den ekonomiska och den praktiska biten. Följande personer har hjälpt oss;


     


    Svärmor och svärfar har bidragit med 10 000 kr.


    Mamma och hennes man har bidragit med 10 000 kr.


    MIn tärna


    Vår toastmaster


    Min syster vill ordna med möhippa och greja i samråd med tärnan


    Min systers pojkvän importerar vår alkohol


    Solisten ställer upp gratis


    Musikern ställer upp gratis


    Vi vill ju visa uppskattning till de som hjälpt till och stöttat. Men var ska man dra gränsen? Bör min syster och svåger få en gåva? Bör våra föräldrar få en gåva för deras bidrag?


    Och NÄR ska man ge gåvor? Det känns som att om man under festen premierar vissa av gästerna för deras insatser är det lätt att någon sitter och känner att "men jag då?". Hur gör ni?.


     

  • Svar på tråden Gåvor - till vem, och när? Hjälp!
  • MajaStina

    Jag tycker inte man måste hålla på och ge alla som hjälper till gåvor. Föräldrar och familj hjälper oftast till ändå och är tacksamma för att få vara med och dela denna fantastiksa dag. Sen kanske det är lite annorlunda med dom som är utomstående. Det behöver ju hur som helst inte vara något dyrt och fint utan kan ju bara räcka med en liten symbolisk sak. Gärna då samma sak så ingen känner sig mindre premierad, som du själv sa.


    På vårt bröllop tänker jag ge mina båda värdinnor en varsin liten gåva som tack för hjälpen. Tjejen som vi har bett sjunga i kyrkan ska få nåt litet. Min väninnas dotter och hennes två kompisar, som ska sköta serveringen och baren, ska få en liten peng var. Sen har vi en kompis son som ska köra oss och gästerna (som ev behöver skjuts hem framåt småtimmarna) som oxå ska få en liten slant som tack. Behöver inte vara nåt märkvärdigt tycker jag iaf. Ett bröllop kostar ju pengar ändå utan att man ska behöva "betala" dom som hjälper en. Om man nu inte själv vill förstås! Det är ju ni själva som bestämmer "reglerna".


    Lycka till!!

Svar på tråden Gåvor - till vem, och när? Hjälp!