• MrsTur­nbull
    Äldre 20 Jun 00:01
    4478 visningar
    5 svar
    5
    4478

    Uti vår hage -bukett

    Är jag helt uppåt väggarna tokig nu?


    Tror ni det går att göra en schysst brudbukett med blommorna från sången "Uti vår hage"?


    - Ska erkännas att jag vet ungefär nada om blommor.


    Hur skulle den isåfall (kanske) kunna se ut?


    Har någon gjort/haft/sett en sådan bukett?

  • Svar på tråden Uti vår hage -bukett
  • Äldre 3 Aug 00:39
    #1

    Hör med en kunnig florist :)

  • smultr­on
    Äldre 3 Aug 10:23
    #2

    Det finns en falsk myt som säger att "uti vår hage" är ett recept på abortmedicin, kanske inte så kul att förknippas med en brudbukett hursomhelst. 

    Innehållet i buketten:
    -Blåbär kan bli fint i rätt bukett. 

    -Hjärtanfröjd (citronmeliss), salivia och krusmynta är gröna örtväxter. Där får man vara beredd på att de kan dofta en hel del. 

    -Liljor, akvileja (akleja) och rosor kan absolut bli en vacker brudbukett. 
     

  • Äldre 3 Aug 14:57
    #3

    Det är väl inte "blåbär" med i texten? Däremot "blå bär" som växer i en hage, vilket måste vara enbär? Blåbärsris finns väl inte i hagmarker?

  • smultr­on
    Äldre 3 Aug 16:00
    #4

    Mycket möjligt att det är enbär de menar. Det är nog dessutom fler av blommorna som nämns som inte växer i hagar. Fast jag tror i alla fall att blåbärsris blir finare i en bröllopsbukett än enbärsris. :)

  • smultr­on
    Äldre 3 Aug 16:03
    #5

    Hittade detta:


    I den kända gotländska visan ”Uti vår hage” förekommer en typisk medeltida bukett: liljor och rosor, akleja, krusmynta, salvia och hjärtansfröjd (citronmeliss). Salvia, krusmynta och hjärtansfröjd ingick dessutom i den gotländska kyrkkvasten, tillsammans med till exempel munkrenfana, isop, lavendel och åbrodd. I en äkta kyrkkvast skulle det vara sju örter; sju är talet för Marias bedrövelser och fröjder.


    När kvinnorna skulle gå till kyrkan gick de ut i sin kryddgård och plockade en liten bukett som de tog med sig i kjortelfickan eller innanför psalmbokens pärm. Om de kände sig sömniga under predikan eller om kyrkobesökaren bredvid inte luktade så angenämt drog de in doften från kryddbuketten i näsan. Kyrkkvastar eller kryddkvastar är belagda i Sverige sedan 1500-talet.


    http://www.popularhistoria.se/artiklar/paradiset-pa-jorden/
Svar på tråden Uti vår hage -bukett