• kacan
    Äldre 17 Jun 18:31
    3398 visningar
    11 svar
    11
    3398

    Brud buketten

    Vi gifter oss 28 Juli.


    Det är dax att välja vilka blommor man ska ha i buketten...


    Hade bestämt mig för en bukett men börjar ändå fundera på annat...


    Det är såååå mycke tankar så här nära bröllopet nu =)


    Undrar om det är någon som vet om det finns någon turkos blomma??


    Eller om ni vet någon sida där man kan kolla styck priser mm på blommor...


    Tack på förhand

  • Svar på tråden Brud buketten
  • Lebend­ig
    Äldre 17 Jun 18:50
    #1

    Jag har fått veta att det inte finns någon äkta blomma i turkos. Då får man isf köra tygblommor.

  • Äldre 17 Jun 18:58
    #2

    Jag skulle tagit med inspirationsbilderna till en florist + eventuellt färgtema och sagt "jag vill ha en Droppformad / Rund / över armen-bukett. Jag tycker om dom här bilderna, det här är vårt färgtema. Den får kosta max -kronor"
    Det blir oftast billigare än om man kommer med en bild och säger "kopiera den här" 

  • kacan
    Äldre 17 Jun 18:59
    #3

    Okej... Trist....


    Undrar om floristen lägger in tygblommor bland dom levande??


    Men kanske man får ta en ljusblå blomma ist...


    Tack för ditt svar

  • kacan
    Äldre 17 Jun 19:00
    #4
    Chicita skrev 2012-06-17 18:58:32 följande:
    Jag skulle tagit med inspirationsbilderna till en florist + eventuellt färgtema och sagt "jag vill ha en Droppformad / Rund / över armen-bukett. Jag tycker om dom här bilderna, det här är vårt färgtema. Den får kosta max -kronor"
    Det blir oftast billigare än om man kommer med en bild och säger "kopiera den här"

    Ja så kan man ju göra.... Ska leta upp någon bra bild =)

  • Äldre 17 Jun 19:43
    #5

    Nej, det finns inga turkosa blommor i levande variant. Men om du går till en florist och låter henne göra sitt jobb, så kan hon tillsammans med dig arbeta fram en idé och ett förslag där just din stil, dina tankar och den känsla du är ute efter kan skapas.Färgen turkos kan ju lyftas in genom andra material om så är. 
    I princip behöver du inte kunna ett smack, utan det du ska fundera över är just vad du är för slags person. Det är SÅ kul att få skapa något unikt och intressant för just den individen, än bara alla dessa kopior på buketter, som ofta är tämligen mediokra ur floristisk synpunkt.
    Bilder kan vara jätebra, liksom färgprover, inspiration från olika temat etc, men glöm inte mitt i allt att låta floristen vara med lite mer än bara just i "knyta-ihop-hänseende", utan släpp in henne/honom i skapanet. Då brukar det ofta bli bra på riktigt!


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • kacan
    Äldre 17 Jun 21:35
    #6
    passionsblomman skrev 2012-06-17 19:43:25 följande:
    Nej, det finns inga turkosa blommor i levande variant. Men om du går till en florist och låter henne göra sitt jobb, så kan hon tillsammans med dig arbeta fram en idé och ett förslag där just din stil, dina tankar och den känsla du är ute efter kan skapas.Färgen turkos kan ju lyftas in genom andra material om så är.
    I princip behöver du inte kunna ett smack, utan det du ska fundera över är just vad du är för slags person. Det är SÅ kul att få skapa något unikt och intressant för just den individen, än bara alla dessa kopior på buketter, som ofta är tämligen mediokra ur floristisk synpunkt.
    Bilder kan vara jätebra, liksom färgprover, inspiration från olika temat etc, men glöm inte mitt i allt att låta floristen vara med lite mer än bara just i "knyta-ihop-hänseende", utan släpp in henne/honom i skapanet. Då brukar det ofta bli bra på riktigt!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur

    Tack för ditt svar.Det verkar vara en svår färg på blommor, tyvärr...


    Men nu vet jag hur jag ska göra...
    Ska försöka hitta turkosa pärlor som dom får binda in i min bukett. På så sätt får jag in min färg som jag "brinner" lite extra för... Tack än en gång för kloka ord =)

  • Äldre 24 Jul 00:35
    #7

    Hej ! :) Några exakt turkosa blommor finns tyvärr inte , men de finns att få tag på starkt blåa blommor, liknande turkos:) till en rund bukett kan de då avra mycket fint med hortensia, den finns i många fina blåa nyanser, vill du å andra sidan ha en droppformad så skulle jag föreslå riddarsporre:) den finns i både mörk och ljust blå och är väldigt fin :) MVH

  • Äldre 24 Jul 00:43
    #9
  • Äldre 24 Jul 00:49
    #10

    Finns tydligen också något som heter "jade vine"-Strongylodon macrobotrys


    Inte heller nåt relevant eg. men men...

  • Äldre 24 Jul 00:50
    #11
    Lachenalia viridiflora
Svar på tråden Brud buketten