• Joso79

    Göra egen bukett trots novis?

    Hej! Frågan har säkert kommit upp i detta forum ett antal gånger redan men jag frågar i alla fall:

    Vad har ni för erfarenhet av att köpa blommor och göra sin egen bukett + tärnbuketterna trots att jag helt saknar erfarenhet av detta?

    Tacksam för råd och synpunkter!

  • Svar på tråden Göra egen bukett trots novis?
  • Gwennie

    Jag köpte blommor hos en lokal plantskola och fick allt till brudbukett och dekoration för 250 kr!! Hade visserligen valt ganska billiga blommor, men det är ett bra tips ändå, rent ekonomiskt. Jag hade aldrig fått den mängden blommor till det priset hos en vanlig florist.

    Jag band min egen brudbukett av storblommig brudslöja, björngräs och lite gröna blad. Stoppade lite vått papper i plast runt snittytorna på stjälkarna och lindade ett grossgrainband runt som jag fäste med nålar. Jag har aldrig gjort en sådan typ av bukett förrut, men det blev jättefint och jag var riktigt stolt över min skapelse :)



    Ett tips om du inte har gjort det förrut - välj blommor som är lätta att arrangera! Blommor där du har en ensam stor blomma på varje stjälk, t.ex. rosor, gerbera od. kan vara lite trixiga att få snyggt eftersom det syns tydligare om någon hamnar snett. Buskigare blommor är lättare.

    Gör lite testbuketter först så hittar du säkert någon variant som du gillar. Lycka till!
  • MiaMariaRydell

    Det är igentligen inte så svårt....fast man inte har nån erfarenhet av att binda en brudbukett.
    Jag köpte faktiskt bara en redan färdig bukett som gick i rosa.....köpte till lite brudslöja. Sen tog jag isär den färdiga buketten och satte ihop allt på "mitt" sätt. Sen band jag ett rosa sidenband om skälkarna samt band in den lilla påsen med vatten så att den ej syntes.
    Jag tycker buketten blev jättefin! Drygt 200:- kostade det lilla kalaset!!!
    Vi hade näbbar (våra barn), men sonen bar ingen bukett och dottern bar istället hennes egengjorda söta ask (som hon pysslat ihop med fina rosa tygrosor) som ringen låg i.


  • Skogsblomma

    Bästa alternativet enligt mig om du inte är van vid att binda och har låg budget är att gå in i din lokala blomsteraffär och be om en låg kompakt bukett och välja de blommor du vill ha ur deras kyl. Sen ber du om att få lite band runt stjälkarna. Vanligt bukettpris då det inte krävs konsultation eller specialbeställningar som skall räknas in i priset...

  • Joso79

    Tack för tipsen! Vad duktiga ni är!
    Var på väg att göra som MiaMaria skrev men vill egentligen till varje pris slippa detta lite knåp just för att man helst ska göra buketten samma dag (enligt dom som jag frågat). Så jag gjorde ett sista försök hos en florist och det gick vägen. Får en jättefin, lagom stor ros-bukett för 580:- vilket jag tyckte var mer än prisvärt.

    Man måste ha lite tur också.

  • Tok kär Annki

    Jag har ingen stor erfarenhet av att binda buketter men jag ska binda alla våra buketter till bröllopet. Även min brudbukett. Alla buketter kommer att bestå av orchideér, björngrässtrån med pärlor och bling bling.


    Tok kär Annki
  • Purple

    Otroligt vackert blev den!


    Ska försöka mig på något liknande.


    MiaMariaRydell skrev 2012-06-16 22:58:27 följande:
    Det är igentligen inte så svårt....fast man inte har nån erfarenhet av att binda en brudbukett.
    Jag köpte faktiskt bara en redan färdig bukett som gick i rosa.....köpte till lite brudslöja. Sen tog jag isär den färdiga buketten och satte ihop allt på "mitt" sätt. Sen band jag ett rosa sidenband om skälkarna samt band in den lilla påsen med vatten så att den ej syntes.
    Jag tycker buketten blev jättefin! Drygt 200:- kostade det lilla kalaset!!!
    Vi hade näbbar (våra barn), men sonen bar ingen bukett och dottern bar istället hennes egengjorda söta ask (som hon pysslat ihop med fina rosa tygrosor) som ringen låg i.


Svar på tråden Göra egen bukett trots novis?