• Just Me

    Ni som använt er av tapet till inbjudningar etc

    Ni som använt er utav tapet till era inbjudningar, festhäften etc.... 

    Hur har ni mer exakt gjort?
    Är det bara och klistra tapeten på det andra pappret?
    Tänkte t ex ha på festhäftena en liten kant med tapet på den sidan som man viker (hoppas ni förstår hur jag menar). Kan jag bara klistra dit den? Eller måste man b ehandla tapeten på något sätt?

    Snälla, ge mig era tips! Gärna bilder också om ni har...  


    Du & Jag 23/3-2013
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-15 16:38
    Hur mycket gick åt, är ju oxå en bra fråga
  • Svar på tråden Ni som använt er av tapet till inbjudningar etc
  • sannasofia

    Vi använde en tapet till våra inbjudningar och ska även ha det till vigselprogram, festhäfte och tackkort, allt för att det ska bli så likt sig som möjligt. Jag gillar när det finns en röd tråd..

    Inbjudningskorten och tackkortenär i A6 format, alltså en fjärdedels A4 ch vigselprogrammet och festhäftet i A5. Jag skar till bitar av tapeten som var ca en halv centimeter mindre än själva framsidan på kortet, alltså på alla kanter om du förstår hur jag menar. 

    Tapeterna var förklistrade så jag behövde bara dra med en fuktig pensel över den så blev den kladdig och det var lätt att sätta fast den på framsidan.

    Sedan drog jag en guldrand i kanten på tapeten som en lite ram.

    Den här tapeten använde vi oss av och då placerade jag ut min mall så att jag fick med så många klöverblommor som möjligt på varje framsida. 

    Köpte en rulle och den har gått åt helt och hållet! hoppas detta hyar varit till någon hjälp..
     

  • Pekkiisch4

    Jag drog på vanligt stiftlim på mina, men la tapeten i press några veckor, innan för att få dem raka, några bubblade dock ändå på baksidan, men fina ändå :)

    (röda är tapet )


  • Pyttsan

    Jag har använt 2 olika tapeter, den ena en gammal papperstapet, den andra en modern ekologisk tapet, ingen av dem var förklistrade. På båda funkar scrapbooklim, det är ganska dyrt och köps i hobbybutiker. Den gamla papperstapeten funkade det också med vanligt limstift på. 

    Kuverten är av den nyare tapeten och till dem har jag använt scrapbooklim och ett betydligt billigare hobbylim som limmar tyg och papper. Det funkar som ett "tusch-stift".

    På mina tapeter fungerade det med limstift om man bara limmar baksidan, men kuverten limmar ju omlott, så det behöver fästa också på framsidan av tapeten, då duger inte limstift.

    Efter att jag skurit ut kuverten hade jag dem rullade mot den gamla rullningen en kort stund så de blev platta. Lättade att vika och limma sen. Glad 70kuvert och det finns ännu kvar av rullen. 

    Bild finns i mitt album, jag fattar inte hur man länkar därifrån och har inte bild på den här datorn. Skäms


     


     
  • Styrka

    Vi använde vanligt lim och det bubblade en del, så vi fick lägga allt under press några veckor. så ett tips som vi läste om i efterhand är att använda dubbelhäftande tejp istället!

Svar på tråden Ni som använt er av tapet till inbjudningar etc