• Juli2013

Erfarenheter av Ramona Design?

Hej!
    Jag tänkte boka en tid på Ramona Design i Göteborg för att prova lite klänningar inom kort, det sägs ju ofta att det är de som har störst utbud, men åsikterna och erfarenheterna är verkligen extremt blandade.
    Jag skulle jättegärna vilja höra ifrån er som har erfarenheter från dem (har sett att det finns ett par gamla trådar om dem men de är några år gamla och saker kan ju ha förändrats..) - kunniga, hjälpsamma, dyra, bra kvalite, trevlig attityd.. vad tyckte ni??
    Tack!

• Svar på tråden Erfarenheter av Ramona Design?
  • EmilyMattias

Kan tipsa om Weddingsquare som ligger vid SKF. Min man hyr sina kläder därifrån och han har varit där 2ggr (en gång med mig) och mannen som jobbade där var oerhört trevlig och hjälpsam och tog fram rätt storlek till mannen utan att han ens behövde säga nåt. De kemtvättar alla kläder innan man hyr dom och även efteråt. Inte så fasligt dyrt heller. De hade dessutom massor av klänningar som jag spanade lite på medan han provade en sista gång=) (Jag har redan hittat och köpt min klänning men blev allt lite sugen när jag stod där!)

• Juli2013

tack för tipset! det är ju jättebra om man kan ge varandra lite tips och råd, det är är välbehövligt i bröllopsdjungeln :)

• Gabi

Jag bor inte i Göteborg och har aldrig varit i den affär. Men jag tycker att TS ställer orelevant fråga som man kan få vilseledande svar på.
    Bara för att 5 människor är missnöjda så kan det vara att 150  är nöjda! Det handlar om person kemi. Och det finns ingen butik i världen som har bara nöjda kunder!
    Tror inte att butiken kan vara oseriös med tanke på storleken och säkert många anställda.
    Däremot kan det vara att de har höga priser och inga klänningar just för din smak TS. Men du kan ju själv gå in och bygga din egen uppfattning...
    Jag skulle inte lita på någon här på BT när det gäller viktiga val.

• Juli2013

Jag ser inget fel i att man hjälper varandra med tips och råd! Jag kommer inte lägga mitt val av klänning i någon annans händer, ingen fara. Eftersom den här butiken är välkänd och sägs ha det största utbudet men samtidigt har jag hört många som har förstått i efterhand att de har blivit lurade på olika sätt, så är det väl jättebra att man kan få dela sina erfarenheter, så att inte fler ska råka ut för samma sak.

Det är ju kul om det här forumet är ett ställe där man kan peppa varandra, hjälpa varandra, planera och längta! Jag tycker man kan låta bli att ge varandra tråkiga kommentarer. Är det jag skriver ointressant eller irrelevant för dig så kan du bara låta bli, du behöver inte läsa. Lycka till själv!

• lovisa86

Tycker att TS fråga är högst relevant, förstår inte hur den skulle kunna vara annat. Vart är de där 150 nöjda kunderna i denna tråden? Om jag fått ett bra bemötande så är jag ju lika villig att skriva om det som om jag fått ett dåligt intryck! Har också avstått från Ramonas pga att vänner blivit dåligt behandlade där och jag vill inte på något sätt stödja en butik som behandlar någon snofsigt. Det är inte självklart för oss som inte brukar köpa brudklänning att vi ska boka tid heller. Jag gick till brudklänningsbutiken Savannah (tror den hette) på Eriksberg (som håller på att stänga nu) utan någon tid bokad, men fick ett jättefint bemötande. Jag fick vänta en stund och det förstod jag ju så helt ok. Självklart förväntar man sig få prova mer än 3 och om det inte skulle gå tidsmässigt vore det väl fint att expediteten upplyser på ett trevligt sätt att de gärna bokar in en tid åt dig.

Hoppas du hittar nåt fint Juli2013, berätta gärna hur det går!

• gbg2012

Jag tycker inte heller om det stället de är otrevliga, jag skulle köpa brudklänning och de tjatade om jag skulle ha balklänning när jag va 27 år!! Sen var de inte hjälpsamma förrän jag ville prova en dyrare klänning de snäste åt min brudtärna när hon va ärlig...nä jag gick till ett annat ställe men inte i gbg utan köpte min drömklänning i linköping när jag hälsade på min andra brudtärna.

• Juli2013

Precis - det är ju det också, att man inte vill stödja någon som behandlat andra snofsigt eller gett dålig service, eller gå dit och tro att man gjort ett bra köp för att sedan upptäcka att man blivit lurad. Kan man undvika såna missar så är det ju en bra bonus! Nu är jag bortrest på semester hela sommaren så klänningsletandet ligger på is just nu, men jag ska ta tag i det i höst, jag lovar rapportera om resultatet ;)

Vi har ju 1 år kvar till bröllopet idag så det är ju lite tid kvar, men jag känner att klänning är så pass viktigt att jag gärna vill ha in tips och erfarenheter och göra en djupanalys ;) Så stort tack till alla som hjälpt till med tips och och erfarenheter!!

• Makeupmyday

Jag gick tillsammans med min tärna till både Remanns och Ramona Design för att prova klänningar. På remanns blev jag typ utschasad för att det var så länge kvar till mitt bröllop (13 månader). Fick iaf prova en klänning, men den va inte i närheten av det jag ville ha. Expediten menade att det inte fanns någon sån klänning som den jag ville ha (mermaid modell). Så då gick vi.

På Ramona Design vart vi väl bemötta av en jättetrevlig yngre tjej. Jag fick kolla runt lite själv och välja ut några modeller. Jag fick provrummet precis vid dörren och där sprang det ju folk heeela tiden, lite störande faktiskt.

Ingen av klänningarna jag själv hade valt ut såg särskilt bra ut, så tjejen gick och hämtade en hon trodde skulle passa. Och där var DEN! Klänningen med stort K. Perfekt på alla plan förutom att den kostade dubbelt mer än jag hade velat lägga på en klänning. Vi tackade för hjälpen och jag gick hem och beställde den från Landybridal ist :)

Beror nog mycket på vilken försäljare man får, oavsett vilken firma man går till.

• Juli2013

Hehe, bättre sent än aldrig har jag nu provat på Ramona design, det kom lite provningar i andra städer med mina tärnor emellan, samt en hel del funderingar på Kinaklänningar. Men nu har jag provat både på Ramona och på Tonys och jag blev väldigt positivt överraskad på Ramona, tjejen som hjälpte oss var supertrevlig och engagerad och väldigt duktig! Tyvärr hittade jag inte en enda klänning där som jag gillade... lite överraskning för jag har hört så mycket om Ramona.

På Tonys hittade jag däremot fler jättesnygga klänningar, och det hade jag väntat mig lite för jag har köpt balklänning där förut och de har så jäkla mycket snyggt! De är dessutom väldigt trevliga och hjälpsamma - kan rekommenderas!!

• Makeupmyday

Kan ju följa upp min berättelse med att min kinklänning inte blev någon höjdare så jag gick tillbaka till Ramonas och köpte klänningen med stort K iaf, och dom var lika trevliga då! :)

• gusmelinka

Var på Ramonas i onsdags. Expediten var trevlig och frågade vad jag var ute efter och jag förklarade. Sedan bad hon mig själv titta runt, så hela beskrivningen av vad jag var ute efter var helt förgäves. Jag hittade ingen klänning som föll mig i smaken, så jag provade heller ingenting. Många av klänningarna var väldigt lika varann och verkade vara av samma märke. De har tydligen slutat med vissa märken, exempelvis Pronovias, pga att de inte vill ha samma sortiment som alla andra butiker i Göteborg. Ingen bra idé enligt mig...

Var även på Remanns och Tonys högtidskläder. Blev väldigt väl bemött på båda ställena. Enda minuset för Tonys var att det bara var en person som jobbade när vi var där och det var en man. Det gick bra att prova ändå förstås, men jag hade känt mig mer bekväm med en kvinna.

• Juli2013
    Makeupmyday skrev 2012-12-02 20:25:43 följande:
    Kan ju följa upp min berättelse med att min kinklänning inte blev någon höjdare så jag gick tillbaka till Ramonas och köpte klänningen med stort K iaf, och dom var lika trevliga då! :)

Åh, spännande att höra - vad beställde du för klänning från Landy?? Jag är så sugen på att beställa en därifrån, men är så himla osäker på hur det kommer bli.. och dina erfarenheter bekräftar ju lite mina farhågor Var det dålig kvalite, dålig passform? Skulle vara jättekul om du ville dela med dig av dina erfarenheter! ! Tack!

• Juli2013
    gusmelinka skrev 2012-12-03 09:29:25 följande:
    Var på Ramonas i onsdags. Expediten var trevlig och frågade vad jag var ute efter och jag förklarade. Sedan bad hon mig själv titta runt, så hela beskrivningen av vad jag var ute efter var helt förgäves. Jag hittade ingen klänning som föll mig i smaken, så jag provade heller ingenting. Många av klänningarna var väldigt lika varann och verkade vara av samma märke. De har tydligen slutat med vissa märken, exempelvis Pronovias, pga att de inte vill ha samma sortiment som alla andra butiker i Göteborg. Ingen bra idé enligt mig...

Var även på Remanns och Tonys högtidskläder. Blev väldigt väl bemött på båda ställena. Enda minuset för Tonys var att det bara var en person som jobbade när vi var där och det var en man. Det gick bra att prova ändå förstås, men jag hade känt mig mer bekväm med en kvinna.

Det låter som när jag var där, hon frågade också vad jag sökte och sen fick jag titta själv, men tänkte att hon ville veta lite för att sedan kunna ge mig råd och kanske komma med andra förslag på klänningar men jag hittade inte heller något alls! lite besviken kanske. Men de väntar väl fortfarande på att få in många av 2013 års modeller kanske. Jag ahde dock sett flera på deras hemsida som jag verkligen gillade men ingen av dem hade de i butiken, lite dåligt.

Ja på Tonys är det bara män som jobbar, tony och hans brorsa om jag har fått det rätt, samt ibland deras pappa. Men jag tycker faktiskt inte att det gör så mycket! de känns så proffsiga och duktiga så jag tänker aldrig på att de är män, konstigt nog Sen har dom så mycket fina klänningar, och de är väldigt duktiga och lyhörda när det gäller att göra ändringar, har som sagt köpt en balklänning där tidigare och de gjorde vekrligen ett bra jobb.

• Makeupmyday

Detta var klänningen jag fick. Klänningen jag sen köpte på Ramonas var en Sincerity 3666.

Kinaklänningen var väl egentligen välgjord på många sätt, men de hade ju misslyckats kapitalt med att få till kjolen, sen var den minst 10 cm för stor över höfterna.

Tyget var av jättebra kvalitet, men då betalade jag extra för att få den i silkessatin.

Jag tror att Landy kanske lyckas bättre med klänningar de har gjort förut, denna va det ju första gången de skulle göra.

Just nu är denna klänning sönderplockad i molekyler hemma hos min mamma (som är sömmerska) och vi håller på och gör om den till en kort modell som jag kan ha senare på kvällen när dansen drar igång. Får återkomma med bilder på hur den blev efter alla modifikationer :)

• Juli2013

Åh tack för att du delar med dig!! Jag förstår att det inte var så du hade tänkt dig klänningen, kjolen ser inte ut att vara helt lyckad Vilken tur du har som har en mamma som är sömmerska!! jag tror att det kommer bli kanonbra, kul att byta till en kort på kvällen. Jaa återkom gärna och visa hur den blev, jag är supernyfiken!

Ja jag hoppas att det kan vara så att de är bättre på "sina klänningar", om det nu blir så att jag vågar skicka iväg min beställning till Landy till slut Problemet för mig när jag letar klänningar som exempelvis på Ramona är väl att jag har en så klar bild av hur jag vill ha min klänning, och hittar jag inte en sådan så blir jag inte nöjd, hehe.

Makeupmyday skrev 2012-12-05 18:58:02 följande:

Detta var klänningen jag fick. Klänningen jag sen köpte på Ramonas var en Sincerity 3666.

Kinaklänningen var väl egentligen välgjord på många sätt, men de hade ju misslyckats kapitalt med att få till kjolen, sen var den minst 10 cm för stor över höfterna.

Tyget var av jättebra kvalitet, men då betalade jag extra för att få den i silkessatin.

Jag tror att Landy kanske lyckas bättre med klänningar de har gjort förut, denna va det ju första gången de skulle göra.

Just nu är denna klänning sönderplockad i molekyler hemma hos min mamma (som är sömmerska) och vi håller på och gör om den till en kort modell som jag kan ha senare på kvällen när dansen drar igång. Får återkomma med bilder på hur den blev efter alla modifikationer :)

• Madame B2B

Jag har goda erfarenheter av Ramonas. Jag var där för någon månad sen o tjejen som hjälpte mig var supertrevlig. Jag fick titta lite själv först o välja vad jag ville prova, men hon plockade också fram ett alternativ som hon trodde skulle passa mig. Det var flera fina klänningar, men inte just DEN. Jag hittade min sen på Weddingsquare vid Järntorget. En butik med fantastisk ägarinna! Rekommenderas varmt!!!!!

Svar på tråden Erfarenheter av Ramona Design?