• Skramla

Ni som känner till Öland - HJÄLP BEHÖVS!

Hej! Jag och min sambo planerar att gifta oss borgerligt under vår semester på Öland i juli men behöver hjälp med tips på en vacker plats utomhus att förlägga vigselceremonin till. Vi kommer att hålla det väldigt enkelt, bara våra familjer närvarande och kommer alltså inte att placera ut stolar etc. Vi kommer att hyra ett hus nära Böda, men känner inte till området sedan tidigare. Har hört att det finns fina platser i närheten, Neptuni åkrar och trollskogen bla men vi skulle alltså behöva tips på en EXAKT plats som vi kan ange till vigselförrättaren. Någon som gift sig eller känner till en sådan plats på Norra Öland, snälla tipsa oss!!

• Svar på tråden Ni som känner till Öland - HJÄLP BEHÖVS!
  • IkaMus

Hej!

Även om jag inte är ölänning har har jag varit på Öland sen barnsben och ska gifta mig där nästa vår. Vi ska i och för sig ha ett större bröllop än er, på Borgholms slott.

Jag tycker att det är väldigt fint vid Jordhamn och skulle tipsa om det, utöver Neptuni och Trollskogen. Jordhamn ligger lite längre söderut och har en charmig gammal kvarn. Trollskogen är jättemysig. Det förlista träskeppet gör sig bra på bild :),  men tänk på att det oftast blåser rätt mycket där så det är inget jag skulle rekommendera en lite kallare dag.

Ett annat tips, jag skulle inte välja att ha vigsel vid Byrums raukar. Det är nästan alltid mycket folk där under sommaren och även om ni inte kan räkna med att vara ensamma någonstans vid de platser som nämnts så kommer det i alla fall vara lite lättare att få en intimare stämning där.

• msE

Trollskogen har även den ganska mycket besökare, men dom är ju oftast utspridda i skogen så dom märks inte lika tydligt. Trollskogen ligger på ena udden av Ölands två norra uddar, den andra udden är den västra med fyren.
    Eftersom det är en udde så kan man ju välja sida,är det en blåsig dag så kan man ta vigsel nere vid strandängarna med korna som vittnen och blåser det lite mindre kan man ta det på Klapperstensstranden på andra sidan udden. Där vid vraket är det som sagt hänförande vacker klapperstensstrand, dock inte lätt att ta sig dit om man är äldre eller har problem att gå, sånt får man med ta med i beräkningarna.
    Avståndet från strandängssidan till klapperstenssidan är bara några hundra meter så man kan va lite flexibel med lokal o se vad som passar den dagen med väder.
    Om du är intresserad av Trollskogen föreslår jag att du ringer till Naturum Trollskogen (natur/kultur utställning) som ligger i anslutning till skogen. Dom kan säkert bistå med hjälp och förslag för en vigsel.

• Skramla

Hej! Vilken bra ide! Ska ringa till naturrum och fråga! Tusen tack båda för era svar! Tanken att vi inte skulle vara ensamma på plats hade inte ens slagit mig, haha .

• msE
    Skramla skrev 2012-06-13 13:51:44 följande:
    Hej! Vilken bra ide! Ska ringa till naturrum och fråga! Tusen tack båda för era svar! Tanken att vi inte skulle vara ensamma på plats hade inte ens slagit mig, haha .
    haha nej de brukar ju vara folktomt på Öland på sommaren Solig

Kom på Skäftekärr och Böda ekopark med... om ni hellre vill vara inåt landet än vid havet...

Lycka till med planeringen!!
  • Brudiframtiden

Älskade viken och bryggan på Ölands norra udde, vid fyren! Försökte ladda upp en bild från ifjol när vi var där men lyckas inte...

Svar på tråden Ni som känner till Öland - HJÄLP BEHÖVS!