• Mela

    Bosnisk bröllop... HJÄLP hur börjar jag med allt?

    Heeej allihopa:)

    Jag har världens största problem!!!!! Nästa år ska jag gifta mig och jag har smått börjat att planera men jag vet inte hur jag ska börja?

    Hur börja ni med era bröllops planer?

    Jag bor i Stockholm och mina föreldrar bor ca 3 h ifrån mig.. så ska jag hyra buss till festlokalen? Ska  vi kanske mötas på mitten?

    VAD SKA JAG göra? ge min inspeation? Jag har knappt hittat någon lokal ännu har letat sedan i Januari ....

    KRAM PÅ ER

  • Svar på tråden Bosnisk bröllop... HJÄLP hur börjar jag med allt?
  • Stike

    Viktigast är nog boka lokal tidigt och vigselplats/kyrka speciellt eftesom att du bor i sthlm

  • Sarkastisk ljubicica

    Vi började med att komma på vilket tema vi skulle ha på bröllopet och vilken känsla vi ville att gästerna skulle få från vårt bröllop. Tyckte att det då blev enklare att rikta in sig när vi började planera. DÅ hade vi iaf någt att utgå ifrån istället för att titta på allt.
    Vi gifte oss där våra föräldrar bor eftersom vi hade så många släktingar som kom från utlandet. Då kunde de bo hos våra föräldrar och umgås med dem då flera kom ca 1 vecka innan bröllopet.
    Hur stort kommer bröllopet vara? 

  • kickanw

    Skriv en lista på vad som behöver att fixas och börja sakta men säkert att boka av punkterna.
    Du kanske kan markera de viktigaste (datum, lokal osv.) med någon särskild färg och börja med dem.
    Det finns säkert många listor här på sidan som du kan utgå från!

  • Mela
    Stike - Det är jätte svårt att få tag i en lokal just här i Stockholms området. Därför har vi tänkte och kanske ha bröllopet i Västerås...
  • Mela
    Sarkastisk ljubicica - Jag bor i sthlm och mina föreldrar bor ca 3h ifrån så det kan vara jätte jobbigt att få hit alla släkt och vänner till sthlm.. Problemet är ju sovplatser... vi fundear på att boka in dem på hotell.. Men det kommer att bli väldigt dyrt... från min sida har vi räknat att de kommer 100 personer. Så därför hade vi tänkt att kanske hya en buss ifrån mina föreldrar. Sedan får se sova hoss mina föreldrar o dela upp sig på något sätt hoss vänner osv... Kommer du på något? Hur hade du gjort ?
  • aniara

    Om släkt och vänner bor relativt nära varandra är det kanske bättre att ha festen där än i Stockholm? Om ni kan tänka er att gifta er där skulle jag rekommendera det, för logistiken och ekonomins skull. Hör med vänner och bekanta om de vet någon bra och rymlig festlokal. Kolla med syrianska föreningar också. Syrianska bröllop brukar ju vara både stora och påkostade.

  • Mela
    aniara- Tack för all hjälp! Problemet är att alla släktingar eller de flesta bor i danmark, vissa i malmö, norge och finland.. Sen så vill man ju inte slösa allt fr mycket utan man vill kunna unna sig en liten lyx smekmånad oxå.

    Såg på din sida att du snart ska gifta dig? Hur började du allt? Är du nervös? För det är ju snart det gäller:)
  • aniara

    Jag förstår. Då är kanske det viktigaste att det är lätt att ta sig från flygplats och tågstation till festen, och då är ju Stockholm med omnejd bra. Om ni tittar en bit utanför stan, ex. Märsta eller Upplands Väsby tror jag priserna är rimligare än närmare city. Fördelen med att ha bröllopet på orten där man bor är att det är lätt att åka runt och titta på lokaler, jaga frisör, catering etc. Vi gifter oss på en ort där vi inte känner någon, 3 timmar hemifrån med bil, och det har varit en utmaning att få ihop allting.

    Har du varit i kontakt med bosniska föreningar eller bosnisk-muslimska församlingen (om du är troende)? Jag tänker att de kanske har tips på vilka lokaler bosnier "brukar" hyra och kan ge tips på t.ex. restauranger och musiker. Sen tror jag som sagt att det kan vara bra att gå på tips från syrianer eftersom de gillar stora fester. Det bor många syrianer i Märsta.

    För oss började det så att vi samma kväll som min blivande man friade (jag visste inget då) satt på en restaurang och åt världens godaste middag och tittade ut på en helt fantastisk utsikt, och sa till varandra att här skulle man kunna gifta sig. Ett par timmar senare var vi förlovade. Och sen höll vi fast vid att vi ville ha bröllopet där. Det är nog inte så bröllopsplaneringen brukar börja tror jag! Och ja, jag är nervös, men mest förväntansfull :)

  • aniara

    Ps. helt utanför ämnet, men både jag och min fästman älskar Bosnien. Så otroligt vackert land! Jag hoppas vi får tillfälle att åka dit igen snart :)

  • Mela

    Jag har precis flyttat hit och känner inte till stället så bra men min fästman är här ifrån. Det enda jag har hittat är i Södertälje.. och det finns ju ganska mycket syrianer där. Det är inte så att jag är kräsen men man vill ju få de så perfekt som möjligt. Jag har vart inne på google och sökt men inte hittat något om några föreningar. Hahaha känns hopplöst:/

    Ooo men gud vad mysigt! Ni hade det ganska enkelt och ni visste precis vart ni ville ha bröllopet!  Tänk om vi oxå kunde ha de så lätt som ni:)

    Bosnien är ett riktigt vackert land.. och det finns mycket att se.. men deras små öar och stränder är fantastiska... Maten är underbar!

  • kickanw
    Mela skrev 2012-06-13 11:51:37 följande:
    kickanw - Hur började du ?  det jobbigaste är ju lokalen och hur många man ska bjuda :/
    Jag är inte gift och planerar inte att gifta mig den närmaste tiden heller. Hänger mest här eftersom jag fotar bröllop! :)

    Om ni letar upp några lokaler, kanske 5-10 stycken och sedan ringer runt så kanske ödet får avgöra - Speciellt om ni bokat ett särskilt datum så blir det ju lite mer begränsat!
    Angående hur många man ska bjuda så kan det nog vara klokt att skriva en lista (jag gillar listor, haha) på alla ni kan komma på som skulle kunna komma och sedan försöka plocka bort folk eftersom på den listan! Börja hellre med för många än för få tror jag.
Svar på tråden Bosnisk bröllop... HJÄLP hur börjar jag med allt?