• Brudiframtiden

Fråga om upplägg och bar.....

Har två frågor som vi funderar inför nästa år när vi gifter oss. Vi ska ha bubbel & tilltugg innan maten, skom kommer att bestå av enbart buffé och tårta. är dock lite rädd att middagen är över på en anbb stund, tror inte att gästerna kommer att hålla en massa tal etc. Vi blir 40-45 stycken. vad kan vi göra mellan buffén och tårtan? lek eller liknande eller tipspromenad eller vad? När vi pratade om tid för vigsel med kyrkan var det ganska valfritt. Min tanke är att vi kanske inte bör vigas så tidigt, kanske inte förrän närmare 16?

Sen funderar vi på alkoholen med. Troligen kommer flaskor med vin eller karaffer samt öl och vatten och alkoholfritt att stå på borden...Vi ska försöka ordna ett par personer som fixar med buffén, plockar undar, diskar etc..Frågan är hur vi gör med baren sen. Vi kommer att vara i en festlokal och ha catering och ta med egen sprit. Känns dock lite som man borde ha någon som blandar drinkar (några få att välja på) och kanske ta en 10:-/glas för att folk inte bara ka ta och ställa ifrån sig. Men frågan är då..vem ska man ta in för detta ändamål?? Jättesvårt tycker vi....Tips mottages..

• Svar på tråden Fråga om upplägg och bar.....
  • Chicita

Bemannad bar är att föredra. Om någon blir överförfriskad så kan den som står i baren ha lite koll på det också och servera svagare saker eller styra den till en kopp kaffe eller något innan det går över styr.
    Kan inte någon av dom som plockar med buffén sköta baren sen? Hör med dom i alla fall...

Jag är väldigt "anti lekar" om det är obligatoriska lekar som många har. Men om ni har en paus mellan middag och tårta och där uppmanar att gästerna kan ta en bensträckare och passa på att gå en tipspromenad då. Tja då är det lite annat, det kan jag ställa upp på. Men jag totalvägrar att leka lekar i finkläderna där jag kanske inte kan böja mig fram utan att visa hela BH'n liksom eller kuta runt på gräset barfota för att mina klackskor inte funkar så bra för äggloppet (eller liknande)...
    Ett sätt att få folk att delta i olika saker är att locka med priser. Typ gör några små korgar med lite fint inslagna tvålar mm (gör egna, finns tvålmassa på panduro som bara är att gjuta)... 

• Brudiframtiden
    Chicita skrev 2012-06-12 15:02:21 följande:
    Bemannad bar är att föredra. Om någon blir överförfriskad så kan den som står i baren ha lite koll på det också och servera svagare saker eller styra den till en kopp kaffe eller något innan det går över styr.
    Kan inte någon av dom som plockar med buffén sköta baren sen? Hör med dom i alla fall...

Jag är väldigt "anti lekar" om det är obligatoriska lekar som många har. Men om ni har en paus mellan middag och tårta och där uppmanar att gästerna kan ta en bensträckare och passa på att gå en tipspromenad då. Tja då är det lite annat, det kan jag ställa upp på. Men jag totalvägrar att leka lekar i finkläderna där jag kanske inte kan böja mig fram utan att visa hela BH'n liksom eller kuta runt på gräset barfota för att mina klackskor inte funkar så bra för äggloppet (eller liknande)...
    Ett sätt att få folk att delta i olika saker är att locka med priser. Typ gör några små korgar med lite fint inslagna tvålar mm (gör egna, finns tvålmassa på panduro som bara är att gjuta)...
    Kloka råd (som vanligt! Får jag anlita dig som bröllopskoordinator? ) Tycker själv som du angående lekar..tipspromenad är säkert bättre...! Jo det går säkert att ordna så de står i baren..ska kolla med de som har cateringen om de kanske har personal att hyra ut...
  • Chicita
    Brudiframtiden skrev 2012-06-12 15:06:19 följande:
    Kloka råd (som vanligt! Får jag anlita dig som bröllopskoordinator? ) Tycker själv som du angående lekar..tipspromenad är säkert bättre...! Jo det går säkert att ordna så de står i baren..ska kolla med de som har cateringen om de kanske har personal att hyra ut...
    hehe.. självklart jag har i alla fall inget annat för mig om dagarna just nu Flört

Ett annat alternativ kan vara att man ber föräldrar, syskon och lite annat att stå 30 min var i baren (eller om det är många så kanske en kvart räcker) på ett rullande schema. Och att när dom lämnar sitt pass så får dom ta med sig en dryck om dom vill, oavsett om det är drink, öl, vin eller vad det är...

Men att ha en bartender som vet vad dom gör är mycket bättre. Dels blir personen inte stressad om någon kommer och säger "kan du göra en ....." och det inte står på drinklistan.
    Personen kan (ska kunna i alla fall eftersom man i de flesta kommuner nu mer inte får arbeta i bar om man inte har gått kursen "ansvarsfull alkoholservering) hantera fulla människor och bidra till att det inte blir någon fylla heller utan att det håller sig på en bra nivå Glad
  • Brudiframtiden
    Chicita skrev 2012-06-12 15:10:30 följande:
    hehe.. självklart jag har i alla fall inget annat för mig om dagarna just nu Flört

Ett annat alternativ kan vara att man ber föräldrar, syskon och lite annat att stå 30 min var i baren (eller om det är många så kanske en kvart räcker) på ett rullande schema. Och att när dom lämnar sitt pass så får dom ta med sig en dryck om dom vill, oavsett om det är drink, öl, vin eller vad det är...

Men att ha en bartender som vet vad dom gör är mycket bättre. Dels blir personen inte stressad om någon kommer och säger "kan du göra en ....." och det inte står på drinklistan.
    Personen kan (ska kunna i alla fall eftersom man i de flesta kommuner nu mer inte får arbeta i bar om man inte har gått kursen "ansvarsfull alkoholservering) hantera fulla människor och bidra till att det inte blir någon fylla heller utan att det håller sig på en bra nivå Glad
    Ok, jag får hoppas de kan fixa personal då helt enkelt! De arrangerar bröllop på plats med så jag förutsätter att det finns att tillgå...Tack för tipset i allafall!
  • Chicita
    Brudiframtiden skrev 2012-06-12 15:13:00 följande:
    Ok, jag får hoppas de kan fixa personal då helt enkelt! De arrangerar bröllop på plats med så jag förutsätter att det finns att tillgå...Tack för tipset i allafall!
    Ja då ska det väl inte vara några problem Glad
  • Cosy

Jag älskar lekar, men de msåte vara rätt lekar vid rätt tillfällen. Vid brökkop och större fester gillar jag mingel lekar.

Ex Gummiband; Alla får var sitt gummiband och hela leken går ut på att om du svarar ja eller nej till någon med gummiband förlorar du alla dina gummiband

Ett pakete som är inslagen väldigt många gånger och på varje ny inslagning finns det en etikett som säger vart paketet skall gå till härnäst, Vanligast är dte att brudparet får ett såant paket och den går igenom 10-15 personer innan brudparet åter får den 

We did it on DreamHack. Geeky love
  • Chicita
    Cosy skrev 2012-06-12 15:28:46 följande:
    Jag älskar lekar, men de msåte vara rätt lekar vid rätt tillfällen. Vid brökkop och större fester gillar jag mingel lekar.

Ex Gummiband; Alla får var sitt gummiband och hela leken går ut på att om du svarar ja eller nej till någon med gummiband förlorar du alla dina gummiband

Ett pakete som är inslagen väldigt många gånger och på varje ny inslagning finns det en etikett som säger vart paketet skall gå till härnäst, Vanligast är dte att brudparet får ett såant paket och den går igenom 10-15 personer innan brudparet åter får den 
    Men här blir det ju då typ "obligatoriskt" att delta.
    Just dom här lekarna kanske jag inte hade haft så stora problem med i dagsläget eftersom jag lärt mig prata med alla typer av människor genom jobbet. Och jag har bearbetat min blyghet och osäkerhet i sociala situationer.
    Men hade det varit för några år sen så hade jag suttit med hjärtat i halsgropen och hoppas att det där paketet inte skulle landa hos mig, eller till och med flytt ut på toaletten bara för säkerhets skull. Samma med gummibanden, jag skulle gett bort mitt eller gått och slängt det för att slippa vara med. 
  • Cosy
    Chicita skrev 2012-06-12 15:34:30 följande:
    Men här blir det ju då typ "obligatoriskt" att delta.
    Just dom här lekarna kanske jag inte hade haft så stora problem med i dagsläget eftersom jag lärt mig prata med alla typer av människor genom jobbet. Och jag har bearbetat min blyghet och osäkerhet i sociala situationer.
    Men hade det varit för några år sen så hade jag suttit med hjärtat i halsgropen och hoppas att det där paketet inte skulle landa hos mig, eller till och med flytt ut på toaletten bara för säkerhets skull. Samma med gummibanden, jag skulle gett bort mitt eller gått och slängt det för att slippa vara med. 
    Tur att vi alla är olika^^ ville bara visa ts att det finns vissa som äslar lekar och andra har en vis respekt för dem

samtidigt går det alltid att modifera reglerna så att det är frivlligt att vara med. Gummibands leken så är det tex friviligt att ta på sig den runt handleden och vara med i leken. 

Grundtaken med lekar är väl att de ska vara tidsdödare och underhållande och om några tycker det inte är kul med dessa så skall de inte behöva vara med.  

Det finns massa tids dödande saker som gör att gästerna inte behöver "vänta"  man kan ha en gästbok, ett tummavtrycksträd, gissa gästerna( beskriv några av gästerna lite snabbt och låt alla ha möjliughet att gissa vilka det är)

Annat försölag som jag tycker är trevligt och man har  möjlighet är att låta gästerna arangera några av blomvasserna som ska stå på borden, fast då krävs det uttryme för dem att stå på och någon som städar upp och ställer in vaserna sen.

Ha en uppdrags låda med uppdrag i som gästermna kan göra om de har tråkigt:

Förslag på uppdrag;
    Presentera dig för brudens mor 
    Viska till den mage och säg; jag tror inget har upptäckt oss än
    Flytta din grannes glad till höger och säg den är snyggare här
    Säg högt this is madness
    Om någon säger this is madness svara med this is sparta
    Hämnta tilltugg/dryck till dinbordsdam/kavaljer 
  • TheD
    Cosy skrev 2012-06-12 16:14:40 följande:
    Tur att vi alla är olika^^ ville bara visa ts att det finns vissa som äslar lekar och andra har en vis respekt för dem

samtidigt går det alltid att modifera reglerna så att det är frivlligt att vara med. Gummibands leken så är det tex friviligt att ta på sig den runt handleden och vara med i leken.

Grundtaken med lekar är väl att de ska vara tidsdödare och underhållande och om några tycker det inte är kul med dessa så skall de inte behöva vara med.

Det finns massa tids dödande saker som gör att gästerna inte behöver "vänta" man kan ha en gästbok, ett tummavtrycksträd, gissa gästerna( beskriv några av gästerna lite snabbt och låt alla ha möjliughet att gissa vilka det är)

Annat försölag som jag tycker är trevligt och man har möjlighet är att låta gästerna arangera några av blomvasserna som ska stå på borden, fast då krävs det uttryme för dem att stå på och någon som städar upp och ställer in vaserna sen.

Ha en uppdrags låda med uppdrag i som gästermna kan göra om de har tråkigt:

Förslag på uppdrag;
    Presentera dig för brudens mor
    Viska till den mage och säg; jag tror inget har upptäckt oss än
    Flytta din grannes glad till höger och säg den är snyggare här
    Säg högt this is madness
    Om någon säger this is madness svara med this is sparta
    Hämnta tilltugg/dryck till dinbordsdam/kavaljer

Är jag på ett bröllop och det skulle vara "uppdrag" skulle jag totalvägra oavsett vad det är för jag anser att det är fjantigt. Bröllop är väl ändå något vuxet?

Tipspromenad, fine. För då är det fritt. Men det här tvånget och obligatoriska biten gör att festen dör. Då går jag hem. Det behöver inte alltid finnas saker att göra, gällande bröllop nu. Det är inte ett dagis där man måste underhålla gästerna och se till att det alltid finns något att göra. Våra gäster satt och pratade, några dansade och andra gick ut för lite luft. Behövdes inget mer för vår del :)

• TheD

Får be om ursäkt till Brudiframtiden då det inlägget hade inget med ditt inlägg att göra.

• Chicita
    Cosy skrev 2012-06-12 16:14:40 följande:

Poängen var ju det där med att det inte ska vara "obligatoriska" lekar. 
    Inte att man under inga omständigheter någonsin ska ha lekar... Flört 

Och ja det finns massa tidsdödare som inte är lekar och som inte är "måsten".
    Jag som hatar att vara med på bild skulle göra allt jag kunde för att komma undan en röda mattan-fotografering exempelvis, även om jag kanske i slutänden skulle gett efter för brudparets skull.

Så jag ger tummen upp för att arrangera saker. Om man är en familj där det ofta leks av sorten "sätt svansen på grisen", eller "pensionärsjakten", "äggrace" mm mm så kanske man verkligen vill ha såna lekar och då ska man självklart ha det.
    Men  räkna inte med att alla gäster ska gilla lekar, och om det är en av hundra som inte gillar lekar så är det viktigt att det framgår att denne inte behöver "offra sig". Utan det är helt ok att vara hejarklack också.

Vi är nog på samma bana här med egentligen, bara att vi uttrycker oss på olika sätt Tungan ute 
  • TheD
    Chicita skrev 2012-06-12 16:30:39 följande:
    Jag som hatar att vara med på bild skulle göra allt jag kunde för att komma undan en röda mattan-fotografering
    Haha... Och jag då som står fast kvar på röda-mattan ;)
  • Chicita
    TheD skrev 2012-06-12 16:23:56 följande:

Det är inte ett dagis där man måste underhålla gästerna och se till att det alltid finns något att göra. Våra gäster satt och pratade, några dansade och andra gick ut för lite luft. Behövdes inget mer för vår del :)

Det är det här jag också känner...
    Vuxna människor bör klara att underhålla sig själva en stund Glad 
    Och vad otroligt skönt det är med stunder där man kan sätta sig och prata med folk man inte har sett på länge utan att behöva känna att man måste skynda sig till nästa aktivitet. 
  • Cosy

Jag tror vi är ute eftersamma sak chicita men vi yttrycker os olika och har olika syn sätt på lekar vilket gör det svårare att komma fram till samma sak. 

TheD skrev 2012-06-12 16:23:56 följande:

Är jag på ett bröllop och det skulle vara "uppdrag" skulle jag totalvägra oavsett vad det är för jag anser att det är fjantigt. Bröllop är väl ändå något vuxet?

Tipspromenad, fine. För då är det fritt. Men det här tvånget och obligatoriska biten gör att festen dör. Då går jag hem. Det behöver inte alltid finnas saker att göra, gällande bröllop nu. Det är inte ett dagis där man måste underhålla gästerna och se till att det alltid finns något att göra. Våra gäster satt och pratade, några dansade och andra gick ut för lite luft. Behövdes inget mer för vår del :)

Är helt säker på att jag skrev att det var valfria saker jag skrev upp, kanske jag skrev för snabt och glömde de orden. Och ja jag tycker det är vlafritt att göra saker det är inte kul för den som arrangerar att tvinga folk ställa upp. Valfrihet är det bästa. 

om igen så vill jag bara visa att det finns en annan sida av mytet lekar än "jag avskyrr lekar", Man känner sina bröllops gäster bäst själva.
  • knyttan

Hej Brudiframtiden!
    Vi har ganska exakt samma uppläg som ni, vi gifter oss 7/7 och har 43 gäster. Vigseln är vid 14.30  och gästerna kommer till lokalen för snittar o bubbel kl 17.00.
      Jag tänkte också att middagen säkert skulle vara över på ett kick men efter ett snack med vår eminenta toastmadame så förstår jag att det nog kommer ta ett tag. Säg att vi ska sätta oss 18.00. Så tar det en liten stund innan alla har hittat sin plats. Toast ska tala om hur buffen ska tas, alla ska förse sig, och innan alla har fått maten så har det säkert gått minst en kvart. Säg sen att man har något tal, och att folk vill sitta en stund med sin mat utan att stressa, då är man redan framme vid 18.45 ca innan det är dags att ta andra gången från buffen. 19.30 kanske innan alla är klara med middagen. Och det är utan att man ränar med knappt någon tid för tal mm!
      Vi kommer också ha lite underhållning under middagen och lite allsång, så vi räknar med att sitta till bords fram till ca 20.30, då får alla ta kaffe o en liten sötsak, samt en bensträckare. Sen har vi planerat att visa ett bildspel, och sen ska vi evt ha två lekar (där brudparet gör grejer, typ skoleken, och ingen annan måste vara med utan kan bara kolla på), men toastmadamen föreslog att försöka få in detta också under middagen, eventuellt till kaffet.Toastmadamen gifte sig själv för ett par år sedan och hennes erfarenhet är att det bästa är att göra alla typer av gemensam aktiviteter medans middagen fortfarande pågår och alla är samlade, annars är det lätt att folk liksom försvinner iväg och missar grejer.

Sen halv tio - tio  räknar vi med tårta och skumpa och sedan första dansen.Vi ska (nog) ha fri bar, men ska ha lite kompisar som turas om en halvtimme var att stå där. Tror inte det kommer bli så stökigt ändå eftersom vi inte är sååå många och inga vilda partyprissar. Till buffen kommer vi ha hjälp av två stycken elever från en gymnasieskola i närheten.

• Chicita
    knyttan skrev 2012-06-12 21:19:54 följande:
    Sen halv tio - tio  räknar vi med tårta och skumpa och sedan första dansen.Vi ska (nog) ha fri bar, men ska ha lite kompisar som turas om en halvtimme var att stå där. Tror inte det kommer bli så stökigt ändå eftersom vi inte är sååå många och inga vilda partyprissar. Till buffen kommer vi ha hjälp av två stycken elever från en gymnasieskola i närheten.
    Tips tips tips (kan inte låta bli Tungan ute
    Ha regeln att man inte får hämta ny dricka om man inte lämnar in sitt gamla glas.
    Då blir det inte slattar stående överallt Flört 
  • knyttan
    Chicita skrev 2012-06-12 21:29:23 följande:
    Tips tips tips (kan inte låta bli Tungan ute
    Ha regeln att man inte får hämta ny dricka om man inte lämnar in sitt gamla glas.
    Då blir det inte slattar stående överallt Flört 
    Ja det har vi tänkt Tungan ute Har hört det tpset flera ggr faktiskt... Vi har nog ändå inte tillräckligt med glas så att man kan få ett nytt utan att lämna det använda...
  • tessan85
    Cosy skrev 2012-06-12 15:28:46 följande:

Alltså, om "lekar" blir lyckat beror ju väldigt mycket på publiken. Min erfarenhet är att många känner sig obekväma och även om det är "frivilligt" kommer alltid en del känna sig exkluderade och dra sig undan.

Vi funderade länge på om vi skulle arrangera "lekar" över huvud taget och lutade åt att strunta i det. Som någon skrev tidigare är det ju vuxna människor vi talar om och de förväntas väl kunna ta hand om sig själva?

Sen såg jag att det är närmast obligatoriskt att fotografera gästerna på amerikanska bröllop vilket jag genast insåg var den perfekta aktiviteten under minglet. Vi hyrde bildgästboken men man kan säkert lösa det på egen hand också. Poängen är att det funkar för alla och det inte uppfattas som pinsamt - tvärtom är det något alla hade väldigt roligt åt på min bröllopsfest.

Tänk på att det inte räcker med att det är "frivilligt". Den bästa leken eller aktiviteten bör vara något som alla gärna vill deltaga i. Om inte skulle jag i alla fall se det som ett delvist misslyckande.

Bara mina 50 öre..
  • AnnLi

Vi hade en "gäst-quiz" som blev väldigt uppskattad, som gästerna fick roa sig med (om de ville, det var inget tvång) innan middagen medan vi fotograferades. Jag hade skrivit upp namnen på alla gäster i en spalt och sedan en klurig ledtråd för varje gäst i en annan spalt. Sedan gällde det att para ihop rätt gäst med rätt ledtråd! Då hade de en anledning att mingla och lära känna de andra och så fick de något att prata om. Vi hade en genomgång senare på kvällen, men ingen prisutdelning eller nåt (de allra flesta hade fått ihop alla rätt)

• AnnLi

Angående drickat så hade vi knutit namnskylt/placeringskort på varje vinglas, så fick alla hålla reda på sitt eget glas hela kvällen. Dels hade vi inte glas så det räckte till flera var och dels så är det då ingen risk att folk häller upp dricka, ställer ifrån sig glaset och hämtar en ny.

Svar på tråden Fråga om upplägg och bar.....