• Äldre 11 Jun 19:27
    5742 visningar
    7 svar
    7
    5742

    Tips på blommor till bukett man kan få tag i på vintern?

    Vilka blommor kan man få tag i på vintern? 
    Jag älskar pioner, liljekonvaljer och syrener vilket är lite roligt då vi vill ha ett vinterbröllop och dessa blommor bara "blommar" på sommaren:P Vill ha en lite dov färgpallet eftersom jag ska ha vintagetema:)
    Gillar dessa nedan:





    Vill ha många förslag på blommor! :D
     
  • Svar på tråden Tips på blommor till bukett man kan få tag i på vintern?
  • Äldre 28 Jul 23:19
    #1

    Hej :) jag jobbar som florist och hoppas kunna hjälpa dig :) några förslag på blommor som har de där mjuka och gammaldagsa utseendet är; kvistrosor,prärieklocka,hortensia,rosor,nejlila(finns en underbar apricos som heter peachmelba). 2 förslag på under bara rosor är talea( en ros som skiftar i champagne,rosa och lite lime på toppen) , en annan är sweet Avalanche( stor kraftig ros som är svagt puderrosa) , underbart fina. Gör bukett till en brud nästa vecka med dessa rosor och dem är så fina ihop:)

  • Äldre 29 Jul 00:09
    #2

    Många (inte alla) blommor finns att få tag i året runt om du är ute i god tid och beställer buketten hos din florist.
    Nu funkar väl inte exakt alla blommor att odla i växthus, men de flesta gör det.
    Så ta med inspirationsbilderna, gå in till en florist. Sätt ett maxpris och berätta dina önskemål, så kommer h*n att fixa en underbar bukett som överträffar alla dina önskemål.

    Ju mer frihet du ger floristen - destå bättre resultat (och oftast billigare).
    Lycka till Glad 

  • Äldre 29 Jul 09:15
    #3

    Allt går i säsonger när de gäller blommor så lättast är att satsa på allround blommor , alltså dem som finns året om. De går såklart att få tag på de mesta men då kostar de tyvärr. Exempelvis nu 2 veckor efter pionens säsong så kostar dem ung 95 istället för 35. De är bara mitt tips :)

  • Äldre 29 Jul 09:39
    #4
    Sara1991 skrev 2012-07-29 09:15:09 följande:
    Allt går i säsonger när de gäller blommor så lättast är att satsa på allround blommor , alltså dem som finns året om. De går såklart att få tag på de mesta men då kostar de tyvärr. Exempelvis nu 2 veckor efter pionens säsong så kostar dem ung 95 istället för 35. De är bara mitt tips :)
    Självklart kostar det mer. Men om man nu absolut vill ha en speciell blomma med i buketten så kan man oftast det.
    Och det var ju vad TS frågade om.
    "Går det att få tag i ..... "
    Och om du är florist så vet du säkert själv också att du kanske blir lite ivrigare om du får rätt fria händer, istället för "kopiera den här buketten tack".

    Man behöver inte veta exakt vilka blommor man ska ha i sin bukett och exakt vilken kombination för att få en vacker bukett. Det är ju liksom det som är floristens jobb att kunna.

    Om TS går in till en florist och säger "Jag vill ha en vintageinspirerad bukett, det här är mina inspirationsbilder. Går det att få med liljekonvaljer, pioner eller syrener så blir jag glad. Den får kosta max X-kronor" så kommer hon garanterat att få en jättefin vintageinspirerad bukett där floristen kan jobba med vad som finns till bra pris just då, och sen kanske specialbeställa några av dom här dyrare blommorna som TS ville ha med, och ändå komma ner under maxpriset. 
  • Äldre 29 Jul 09:51
    #5

    Absolut , och ja jag jobbar som floristen . Och de är klart att de går att få fram de allra mesta men vi vill också vara realistiska. De svåra med att special beställa är att varken vi eller kunden får se hur blommorna ser ut innan dem kommer och då är risken att de inte blir som man tänkt sig ganska stor . Vanligen så tar vi hem blommorna en vecka innan så kunden får se färgerna och så men vid specialbestallning så är de inte möjligt. Men vi gör saklart allt för att göra kunden nöjd :)

  • Äldre 29 Jul 11:35
    #6
    Sara1991 skrev 2012-07-29 09:51:01 följande:
    Absolut , och ja jag jobbar som floristen . Och de är klart att de går att få fram de allra mesta men vi vill också vara realistiska. De svåra med att special beställa är att varken vi eller kunden får se hur blommorna ser ut innan dem kommer och då är risken att de inte blir som man tänkt sig ganska stor . Vanligen så tar vi hem blommorna en vecka innan så kunden får se färgerna och så men vid specialbestallning så är de inte möjligt. Men vi gör saklart allt för att göra kunden nöjd :)
    Och just därför är det ju svårt att rekonstruera en bukett exakt efter en bild... Flört
  • Äldre 8 Sep 18:48
    #7

    Tack för alla bra svar! De var mycket hjälpsamma!Skrattande

Svar på tråden Tips på blommor till bukett man kan få tag i på vintern?