• 2 0 1 2
    Äldre 7 Jun 20:04
    3751 visningar
    23 svar
    23
    3751

    Tärna + toastmadame = 0.

    Då vi bestämt tid för bröllop, för ett år sedan, frågade jag två av mina vänner om de ville vara tärnor, och den ena även om hon ville vara toastmadame. Båda blev rörda till tårar och tackade ja och var jätteglada.


     


    Sedan flyttade den ena utomlands för studier i ett halvår och höll väl inte kontakten sådär särskilt mycket, men hon kom hem och vi umgicks som alltid. När hon var i Holland skickade jag förslag till tärnklänningar som hon inte svarade på.. Hennes utlandsresor tog några veckor i stöten och den senaste var för några veckor sedan. När hon kom hem hade hon fått jobb där som skulle börja till sommaren. Hon isolerade sig från allt och alla, togi nte emot besök, bara pluggade och jobbade. Vi pratade i telefon en del. Hon förändrades; slutade helt med vin, slutade helt med kött, slutade gå ut och träffa folk, slutade bjuda in folk och ja, en tvärvändning. Satt bara hemma och skypade med sin pojkvän, inget annat betydde något (nykär, visst det är jobbigt med distansförhållanden).


     


    Under tiden min ena tärna var utomlands försökte den andra kontakta henne, flera gånger, utan svar. Detta förnekas dock.


     


    För ett par veckor sedan tröttnade jag på att vänta och frågade hur det är - eftersom hon är så annorlunda. Hon blev jättearg och sådär har det fortsatt. Hon flyttade till det nya landet i all hast nu nyss (fick jag veta idag) utan att ens säga någonting. Nu menar hon att det är mitt bröllop och inte hennes, att hon ville vara tärna och "stå bredvid mig i kyrkan", medan jag anser att om man tackat ja till att vara tärna och toastmadame måste man inse att det är ett åtagande? Vad har ni för förväntningar? Enligt henne har jag inte rätt att ha väntat mig något eftersom det är MITT bröllop. Jag riskerade alltså stå helt utan toastmaster/toastmadame och utan den ena av mina tärnor, eftersom hon tydligen inte hade tänkt säga något utan bara "flyta med", nu vet hon inte ens om hon kan komma pga ekonomin (jag erbjöd mig betala biljetten men hon vill "lära sig läxan att sätta sig i situationer hon inte löser").


     


    Hon bad mig att inte bordsplacera henne så kan hon "vara välkommen ändå". Då förstörs hela festprogrammet, bordsplaceringen och korsordet jag ska göra.


     


    Vad har ni för förväntningar på era tärnor och toastmadames? Har jag väntat mig för mycket att hon skulle försöka sätta sig in i festprogrammet osv? (Bröllopet om sex veckor, hon utomlands och har aldrig frågat någonting om bröllopet eller om jag behövde hjälp med någonting).


     


    Well, nu har jag gett hennes plats till en annan som gärna ville komma men vi inte hade plats för. Hårt kanske, men kan inte hålla en plats till någon som "kanske kommer".


     

  • Svar på tråden Tärna + toastmadame = 0.
  • 2 0 1 2
    Äldre 7 Jun 21:43
    #11
    sofi 88 skrev 2012-06-07 21:29:21 följande:
    Nu är det ju väldigt olika hur man planerar sina bröllop och sådär, själva har knappt jag och m2b involverat oss särskilt mycket i bröllopet, haha. Än mindre gjort festprogram trots att det är ynka 1 månad kvar. Men det är så olika. Vårt festprogram kommer nog mest bestå av en meny... Däremot har faktiskt våra toastmasters ställt upp mer än vi trodde, så de satt med oss och planerade tidsschema med oss och kollade av våra förväntningar på dem, men mer har vi inte gjort. Och inget har vi heller krävt. Kan vara så att din vän är väldigt upptagen med studier och jobb, jag vet själv hur det känns när man tror att hela världen vilar på ens axlar och då blir man kanske lite handlingsförlamad, utan att mena något illa. Och distansförhållande på det kan kännas ännu tyngre, been there... Samtidigt förstår jag din frustration men försök kanske sätta dig in i hennes sits med innan du klipper eventuella vänskapsband. Hon kanske inte menar så illa?
    Visst är det olika hur man planerar. En del planerar jättemycket, andra inte alls. Jag ligger nog mittemellan. Något som hon omöjligt kan veta eftersom hon inte haft tid att prata eller ställa frågor. Vi har inte krävt så mycket, hade hon frågat och visat lite engagemang hade vi sagt 1) vill du/kan du vara tärna så välj klänning - vi betalar. 2) Vill du/kan du vara toastmaster så läs igenom festprogrammet och schemat tillsammans med oss. Det jag tycker är underligt är att hon inte förstår varför jag blir upprörd när hon, utan att säga något, faktiskt inte vet om hon ens kan komma. När hon vet att hon har två ganska fina roller på bröllopet.
  • Äldre 7 Jun 21:58
    #12
    2 0 1 2 skrev 2012-06-07 21:41:02 följande:

    Tack för ditt svar! (Jag är fortfarande upprörd, men ska släppa detta... snart!)


    Leta på en gammal ful porslinsskål eller ett udda glas eller något och släng det i golvet Flört
    Eller slit sönder något klädesplagg som ändå ska slängas.
    När man är så där upprörd så man bara kokar så är det skönt att få förstöra något, riktigt "sätta tänderna i det" och slita och riva...
    Eller boxa på en kudde eller annat lämpligt.

    Gör bara inte som mig, jag drämde näven i en betongvägg när mitt ex var extra dum i huvudet en gång... Tungan ute
  • 2 0 1 2
    Äldre 7 Jun 22:03
    #13
    Chicita skrev 2012-06-07 21:58:30 följande:
    Leta på en gammal ful porslinsskål eller ett udda glas eller något och släng det i golvet Flört
    Eller slit sönder något klädesplagg som ändå ska slängas.
    När man är så där upprörd så man bara kokar så är det skönt att få förstöra något, riktigt "sätta tänderna i det" och slita och riva...
    Eller boxa på en kudde eller annat lämpligt.

    Gör bara inte som mig, jag drämde näven i en betongvägg när mitt ex var extra dum i huvudet en gång... Tungan ute

    Haha, UJJ! Förr om åren brukade jag lägga porslin (hade dock inget spill-porslin så jag fick köpa nytt!) i dubbla påsar, lägga på skärbrädan och gå lös med hammaren. Kontrollerad ilska! Låter illa med betongväggen dock, sådant kan faktiskt skada handen på allvar, så hoppas det gick bra!


     


    Jag väljer att göra något produktivt - jag sitter och fnissar och pular på mitt korsord. Och när jag blir arg så tänker jag på att min tärna faktiskt inte får vara med, för den potatisen är i jorden.

  • Äldre 7 Jun 22:30
    #14
    2 0 1 2 skrev 2012-06-07 22:03:46 följande:

    Haha, UJJ! Förr om åren brukade jag lägga porslin (hade dock inget spill-porslin så jag fick köpa nytt!) i dubbla påsar, lägga på skärbrädan och gå lös med hammaren. Kontrollerad ilska! Låter illa med betongväggen dock, sådant kan faktiskt skada handen på allvar, så hoppas det gick bra!


     


    Jag väljer att göra något produktivt - jag sitter och fnissar och pular på mitt korsord. Och när jag blir arg så tänker jag på att min tärna faktiskt inte får vara med, för den potatisen är i jorden.


    Tja ett par sprickor i benen mellan handleden och knogarna blev det. 
    Exets bror skällde ut mitt ex och tyckte att han var en stor idiot och att det var synd att jag inte klippt till honom istället för väggen. Så det var en hel del plåster på såren att många fick upp ögonen den kvällen och dagen efter för hur han var som person Solig 

    Det lät som en betydligt bättre idé faktiskt *hihi* 
  • 2 0 1 2
    Äldre 7 Jun 22:39
    #15
    Chicita skrev 2012-06-07 22:30:41 följande:
    Tja ett par sprickor i benen mellan handleden och knogarna blev det.
    Exets bror skällde ut mitt ex och tyckte att han var en stor idiot och att det var synd att jag inte klippt till honom istället för väggen. Så det var en hel del plåster på såren att många fick upp ögonen den kvällen och dagen efter för hur han var som person Solig

    Det lät som en betydligt bättre idé faktiskt *hihi*
    Visst är det mystiskt? De är ofta så manipulativa att alla i omgivningen tycker att de är guds gåva till varje kvinna, och den riktiga personen märker man inte av förrän man är ensam med dem. Freaky! Hoppas din hand läkte!
  • Äldre 7 Jun 22:43
    #16
    2 0 1 2 skrev 2012-06-07 22:39:43 följande:
    Visst är det mystiskt? De är ofta så manipulativa att alla i omgivningen tycker att de är guds gåva till varje kvinna, och den riktiga personen märker man inte av förrän man är ensam med dem. Freaky! Hoppas din hand läkte!
    Jodå det gick bra med den Glad

    Hoppas det går bra med dina korsord också Flört
  • 2 0 1 2
    Äldre 7 Jun 22:54
    #17
    Chicita skrev 2012-06-07 22:43:45 följande:
    Jodå det gick bra med den Glad

    Hoppas det går bra med dina korsord också Flört
    Tack! Många namn att hitta på klurigheter kring...
  • Äldre 7 Jun 23:02
    #18
    2 0 1 2 skrev 2012-06-07 22:54:12 följande:
    Tack! Många namn att hitta på klurigheter kring...
    Jotack jag vet, vi gjorde bara en ordfläta, men det räckte *hihi*

    Lycka till i alla fall, inte bara med korsordet, utan själva bröllopet också Solig 
  • 2 0 1 2
    Äldre 7 Jun 23:03
    #19
    Chicita skrev 2012-06-07 23:02:33 följande:
    Jotack jag vet, vi gjorde bara en ordfläta, men det räckte *hihi*

    Lycka till i alla fall, inte bara med korsordet, utan själva bröllopet också Solig
    Tusen tack! Och för att du "lyssnade"!
  • Äldre 7 Jun 23:06
    #20
    2 0 1 2 skrev 2012-06-07 23:03:46 följande:
    Tusen tack! Och för att du "lyssnade"!
    Det är lugnt, ibland behöver man bara blåsa av sig lite...
    Jag skapade en tråd tidigare som jag tror jag ska återuppliva.
    Om jag inte minns fel så heter den typ "Livet är en dans på rosor, akta dig för taggarna bara"
    En dumpningstråd helt enkelt Flört 

    Ibland har man ju bara såna dagar då det känns "skit". Och även minsta lilla grej kan göra att man vill dra täcket över huvudet och inte komma ut mer.
    Och andra dagar bråkar man med en vän och behöver lite tröst...
    Solig 
  • 2 0 1 2
    Äldre 7 Jun 23:15
    #21
    Chicita skrev 2012-06-07 23:06:33 följande:
    Det är lugnt, ibland behöver man bara blåsa av sig lite...
    Jag skapade en tråd tidigare som jag tror jag ska återuppliva.
    Om jag inte minns fel så heter den typ "Livet är en dans på rosor, akta dig för taggarna bara"
    En dumpningstråd helt enkelt Flört

    Ibland har man ju bara såna dagar då det känns "skit". Och även minsta lilla grej kan göra att man vill dra täcket över huvudet och inte komma ut mer.
    Och andra dagar bråkar man med en vän och behöver lite tröst...
    Solig
    Ja återuppliva den! Har sett den ibland i förbifarten.
  • Aniara­4
    Äldre 7 Jun 23:26
    #22
    2 0 1 2 skrev 2012-06-07 22:03:46 följande:

    Haha, UJJ! Förr om åren brukade jag lägga porslin (hade dock inget spill-porslin så jag fick köpa nytt!) i dubbla påsar, lägga på skärbrädan och gå lös med hammaren. Kontrollerad ilska! Låter illa med betongväggen dock, sådant kan faktiskt skada handen på allvar, så hoppas det gick bra!


    Påminner mig om när jag för länge sen jobbade på en kursgård, och en tjej som hade en ovanligt dålig dag (kan ha varit nåt ex inblandat där också) som höll på att ställa fram koppar tog en som var lite trasig och drämde den med ett vrål i stengolvet, så att flisorna flög i hela matsalen. Och JUST då kom husmor in i matsalen... Tjejen frös mitt i en rörelse, och pep sen: "Den ramlade". Sen fick hon sopa...
  • 2 0 1 2
    Äldre 7 Jun 23:45
    #23
    Aniara4 skrev 2012-06-07 23:26:49 följande:
    Påminner mig om när jag för länge sen jobbade på en kursgård, och en tjej som hade en ovanligt dålig dag (kan ha varit nåt ex inblandat där också) som höll på att ställa fram koppar tog en som var lite trasig och drämde den med ett vrål i stengolvet, så att flisorna flög i hela matsalen. Och JUST då kom husmor in i matsalen... Tjejen frös mitt i en rörelse, och pep sen: "Den ramlade". Sen fick hon sopa...
    Oj, slå sönder grejer kan man ju göra när man själv är den enda som drabbas, inte inför andra människor, eller med andras ägodelar. Hur gick det?
Svar på tråden Tärna + toastmadame = 0.