• moonlightgirl

förnya körkortet

Hej
    Jag behöver lite hjälp av er andra som förnyat era körkort.
    Jag har kollat upp det här o då stod det att transportstyrelsen skickar ut blanketten till mig.
    Nu min undran. Hur lånt tid tar det tills de skickar ut den? Eller är det bättre att jag tar kontakt med dem själv?
    Hur har ni andra gjort?

tack på förhand

• Svar på tråden förnya körkortet
  • MrsSilfverblad2b

Jag fick blanketten före jag fick pappret från Skatteverket med mitt nya namn, så det gick jättefort! Vi gifte oss 12 maj och i slutet av förra veckan hade jag mitt nya körkort i plånboken! Det tog alltså mindre än 2 veckor från vigseldatumet till att ha det färdiga körkortet.

12-05-12
  • Monica89

De jag undrar är om man får köra innan man fått det nya körkortet?

Skulle väl vara typiskt annars att man blir stoppad just då

• augustesen

Ja såklart du får köra, om du blir stoppad kollar ju polisen upp så du har ett giltigt körkort och det har du ju. Antar det står i systemet att du håller på att byta namn/nygift och är ju inte direkt ovanligt :)

• kaffeälskaren

Då mitt körkort går ut idag faktiskt och jag gifter mig om en månad såhar jag kollat upp vad som gäller. Bara för att körkortet har gått ut eller att man byter namn betyder inte det att behörigheten försvinner. Utan de kan ta fram dina uppgifter på datorn. Man får bara berätta situationen hur den är. Men till mig sa de för säkerhetsskull skulle jag ta med mitt pass (synd för mig att det oxå har gått ut hihihi..) som då kan styrka mitt körkort.

• moonlightgirl

Jag ringde till skatteverket och de sa att det tar några veckor, nu har det gått två veckor sedan bröllopet och jag väntar med spänning för att se hur lång tid det tar.

• Anneli256

Vi gifte oss den 26 e maj och jag fick mina papper igår. Så ibland kan det ta lite längre tid, bara avvakta det kommer. Jag ringde för säkerhets skull till skatteverket och kollade så att dom fått in mina papper, när jag hörde att allt var grönt där då visste jag att papperna för att förnya körkort skulle komma inom det närmsta.

• MiaMariaRydell

Jag gifte mig den 26 maj....och jag va väl lite naiv och trodde att det skulle ta en vecka att få papprerna....men när jag ringde Skatteverket så sa dom att det är en handläggningstid på mellan 3 - 6 veckor.

• Misswert

Jag var också och kollade med skattemyndigheten, då jag måste beställa ett nytt pass. De sa att en av anledningarna till att det kan dra ut på tiden är hur lång tid prästen tar på sig att skicka in papprerna. jag var inne för en vecka sedan och fick då veta att mitt namnbyte var inskickat och klart i alla system. Vi gifte oss den 9 juni! Så det var bara till att knalla upp till polisen, hon i luckan tittade på mitt körkort två gånger då namnet inte stämde. Igår fick jag papprerna från transportstyrelsen så jag skall fixa nytt kort idag då jag skall ner på stan.

Du kan ju alltid kolla hos skattemyndigheterna eller gå in på ratsit.se och kolla om du står med ditt nya eller gamla namn... De verkar vara ganska uppdaterade då jag har bytt namn även där!

• MiaMariaRydell
    Misswert skrev 2012-06-19 09:41:16 följande:

Jag var också och kollade med skattemyndigheten, då jag måste beställa ett nytt pass. De sa att en av anledningarna till att det kan dra ut på tiden är hur lång tid prästen tar på sig att skicka in papprerna. jag var inne för en vecka sedan och fick då veta att mitt namnbyte var inskickat och klart i alla system. Vi gifte oss den 9 juni! Så det var bara till att knalla upp till polisen, hon i luckan tittade på mitt körkort två gånger då namnet inte stämde. Igår fick jag papprerna från transportstyrelsen så jag skall fixa nytt kort idag då jag skall ner på stan.

Du kan ju alltid kolla hos skattemyndigheterna eller gå in på ratsit.se och kolla om du står med ditt nya eller gamla namn... De verkar vara ganska uppdaterade då jag har bytt namn även där!

Ha ha ha...sökte  först på mitt nya namn på ratsit.se men det gav inga träffar. Sökte sen på mitt gamla namn och då ploppade jag upp som "inte gift"!!!!
    Nähäää!!!!???
  • moonlightgirl

Jag har också sökt på ratsit.se o på mitt nya namn gav det inge träffar men jag hittade mig på mitt gamla namn. Så det är väl bara att vänta ett tag till.

• SkövdeSophie

Men gud vilken vidrig sida! 
    Jag hatar att det finns sidor på nätet med information om mig som jag inte själv bestämmer över. 

moonlightgirl skrev 2012-06-25 17:30:19 följande:
    Jag har också sökt på ratsit.se o på mitt nya namn gav det inge träffar men jag hittade mig på mitt gamla namn. Så det är väl bara att vänta ett tag till.
  • MiaMariaRydell
    SkövdeSophie skrev 2012-06-25 18:48:48 följande:
    Men gud vilken vidrig sida! 
    Jag hatar att det finns sidor på nätet med information om mig som jag inte själv bestämmer över. 
    Jag håller med....speciellt då nån annan kan köpa kkopior på ens kreditvärdighet och eventuella anmärkningar!! Mycket olustigt!!!!
  • moonlightgirl
    MiaMariaRydell skrev 2012-06-25 19:43:08 följande:
    Jag håller med....speciellt då nån annan kan köpa kkopior på ens kreditvärdighet och eventuella anmärkningar!! Mycket olustigt!!!!
    Håller med er. Hade aldrig hört talas om dem innan.
Svar på tråden förnya körkortet