• Milano
    Äldre 5 Jun 20:15
    10875 visningar
    30 svar
    30
    10875

    Vad ger ni som favors? Inspiration och GÄRNA BILDER!

    Jag och min blivande håller bara på att komma igång med planeringen inför nästa sommars bröllop (oj vad galet det känns att säga så) men idéerna är många... förutom när det kommer till favors till gästerna!

    Vad ger ni era gäster för favors?
    Har ni askar som ni pysslat ihop själva eller köper ni på t.ex. Calligraphen eller Ebay?
    Här kan vi diskutera och ge varandra idéer

    Kan sätta bollen i rullning:
    Hittade dessa söta askar på Ebay, något för ett riktigt prinsessbröllop 100pcs Enchanted Carriage Cinderella Favor Box Boxes Wedding banquet Party

  • Svar på tråden Vad ger ni som favors? Inspiration och GÄRNA BILDER!
  • Äldre 5 Jun 21:28
    #11

    Vi skulle inte ha något men sen hittade jag iden att ge bort små fröpåsar, med en template man kunde ladda ner och skriva ut.

    Kostnaden blev nära noll, vill man så får man en fin planta, vill man inte så är dte heller inget heskt resursslöseri med en liten pappersbit och några frön...

  • Äldre 5 Jun 21:31
    #12


    här är en bild!
  • Milano
    Äldre 5 Jun 21:35
    #13

    Vilken originell idé! Om gästerna sådde fröna så kommer de ju garanterat att tänka på ert bröllop varje gång de tittar på blomman/plantan


    knyttan skrev 2012-06-05 21:28:34 följande:
    Vi skulle inte ha något men sen hittade jag iden att ge bort små fröpåsar, med en template man kunde ladda ner och skriva ut.

    Kostnaden blev nära noll, vill man så får man en fin planta, vill man inte så är dte heller inget heskt resursslöseri med en liten pappersbit och några frön...
  • Milano
    Äldre 5 Jun 21:38
    #14

    Jag kan inte sluta kolla på Ebay, hittar massa gulliga små askar! Dessa är dock utanför vårt färgtema, men himla söta ändå 100 Pink Tuxedo Dress Wedding Party Favors Candy Boxes

  • Äldre 5 Jun 22:19
    #15
    Milano skrev 2012-06-05 21:38:45 följande:
    Jag kan inte sluta kolla på Ebay, hittar massa gulliga små askar! Dessa är dock utanför vårt färgtema, men himla söta ändå 100 Pink Tuxedo Dress Wedding Party Favors Candy Boxes
    Grattis du har ett helt år på dig att hitta gulliga alldeles alldeles onödiga saker på Ebay! Har du hittat till Etsy än?
  • Milano
    Äldre 5 Jun 22:33
    #16

    knyttan: Ja, jag har kikat lite men jag känner att jag har blivit lite FÖR beroende av att kika på Ebay, BT, Pinterest etc så jag håller mig borta en stund till Min blivande gnäller på att jag sitter med datorn i knäet oftare än förut, haha!

  • Äldre 6 Jun 10:16
    #17
    Milano skrev 2012-06-05 22:33:21 följande:
    knyttan: Ja, jag har kikat lite men jag känner att jag har blivit lite FÖR beroende av att kika på Ebay, BT, Pinterest etc så jag håller mig borta en stund till Min blivande gnäller på att jag sitter med datorn i knäet oftare än förut, haha!
    Klokt! Jag har knarkat Etsy i ett halvår nu Tungan ute
  • MalinL­arsson
    Äldre 6 Jun 10:32
    #18
    knyttan skrev 2012-06-06 10:16:35 följande:
    Klokt! Jag har knarkat Etsy i ett halvår nu Tungan ute

    Jag med!


    Jag har gjort egna små gröna tvålar med liljekonvaljdoft i små celofanpåsar med grönt band. Sedan så ska vi också ha små organsapåsar med lite godis i vitt och grönt.

  • Milano
    Äldre 6 Jun 11:06
    #19

    Vad roligt att se så pass originella idéer! Jag trodde att de flesta gav en pralin eller två i en ask, och det är inget fel med det heller men det är kul med något som man kanske inte hade väntat sig heller
    Hur gjorde du tvålarna?


    MalinLarsson skrev 2012-06-06 10:32:40 följande:

    Jag med!


    Jag har gjort egna små gröna tvålar med liljekonvaljdoft i små celofanpåsar med grönt band. Sedan så ska vi också ha små organsapåsar med lite godis i vitt och grönt.


  • Äldre 6 Jun 11:10
    #20
    Milano skrev 2012-06-06 11:06:28 följande:
    Vad roligt att se så pass originella idéer! Jag trodde att de flesta gav en pralin eller två i en ask, och det är inget fel med det heller men det är kul med något som man kanske inte hade väntat sig heller
    Hur gjorde du tvålarna?
    Lite från ämnet, men hur ska er godisbuffé se ut? Vad ska ni ha på osv? Är också inne på att ha det, eller kombinerad dessert/godisbuffe! 
  • Milano
    Äldre 6 Jun 11:22
    #21
    Fannyterez: Vi har några inspirationsbilder som vi tänkte utgå ifrån, som är enligt vårt färgtema. Sedan tänkte vi blanda lite olika smaker (typ lite surt, lite choklad och lite sött, kanske något i lakrits om vi hittar några som är täckta i vitt/silver eller gammelrosa) och så hade vi tänkt ha små skyltar så att ev. allergiker vågar testa olika. Bilden nedan är ett ganska bra exempel på ungefär hur vi hade tänkt oss. Tänkte även köpa egna godisskopor från Ebay att ha till Vad gästerna ska plocka i för något har vi inte listat ut än, alltså en ask/strut eller dylikt men vi har å andra sidan ett helt år på oss att bestämma och bestämma om oss
    Vad smart att ha en kombinerad godisbuffé/dessertbuffé, det förslaget ska jag definitivt lägga in hos min blivande
  • Odium
    Äldre 6 Jun 11:22
    #22

    Vi skulle inte heller ha favours egentligen. Men nu bir det så.
    Blir i en svart liten låda med vitt spetsband. I lådan kommer det ligga 2 chokladhjärtan, 2 mintpastiller till efter maten och drinkbiljetter. Vi har valt att låta alla gäster få åtta drinkbiljetter var utöver drickat till maten. Enkelt för oss att hålla reda på hur mycket som går åt och så.

  • Milano
    Äldre 6 Jun 11:37
    #23

    Åh, vi har också dividerat kring drinkbiljetter eller inte och hur man isåfall ger dem. Det här ska jag komma ihåg

    Odium skrev 2012-06-06 11:22:41 följande:


    Vi skulle inte heller ha favours egentligen. Men nu bir det så.
    Blir i en svart liten låda med vitt spetsband. I lådan kommer det ligga 2 chokladhjärtan, 2 mintpastiller till efter maten och drinkbiljetter. Vi har valt att låta alla gäster få åtta drinkbiljetter var utöver drickat till maten. Enkelt för oss att hålla reda på hur mycket som går åt och så.
  • MalinL­arsson
    Äldre 6 Jun 11:42
    #24
    Milano skrev 2012-06-06 11:06:28 följande:
    Vad roligt att se så pass originella idéer! Jag trodde att de flesta gav en pralin eller två i en ask, och det är inget fel med det heller men det är kul med något som man kanske inte hade väntat sig heller
    Hur gjorde du tvålarna?

    Nä, det är ju inget fel med det heller men jag är en sån där pysselnörd som älskar att hålla på med sånt. Tvålarna var otroligt enkla att göra! Man köper bara färg, lukt, latexformar och tvålmassa på Panturo och sedan är det bara att kladda :)


    Jag har även gjort egna hårda karameller som ska vara i organzapåsarna. Blev så trött på att inte hitta något grönt godis så jag tog saken i egna händer. Man kan göra mycket med socker, vatten, karamellfärg och smakarom :)

  • Grodpr­insens brud
    Äldre 6 Jun 11:51
    #25

    Vi kommer ge gästerna en liten påse chokladfudge tillverkad i köket på vår festlokal! Det kommer nog bli perfekt eftersom vi har vitt, ljusgult och chokladbrunt som färgtema =)  Jag var också fats på Ebay och var inne på chokladbruna askar med lock eftersom det skiljker så enormt i pris på ebay och calligraphen men nu blir det genomskinliga påsar istället.
     


  • Milano
    Äldre 6 Jun 11:57
    #26
    Grodprinsens brud: Ja, jag förstår inte hur Calligraphen kan gå runt eftersom de är så himla dyra? Fast kanske inte alla vågar beställa från Ebay..

    På tal om hemmagjort, vad tror ni om det här:
    http://www.recept.nu/leila_lindholm/efterratter_och_godis/agg_och_mejeri/fransk_nougat/
    Det verkar ju hyfsat enkelt att göra
  • Louise­Victor
    Äldre 6 Jun 11:59
    #27

    Vi ska ge fina svenska spatvålar i lådor vi köpt på eBay med våra namn och datum på. Vi har dock inte riktigt bestämt hur vi ska ge dom till gästerna. Det optimala är väl att lägga en vid varje plats, men de är ganska stora och jag är rädd att alla kommer öppna dem så det börjar stinka tvål i lokalen. (en tvål luktar gott, 85 stinker ;) Ett alternativ ställa upp alla vid utgången så gästerna tar på vägen hem, men då kanske många missar att det är meningen att de ska ta?

    De flesta av våra gäster är ganska bröllopsovana generellt och jag tror knappt någon har varit med om favours.. jag är lite orolig att gästerna inte ska fatta vad vi håller på med..

    Hur gör ni med favoursarna?  

  • nuså
    Äldre 6 Jun 13:11
    #28

    Jag har köpt dessertskedar i nysilver (begagnat för en lite rustik look, och mycket billigar). Ska stämpla gästernas namn i själva skålen på skeden och ha som bordsplacering. Och sen är det då meningen att gästerna ska ta med dem hem (kanske ska be toastmaster påtala det så att de inte blir kvarglömda...)

  • Äldre 6 Jun 13:57
    #29
    LouiseVictor skrev 2012-06-06 11:59:42 följande:
    Vi ska ge fina svenska spatvålar i lådor vi köpt på eBay med våra namn och datum på. Vi har dock inte riktigt bestämt hur vi ska ge dom till gästerna. Det optimala är väl att lägga en vid varje plats, men de är ganska stora och jag är rädd att alla kommer öppna dem så det börjar stinka tvål i lokalen. (en tvål luktar gott, 85 stinker ;) Ett alternativ ställa upp alla vid utgången så gästerna tar på vägen hem, men då kanske många missar att det är meningen att de ska ta?

    De flesta av våra gäster är ganska bröllopsovana generellt och jag tror knappt någon har varit med om favours.. jag är lite orolig att gästerna inte ska fatta vad vi håller på med..

    Hur gör ni med favoursarna?  
    Jag har varit på tre bröllop varav två hade favours. Det första så fick man en ask vid bordet med en pralin i. Jag visste då inte vad favors var så jag tyckte dte verkade vara ett extra krångligt sätt att ge något sött till kaffet. Det andra så fick man en konstig liten bordsdekoration och värmeljus i ett, de stod då uppdukade vid utgången när folk började gå hem. Det var bara det att några som var ute och rökte tände flera av värmeljusen (de kanske trodde att de skulle tändas, eller så var de bara lite allmänt tröga) så flera av dem blev förstörda. Det var, ärligt talat också en helt poänglös favour. Vi tog var sin för att vara artiga (flera stycken tog inte någon) men de varade inte länge hemma kan jag säga...
    Vi kommer nog ställa upp fröpåsarna i en fin ask på ett bord vid utgången ialla fall och skriva en lapp el något, så blir det lite som att säga hej då också tänkte jag. Fröpåsar är ju inte något som man kan "förstöra" eller missförstå på samma sätt som ett värmeljus...
    Samma där med tvålarna, tror jag, skriv en fin skylt och se till att de ställs fram innan gästerna börjar gå hem så tror jag att alla fattar att de ska ta (om de vill ha). Om ni har tvålarna på bordet så kommer garanterat alla öppna askarna, plus att man inte vet vart man ska göra av den sen, tjejerna har kanske en liten handväska, men killarna? De vill säkert inte gå runt med en stor tvål i kavajfickan...
  • Milano
    Äldre 6 Jun 14:49
    #30

    Häftigt! Hur kom du på den idén?


    nuså skrev 2012-06-06 13:11:34 följande:
    Jag har köpt dessertskedar i nysilver (begagnat för en lite rustik look, och mycket billigar). Ska stämpla gästernas namn i själva skålen på skeden och ha som bordsplacering. Och sen är det då meningen att gästerna ska ta med dem hem (kanske ska be toastmaster påtala det så att de inte blir kvarglömda...)
Svar på tråden Vad ger ni som favors? Inspiration och GÄRNA BILDER!