• zgreiner

hur formulerar man inbjudan på ett bra sätt?

Hej!

Jag funderar på två frågor.

När vi skall göra våra inbjudningskort vill jag att det på något bra sätt skall framgå att vi bjuder på alkoholfri dryck vid middagen men att man om man vill får köpa alkohol. Man kan ju inte skriva :"vill du ha alkohol, ta med plånboken". Har ni några förslag?

Sen så önskar vi oss pengar till bröllopsresan. Jag pluggar så det mesta av våra sparpengar kommer gå till bröllopet så vi har inte råd med en resa som det ser ut nu. Men hur skriver man det utan att verka sniken, och hur löser man det praktiskt? Vissa har skaffat speciella konton har jag sett. Hur gjorde ni?

Jättetacksam för hjälp!!

• Svar på tråden hur formulerar man inbjudan på ett bra sätt?
  • Chicita

Antingen har man någon rim-variant som talar om att ni tycker att gästernas närvaro är gåva nog, men att eftersom ni har allt ni önskar redan så vore en slant till resan trevlig att få.
    Eller så skriver ni helt enkelt det i klartext...

Vi hade en skrivpulpet där gästboken låg och i den fanns det en springa där man kunde stoppa ner kuvert.
    Jag vill gärna lämna en fysisk present själv. Och många andra i våran bekantskapskrets är likadana. Så därför valde vi att inte ha något kontonummer.
    I mina ögon så ser det lite fel ut att säga "jag vill inte ha några presenter, men sätt in pengarna här"...

När det gäller formuleringen om alkohol så skulle jag nog helt enkelt skrivit typ:
    Till middagen bjuder vi på alkoholfri dryck. För er som vill ha ett glas vin eller en öl så finns det möjlighet att köpa detta på plats.

• zgreiner
    Chicita skrev 2012-06-04 21:35:09 följande:
    Antingen har man någon rim-variant som talar om att ni tycker att gästernas närvaro är gåva nog, men att eftersom ni har allt ni önskar redan så vore en slant till resan trevlig att få.
    Eller så skriver ni helt enkelt det i klartext...