• zgreiner

hur formulerar man inbjudan på ett bra sätt?

Hej!

Jag funderar på två frågor.

När vi skall göra våra inbjudningskort vill jag att det på något bra sätt skall framgå att vi bjuder på alkoholfri dryck vid middagen men att man om man vill får köpa alkohol. Man kan ju inte skriva :"vill du ha alkohol, ta med plånboken". Har ni några förslag?

Sen så önskar vi oss pengar till bröllopsresan. Jag pluggar så det mesta av våra sparpengar kommer gå till bröllopet så vi har inte råd med en resa som det ser ut nu. Men hur skriver man det utan att verka sniken, och hur löser man det praktiskt? Vissa har skaffat speciella konton har jag sett. Hur gjorde ni?

Jättetacksam för hjälp!!

• Svar på tråden hur formulerar man inbjudan på ett bra sätt?
  • Chicita

Antingen har man någon rim-variant som talar om att ni tycker att gästernas närvaro är gåva nog, men att eftersom ni har allt ni önskar redan så vore en slant till resan trevlig att få.
    Eller så skriver ni helt enkelt det i klartext...

Vi hade en skrivpulpet där gästboken låg och i den fanns det en springa där man kunde stoppa ner kuvert.
    Jag vill gärna lämna en fysisk present själv. Och många andra i våran bekantskapskrets är likadana. Så därför valde vi att inte ha något kontonummer.
    I mina ögon så ser det lite fel ut att säga "jag vill inte ha några presenter, men sätt in pengarna här"...

När det gäller formuleringen om alkohol så skulle jag nog helt enkelt skrivit typ:
    Till middagen bjuder vi på alkoholfri dryck. För er som vill ha ett glas vin eller en öl så finns det möjlighet att köpa detta på plats.

• zgreiner
    Chicita skrev 2012-06-04 21:35:09 följande:
    Antingen har man någon rim-variant som talar om att ni tycker att gästernas närvaro är gåva nog, men att eftersom ni har allt ni önskar redan så vore en slant till resan trevlig att få.
    Eller så skriver ni helt enkelt det i klartext...

Vi hade en skrivpulpet där gästboken låg och i den fanns det en springa där man kunde stoppa ner kuvert.
    Jag vill gärna lämna en fysisk present själv. Och många andra i våran bekantskapskrets är likadana. Så därför valde vi att inte ha något kontonummer.
    I mina ögon så ser det lite fel ut att säga "jag vill inte ha några presenter, men sätt in pengarna här"...

När det gäller formuleringen om alkohol så skulle jag nog helt enkelt skrivit typ:
    Till middagen bjuder vi på alkoholfri dryck. För er som vill ha ett glas vin eller en öl så finns det möjlighet att köpa detta på plats.

bra förlsag! de som vill kan ju komma med kuvert, för vi räknar med att många ändå kommer komma med saker. Jag tänker samma själv när jag skall ge bort något, det är alltid roligare att ge något!

Bra formulering till alkoholen med! Vad tycker du? Framstår vi bara som snåla? Vi dricker väldigt sällan och det är flera som kommer komma som har problem med alkohol och fylla är inget vi vill bidra till. Men samtidigt så finns ju ändå möjligheten för de som vill!

• Chicita
    zgreiner skrev 2012-06-04 21:52:08 följande:

bra förlsag! de som vill kan ju komma med kuvert, för vi räknar med att många ändå kommer komma med saker. Jag tänker samma själv när jag skall ge bort något, det är alltid roligare att ge något!

Bra formulering till alkoholen med! Vad tycker du? Framstår vi bara som snåla? Vi dricker väldigt sällan och det är flera som kommer komma som har problem med alkohol och fylla är inget vi vill bidra till. Men samtidigt så finns ju ändå möjligheten för de som vill!

Det är alltid någon som kommer säga att det är snålt... Det kommer låta "jamen ett glas vin / en öl till maten kan ni väl bjuda på?".
    Men själv måste jag ju säga att jag tycker att det är stort nog att helt enkelt bli bjuden.
    Oavsett om det är "bara" mingel, eller smörgåstårta, eller buffe osv...
    Så skaka av er såna kommentarer om dom kommer (när dom kommer). De som känner er vet att ni inte är några stordrickare och  skulle nog snarare tycka att det var konstigt om ni ville ha en fest där alkoholen flödade. Och resten, tja om dom surar över en sån sak så behöver dom väl inte komma? Tungan ute
    Det är ju inte så att ni förbjuder alkohol helt.

Vi bjöd på dryck till maten (både alkoholfritt och med alkohol) och efteråt hade vi betalbar. Men all alkoholfri dryck var gratis även i baren bara för att uppmuntra folk att i alla fall dricka lite alkoholfritt.
    Vi hade bland annat 6 alkoholfria drinkar Glad 
  • malli716

Ett par i 45-årsåldern som träffats lite senare i livet och slagit ihop två stora hushåll till ett och bara önskade bidrag till sin resa skrev i sin bröllopsinbjudan;

"Allt till hushållet vi nu i dubbeluppsättning har, men ett presentkort på fritidsresor till vår bröllopsresa gärna tar" 

Ganska fyndigt tycker jag. Kort och tydligt men med en twist Glad

• zgreiner
    malli716 skrev 2012-06-04 22:01:49 följande:
    Ett par i 45-årsåldern som träffats lite senare i livet och slagit ihop två stora hushåll till ett och bara önskade bidrag till sin resa skrev i sin bröllopsinbjudan;

"Allt till hushållet vi nu i dubbeluppsättning har, men ett presentkort på fritidsresor till vår bröllopsresa gärna tar"

Ganska fyndigt tycker jag. Kort och tydligt men med en twist GladD

Åh det var jättefyndigt! Dock har vi varit tillsammans sedan vi var 14 respektive 15 år så vi har verkligen köpt allt tillsammans! Inget dubbelt alls! :)

• zgreiner
    Chicita skrev 2012-06-04 21:58:28 följande:
    Det är alltid någon som kommer säga att det är snålt... Det kommer låta "jamen ett glas vin / en öl till maten kan ni väl bjuda på?".
    Men själv måste jag ju säga att jag tycker att det är stort nog att helt enkelt bli bjuden.
    Oavsett om det är "bara" mingel, eller smörgåstårta, eller buffe osv...
    Så skaka av er såna kommentarer om dom kommer (när dom kommer). De som känner er vet att ni inte är några stordrickare och skulle nog snarare tycka att det var konstigt om ni ville ha en fest där alkoholen flödade. Och resten, tja om dom surar över en sån sak så behöver dom väl inte komma? Tungan ute
    Det är ju inte så att ni förbjuder alkohol helt.

Vi bjöd på dryck till maten (både alkoholfritt och med alkohol) och efteråt hade vi betalbar. Men all alkoholfri dryck var gratis även i baren bara för att uppmuntra folk att i alla fall dricka lite alkoholfritt.
    Vi hade bland annat 6 alkoholfria drinkar Glad

Bra förslag! jättesmart att ha det alkoholfria gratis. Det borde ju uppmuntra några :)

Sant! det är väll alltid folk som aldrig är nöjda vad man än har för fest. Det är svårt att tillfredsställa alla!

Som sagt, de som vill ha alkohol får ju iaf möjligheten att köpa den! :)

• Chicita
    zgreiner skrev 2012-06-04 22:10:00 följande:

Bra förslag! jättesmart att ha det alkoholfria gratis. Det borde ju uppmuntra några :)

Sant! det är väll alltid folk som aldrig är nöjda vad man än har för fest. Det är svårt att tillfredsställa alla!

Som sagt, de som vill ha alkohol får ju iaf möjligheten att köpa den! :)

Alkoholfria drinkar och alkoholfritt vin, cider (eller tja typ cider från affären då på burk eller större flaska kanske) och även alkoholfri öl kan locka en del att prova det "bara för att det är gratis". 
    Så ett stort tips är att försöka ha ett stort utbud av alkoholfri dryck. Gärna även till maten. För det väcker folks nyfikenhet...
    "Ojdå fanns det så mycket att välja på? Förvånad Vad lyxigt "
  • zgreiner
    Chicita skrev 2012-06-04 22:16:05 följande:
    Alkoholfria drinkar och alkoholfritt vin, cider (eller tja typ cider från affären då på burk eller större flaska kanske) och även alkoholfri öl kan locka en del att prova det "bara för att det är gratis".
    Så ett stort tips är att försöka ha ett stort utbud av alkoholfri dryck. Gärna även till maten. För det väcker folks nyfikenhet...
    "Ojdå fanns det så mycket att välja på? Förvånad Vad lyxigt "
    Eller hur! tack för tipsen!!
  • Chicita
    zgreiner skrev 2012-06-04 22:17:54 följande:
    Eller hur! tack för tipsen!!
    Lycka till...
    Och kom ihåg att även om folk klagar eller pikar, så är det inte så ofta som det är något större utbud på de bröllop som serverar alkohol.
    Om ni kan hålla samma utbud eller till och med större (öl, vitt vin, rött vin, cider osv) fast alkoholfritt så är det bara pga alkoholhalten som någon gnäller.  Och då vet ni ju vad den personen värdesätter Tungan ute
Svar på tråden hur formulerar man inbjudan på ett bra sätt?