• lillama

Vart ska jag börja?

Fick äntligen ett JA från sambon.
    De kommer bli i September.
    Snabba ryck ja vet, men så svårt kan de väl inte vara eller?

Vart ska ja börja, va behöver man göra för att få ett bra bröllop och inte missa något?
    Måste man inte skicka in några papper på att man ska gifta sig?

• Svar på tråden Vart ska jag börja?
  • Chicita
    lillama skrev 2012-06-04 11:50:30 följande:
    va e de man ska ha på sig? enligt "lag"?
    Ska man inte ha något blått osv?
    Glöm det... Det är absolut inget måste. Jag följde inte det, jag sydde min egen klänning och jag bakade vår tårta.

Och vet du vad, vi är lyckligt gifta ändå Tungan ute 

Men du tänker på:
    Något gammalt
    Något nytt
    Något lånat
    Något blått

(på engelska så ska det avslutas med "a penny (eller en sixpence) in the shoe") 
  • lillama

okej trodde alla hade något av de..
    då e de bara klänning, slöja, tiara, skor man behöverha eller missar ja något?
    De betyder väl otur om sambon ser klänningen eller?

Chicita skrev 2012-06-04 11:54:15 följande:
    Glöm det... Det är absolut inget måste. Jag följde inte det, jag sydde min egen klänning och jag bakade vår tårta.

Och vet du vad, vi är lyckligt gifta ändå Tungan ute

Men du tänker på:
    Något gammalt
    Något nytt
    Något lånat
    Något blått

(på engelska så ska det avslutas med "a penny (eller en sixpence) in the shoe")
  • Chicita
    lillama skrev 2012-06-04 11:55:53 följande:
    okej trodde alla hade något av de..
    då e de bara klänning, slöja, tiara, skor man behöverha eller missar ja något?
    De betyder väl otur om sambon ser klänningen eller?
    Min sambo var med och hjälpte mig snöra av och på klänningen flera gånger innan när jag behövde prova passformen...

Glöm sånt där skrock. Du har andra saker att tänka på Flört 

Det enda du måste ha är:
    Hindersprövning
    Plats att vigas på + vigselförrättare
    och din blivande make (plus eventuella vittnen).

Sen är det upp till dig. Du behöver inte göra som "alla andra". Vill du gifta dig i byxdress så kan du göra det liksom. 
  • lillama
    Chicita skrev 2012-06-04 12:00:43 följande:
    Min sambo var med och hjälpte mig snöra av och på klänningen flera gånger innan när jag behövde prova passformen...

Glöm sånt där skrock. Du har andra saker att tänka på Flört

Det enda du måste ha är:
    Hindersprövning
    Plats att vigas på + vigselförrättare
    och din blivande make (plus eventuella vittnen).

Sen är det upp till dig. Du behöver inte göra som "alla andra". Vill du gifta dig i byxdress så kan du göra det liksom.

Tack för ditt sköna svar :)
    Tänkte beställa min dröm klänning genom nätet. E ja dum då :S
    Om den skulle vara för stor kan en vanlig brudbutik sy in den då :S

• lillama

Måste de vara 3 rättigmat?
    Eller räcker de som ja hade tänkt? Smörgåstårta och tårta efter. Eller e vi för snåla då:S

• Chicita
    lillama skrev 2012-06-04 12:09:03 följande:

Tack för ditt sköna svar :)
    Tänkte beställa min dröm klänning genom nätet. E ja dum då :S
    Om den skulle vara för stor kan en vanlig brudbutik sy in den då :S

Jag tror inte att du kan lämna den till en brudbutik. Dom ändrar nog bara sina egna klänningar.
    Men det finns ju andra skräddare / sömmerskor att tillgå Glad 

Kolla in alla trådar om kinaklänningar (exempelvis "kinaklänning och gaffel emellan" ) så får du bra hjälp av de som handlat en sån klänning med att sålla bort oseriösa säljare exempelvis 
  • På rosa moln

Grattis till dert blivande giftermålet :) Ni kommer säkert att hinna planera allt, problemet är bara om ni vill ha en lokal/fotograf/annat som många andra också vill ha - i så fall är ni ute väldigt sent. Vi bokade vår lokal i januari förra året och gifter oss i augusti och när vi bokade den var två helger i augusti (men inte vår som tur är) redan upptagna så att börja kolla runt nu kan resultera i att en del av era förstahandsval kanske inte finns lediga, å andra sidan finns fördelen att ni inte riskerar att hinna tröttna på planerandet för att ni startar med det för tidigt som många gör :)

• lillama
    På rosa moln skrev 2012-06-04 12:15:42 följande:
    Grattis till dert blivande giftermålet :) Ni kommer säkert att hinna planera allt, problemet är bara om ni vill ha en lokal/fotograf/annat som många andra också vill ha - i så fall är ni ute väldigt sent. Vi bokade vår lokal i januari förra året och gifter oss i augusti och när vi bokade den var två helger i augusti (men inte vår som tur är) redan upptagna så att börja kolla runt nu kan resultera i att en del av era förstahandsval kanske inte finns lediga, å andra sidan finns fördelen att ni inte riskerar att hinna tröttna på planerandet för att ni startar med det för tidigt som många gör :)
    Lokalen e ledig, eller oftast. Bor i en liten bondhålla..
  • På rosa moln
    lillama skrev 2012-06-04 12:10:25 följande:
    Eller räcker de som ja hade tänkt? Smörgåstårta och tårta efter. Eller e vi för snåla då:S
    Ni kan bjuda på vad ni vill. Vi ska ha femrätters, en del har dryck och snacks (plus alla varianter där emellan såklart) - det är upp till er :) Jag tycker inte att det är för snålt att bjuda på smörgåstårta och tårta, men det kanske det finns andra som gör - men oavsett vilket så är det ju ni som ska vara nöjda och vad andra tycker är ju faktiskt inte speciellt viktigt i detta fall. Min pappa exempelvis tycker inte att vi ska ha sittande middag utan buffé (vilket vi alltså inte kommer att ha) så att göra alla nöjda går helt enkelt inte. Ni kanske bara ska se till att ni slår an tonen rätt i inbjudan så att gästerna vet att det är lite "enklare" mat som kommer att serveras så minskar risken att någon ser någonting annat framför sig - eller så hoppar ni över det och så kan det bli bra ändå :)
  • Chicita
    lillama skrev 2012-06-04 12:10:25 följande:
    Håller med På rosa moln.
    Du kan bjuda på ett glas vatten om du känner för det.

Det finns som sagt inte jättemånga "måsten". Dom som finns har jag skrivit om redan.
    Det du ska tänka på är hur ni vill ha det (man kan få anpassa själva vigseln efter prästens åsikter, det är han/hon som bestämmer i kyrkan. Men annars är det rätt fritt fram).
    Ni behöver också tänka på era gäster. Om dom skulle förvänta sig trerätters med bordsservering och ni bjuder på smörgåstårta så kan dom tycka att det känns snålt.
    Man kanske inte väljer högre klädkod än kavaj på ett bröllop med enklare mat (eller bara mingel) heller, för att inte gästerna ska känna "vadå klädde jag upp mig för det här?".

Det kommer alltid vara någon som har en åsikt.
    Vadå ska ni gifta er, vad onödigt...
    Bara smörgåstårta... gud vad snålt...
    Oj, dom har superlyxiga smörgåstårtor... jisses vad dom har tagit i...

Ja du förstår... Hur man än vänder sig så har man röven bak. Tungan ute 
  • filibustern
    lillama skrev 2012-06-04 11:37:42 följande:
    Filibustern-
    Tråkigt att han inte vill än. Sambon o ja blev tillsammans augusti 2010, i oktober 2010 blev ja gravid. Nyår 2011-2012 förlovade vi oss.

Vet att vi vill gifta oss me 1års gräns. Men han har väntat på att ja ska fråga på något bra sätt. Har frågat var o varannan dag i soffan. Men i går slog ja till me en överraskning. Först middag ute med våra barn (varav han är "riktig" pappa till en) sen hem o få dom i säng och sedan började de roliga. Små lappar gömda i huset och sist ett paket med ett album o sist en fråga "Älskling, ja ska till kyrkan 7 september. Följer du med?"

Nervös va ja kan ja lova även fast att ja visste att han ville..
    vi blev ihop 05, förlovade oss 09... :P har oxå frågat jämt och ständigt.. men han är totalt ointresserad.. han anser t.o.m att giftemål inte är ett tecken på kärlek.. så de vette tusan om han vill gifta sig alls :P haha
  • lillama
    På rosa moln skrev 2012-06-04 12:24:20 följande:
    Ni kan bjuda på vad ni vill. Vi ska ha femrätters, en del har dryck och snacks (plus alla varianter där emellan såklart) - det är upp till er :) Jag tycker inte att det är för snålt att bjuda på smörgåstårta och tårta, men det kanske det finns andra som gör - men oavsett vilket så är det ju ni som ska vara nöjda och vad andra tycker är ju faktiskt inte speciellt viktigt i detta fall. Min pappa exempelvis tycker inte att vi ska ha sittande middag utan buffé (vilket vi alltså inte kommer att ha) så att göra alla nöjda går helt enkelt inte. Ni kanske bara ska se till att ni slår an tonen rätt i inbjudan så att gästerna vet att det är lite "enklare" mat som kommer att serveras så minskar risken att någon ser någonting annat framför sig - eller så hoppar ni över det och så kan det bli bra ändå :)
    Tack : )
    Eller så blir de potatisgratäng och rådjurkött + annat kött. Allt kött blir kallt.
    Min mamma hade de på sin 50års dag o alla blev nöjda.

hmm får se. e ju inte de första problemet lixom :P
  • lillama
    Chicita skrev 2012-06-04 12:43:55 följande:
    Håller med På rosa moln.
    Du kan bjuda på ett glas vatten om du känner för det.

Det finns som sagt inte jättemånga "måsten". Dom som finns har jag skrivit om redan.
    Det du ska tänka på är hur ni vill ha det (man kan få anpassa själva vigseln efter prästens åsikter, det är han/hon som bestämmer i kyrkan. Men annars är det rätt fritt fram).
    Ni behöver också tänka på era gäster. Om dom skulle förvänta sig trerätters med bordsservering och ni bjuder på smörgåstårta så kan dom tycka att det känns snålt.
    Man kanske inte väljer högre klädkod än kavaj på ett bröllop med enklare mat (eller bara mingel) heller, för att inte gästerna ska känna "vadå klädde jag upp mig för det här?".

Det kommer alltid vara någon som har en åsikt.
    Vadå ska ni gifta er, vad onödigt...
    Bara smörgåstårta... gud vad snålt...
    Oj, dom har superlyxiga smörgåstårtor... jisses vad dom har tagit i...

Ja du förstår... Hur man än vänder sig så har man röven bak. Tungan ute
    haha sant :)
    ja du de e ju tur att röven sitter bak : )
  • lillama
    filibustern skrev 2012-06-04 14:23:15 följande:
    vi blev ihop 05, förlovade oss 09... :P har oxå frågat jämt och ständigt.. men han är totalt ointresserad.. han anser t.o.m att giftemål inte är ett tecken på kärlek.. så de vette tusan om han vill gifta sig alls :P haha
    Nä där håller ja nog me honom. Giftemål är inte ett tecken på kärlek.
    Kär kan man ju vara iaf.
    Ja varför gifter vi oss för då:S ja de e en bra fråga..
    Ja har tyvärr inget bra svar..
  • lordoz

Jag kan hålla med om att Giftemål inte är ett tecken på kärlek och att man kan vara kär i alla fall, men personligen så gifter jag mig för att hylla vår kärlek! Och för att ha en underbar fest med släkt och i goda vänners lag på en dag som är VÅR.

Hoppas att det går bra med allt planerande.. Gifter mig först om 10 månader, så har lite mer tid på mig, men är riktigt avundsjuk på dig som får fokusera och göra allting nu. :)

Lycla till!

• lillama
    lordoz skrev 2012-06-04 15:06:30 följande:
    Jag kan hålla med om att Giftemål inte är ett tecken på kärlek och att man kan vara kär i alla fall, men personligen så gifter jag mig för att hylla vår kärlek! Och för att ha en underbar fest med släkt och i goda vänners lag på en dag som är VÅR.

Hoppas att det går bra med allt planerande.. Gifter mig först om 10 månader, så har lite mer tid på mig, men är riktigt avundsjuk på dig som får fokusera och göra allting nu. :)

Lycla till!
    Du kan ju oxå göra allt nu : ) Då får du mer tid av att njuta sen : )
  • lordoz
    lillama skrev 2012-06-04 15:57:07 följande:
    Du kan ju oxå göra allt nu : ) Då får du mer tid av att njuta sen : )
    Sant.. Sitter ju just och gör inbjudningarna.. trots att de inte ska skickas förrän i februari nästa år..

Nej, men vill skicka in ansökan om hindersprövning, kunna boka vigselförättare (vilket vi i Norrköping visst inte kan förrän hindersprövningen är godkänd) och komma igång med matlagningen och allt sånt... Och det är lite lite lite tidigt ännu.

Men visst inbjudningar och dekoration och liknande har jag ju tid och möjlighet till nu.. :)
  • filibustern
    lillama skrev 2012-06-04 14:47:22 följande:
    Ja varför gifter vi oss för då:S ja de e en bra fråga..
    Ja har tyvärr inget bra svar..
    lordoz skrev 2012-06-04 15:06:30 följande:
    precis! :P 
    lordoz skrev 2012-06-04 18:43:28 följande:
    Sant.. Sitter ju just och gör inbjudningarna.. trots att de inte ska skickas förrän i februari nästa år..

Nej, men vill skicka in ansökan om hindersprövning, kunna boka vigselförättare (vilket vi i Norrköping visst inte kan förrän hindersprövningen är godkänd) och komma igång med matlagningen och allt sånt... Och det är lite lite lite tidigt ännu.

Men visst inbjudningar och dekoration och liknande har jag ju tid och möjlighet till nu.. :)
    åå va kul att göra inbjudningarna! nästan det som är roligast :P 

• lordoz

Ja, fast det är ju bra om man har diskuterat med M2B innan, och är överens om hur de ska se ut. Han gillade inte min tanke, så vi skippar den... Så nu har jag bestämt att använda omslaget till inbjudningarna som jag harn gjort till julkort istället.. :)

Svar på tråden Vart ska jag börja?