• Janine

österbottningar, kolla hit! :)

Tänkte efterlysa lite österbottningar att bolla idéer med! Vi planerar gifta oss i februari, preliminärt, men ingen vet om det ännu och vi är inte förlovade men det sker nog vilken dag som helst! Därför är jag anonym tills jag har en ring på fingret iallafall ;) Finns det andra i giftasplaner här? Jag är redan nervös, och då är det 9 månader kvar till det datum vi siktar på... iiih.. :) 

• Svar på tråden österbottningar, kolla hit! :)
  • jonsar02

Jag ansluter mig till den här tråden. Jag är iofs ingen Österbottning men min sambo är det och vi har tänkt att vi ska gifta oss i Österbotten, förhoppningsvis nästa sommar.

• LindvallLarsson
    Janine skrev 2012-06-03 22:11:39 följande:
    Tänkte efterlysa lite österbottningar att bolla idéer med! Vi planerar gifta oss i februari, preliminärt, men ingen vet om det ännu och vi är inte förlovade men det sker nog vilken dag som helst! Därför är jag anonym tills jag har en ring på fingret iallafall ;) Finns det andra i giftasplaner här? Jag är redan nervös, och då är det 9 månader kvar till det datum vi siktar på... iiih.. :) 
    Relax, det finns nog flera här :)
  • Janine

Vad kul om några Österbottningar lever och finns även här! :D I söndags blev jag ringmärkt, förlovad alltså, och bröllopet planeras till någon gång i februari! Jonsar02, var i Österbotten har ni tänkt gifta er? :) Roligt om redan gifta kan hjälpa också... hur tidigt ska man vara ute med att boka lokaler, kyrka och sånt? Det är 8 månader till februari nu (förlåt för påminnelsen ni som försöker njuta av sommaren) ;) 

• becky

Visst finns vi här :) Vi är Vasabor och skall gifta oss i juni nästa sommar, bröllopet blir inte i Vasa dock.

Hur tidigt man bör boka kyrka och festlokal beror helt på var man ska gifta sig, men t.ex. Sandviksvillan i Vasa som är en populär festplats har jag förstått att är fullbokad långt över ett halvår på förhand...

Får man fråga var ni ska gifta er, Janine?

• Janine

Kul med ännu fler! :) Vi ska gifta oss i Pedersöre kyrka åtminståne, men bröllopsfesten vet vi inte ännu var vi ska ha... Skulle vilja ha den i en äldre byggnad, och eftersom det är ett vinterbröllop vi kommer att ha så skulle vi (jag mest kanske) vilja åka häst och släde från kyrkan till bröllopsplatsen, så det skulle gärna få vara i närheten... så tips mottages om någon känner till nåt! 

Vet ni var ni ska ha ert bröllop då? :)  

• Niini

Sandviksvillan har ett skillt datum (på hösten) då man får börja boka o då går luren varm i ett tills alla helger är bokade (brukar gå på några timmar..).
    Vi bokade kyrkan 1 år i förväg, inte alls nödvändigt med just den kyrkan men vi ville ha något avbockat ;) Lokalen jaa.. Den bokade vi väl ca 9-10 månader i förväg (var vid Restaurang Söderfjärden). Vet att iaf Korsholms kyrka är väldigt poppis här i trakten.

Bättre vara tidigt ute än försent ;)

Fråga bara om d e nånting ni funderar över så kanske ja vet!

• Janine

Tack Niini! Bra att vi har någon med erfarenhet att fråga ;)

• jonsar02

Vi har inte riktigt bestämt var vi ska gifta oss. Vår första tanke var att gifta oss i kyrkan i Pörtom men vi får inte eftersom min sambo har flyttat från Finland. Vi har inte börjat planera ngt än utom att vi har valt ut min klänning men inte beställt den än.

• Janine

Okej. Det var ju konstigt?! Får ni inte gifta er i någon kyrka alls här då? Hoppas det ordnar sig. 

• jonsar02

Inte så konstigt egentligen. Han betalar ju inte ngn kyrkoskatt i Finland eftersom vi bor i Sverige. Det var bara det att min sambo ville gifta sig i sin byakyrka ( som är jättefin) och vigas av prästen som konfirmerade honom så han blev lite besviken när vi läste på finska kyrkans hemsida. Eftersom det var viktigt för honom så ville jag att han skulle få precis som han vill men nu får vi se oss om efter borgerligt. (skriver från min iPhone så om det ser konstigt ut så beror det på det)

• Niini
    jonsar02 skrev 2012-06-15 08:44:12 följande:
    Inte så konstigt egentligen. Han betalar ju inte ngn kyrkoskatt i Finland eftersom vi bor i Sverige. Det var bara det att min sambo ville gifta sig i sin byakyrka ( som är jättefin) och vigas av prästen som konfirmerade honom så han blev lite besviken när vi läste på finska kyrkans hemsida. Eftersom det var viktigt för honom så ville jag att han skulle få precis som han vill men nu får vi se oss om efter borgerligt. (skriver från min iPhone så om det ser konstigt ut så beror det på det)
    Jag skulle ta kontakt direkt till Pörtom, är ju ett litet ställe så kanske de kan fixa det i alla fall på nåt sätt :)
  • Janine

Här händer det grejer! Bröllopet fyttat redan till detta års augusti! Så nu börjar det kännas panikartat med att hitta klänningen med stort K! Ja, och allt annat. Vi skippar iallafall bröllopsfesten och har bara vigsel. Var kan jag hitta bröllopsklänning? Finns det någon i Jakobstads/Vasa trakten som hyr ut? Och fracken som min blivande ska ha? :) 

Och bröllopsnatten, tips på ställen?  

• Niini

Boutique Beauty hyr ut kläder åt män, lär ska finnas allt möjligt. Minns int hur de var med klänningar om dom hade sluta hyr ut såna. Men dom har i alla fall massor med fint i butiken (både dyrt o billigt). Lilly o Nixa e två billiga märken med superfina klänningar som e värt att kika på :)

• Janine

Tack för svaret! ska dit på onsdag och titta! :)

Svar på tråden österbottningar, kolla hit! :)