• teddy

Snälla, hjälp mig med "kyrkinbjudan"!

Hej alla!
    Jag sitter just nu o filar på en så kallad kyrkinbjuda till ett så kallat globröllop, hehe... men jag vet inte riktigt hur jag ska göra...
    Vi ska bjuda in folk till att komma på vigseln men inte på bröllopsfesten och jag har lite olika alternativ på hur man ska skriva... men, sen ska vi även bjuda in alla, alltså våra "gäster" och alla de som nu kanske kommer till kyrkan, på lite mingel med dryck och tilltugg innan vi skiljt åt och några då åker hem o några till själva festlokalen för middag o så... förstår ni...
    Men, ska vi begära OSA även av dessa "kyrkgäster" för att vi ska veta lite hur mycket dryck o tilltugg vi behöver på minglet? eller kan det kännas fel? Och ska man skriva en klädkod även till dom? Hade de enbart varit med i kyrkan hade jag nog inte gjort det, men eftersom det kommer vara lite mingel efteråt också så undrar ja hur jag ska göra???
    Kan ni snälla hjälpa mig?!
    Alltså... ska vi ha ett OSA och en klädkod på "kyrkinbjudan"? eller hur ska jag göra?

• Svar på tråden Snälla, hjälp mig med "kyrkinbjudan"!
  • Cosy

Skriv så eneklt som möjligt;

NI är välkommen att bevittna vigseln mellan xx och xx
    datum xx tid xx

Eftervigseln finns möjlighet till att närvara på ett mingel med tilltugg och dryck.

KLädsel Valfri (eller den klädsen ni har på själva middagen)

Inköp av mat beräknar du på hur många som du bjuder 

We did it on DreamHack. Geeky love
  • teddy
    Cosy skrev 2012-06-02 13:45:24 följande:
    Skriv så eneklt som möjligt;

NI är välkommen att bevittna vigseln mellan xx och xx
    datum xx tid xx

Eftervigseln finns möjlighet till att närvara på ett mingel med tilltugg och dryck.

KLädsel Valfri (eller den klädsen ni har på själva middagen)

Inköp av mat beräknar du på hur många som du bjuder 
    Tack för ditt svar :)
    men, kan man skriva ett "krav" på kläder då de "bara" handlar om vigseln o lite efterföljande mingel? Jag skulle vilja göra det egentligen, men kan någonstans tycka att det verkar lite sniket...
    Sen är det klart att man ska beräkna dryck o tilltugg på så många som vi bjudit in ja! hehe! Så absolut inget OSA i en sån här kyrkinbjuda då...?

• Cosy
    teddy skrev 2012-06-02 13:53:19 följande:
    Tack för ditt svar :)
    men, kan man skriva ett "krav" på kläder då de "bara" handlar om vigseln o lite efterföljande mingel? Jag skulle vilja göra det egentligen, men kan någonstans tycka att det verkar lite sniket...
    Sen är det klart att man ska beräkna dryck o tilltugg på så många som vi bjudit in ja! hehe! Så absolut inget OSA i en sån här kyrkinbjuda då...?
    De flesta jag har pratat med säger att det alltid kommer extra till vigseln 

Klädseln valfri är just valfri ha på dig vad du vill de flesta brukar klä upp sig i vad de tycker är fint. Jag vet inte vad som är brukligt men om du behöver köpa in saker så kan det vara bra med ett osa annars behöver du det inte.

Osa enligt min mening är ofta för att veta hur många som kommer. så kännder du att du behöver ha med ett osa 
  • teddy
    Cosy skrev 2012-06-02 14:08:57 följande:
    Osa enligt min mening är ofta för att veta hur många som kommer. så kännder du att du behöver ha med ett osa 
    ja precis... osa för att veta hur många som kommer på minglet... ja, ärligt så vet jag inte om de behövs eller ej??? funderar så huvet spricker... :P
  • Chicita

Jag känner att det skulle vara trevligt att hålla en informell ton på inbjudan så mitt förslag är något åt det här hållet:

Det finns en mycket gammal tradition som kallas för globröllop.
    Vi vill återinföra detta och bjuder därför in dig / er att bevittna vigseln mellan
    X och Y
    Vigseln sker i X kyrka
    Den X/ X kl XX:XX

Efter vigseln fins möjlighet att stanna på lite mingel.
    Det vore trevligt att veta hur många som kommer och minglar,
    så hör gärna av er om ni vill delta i det.
    (Om ni bara kommer till själva kyrkan behövs inget svar) 

Vi har klädkod XX på bröllopet, men det är inte något vi kräver av er.
    Vi är helt enkelt glada och tacksamma om ni vill dela en del av vår stora dag. 

• Cosy
    Chicita skrev 2012-06-02 14:27:57 följande:
    Jag känner att det skulle vara trevligt att hålla en informell ton på inbjudan så mitt förslag är något åt det här hållet:

Det finns en mycket gammal tradition som kallas för globröllop.
    Vi vill återinföra detta och bjuder därför in dig / er att bevittna vigseln mellan
    X och Y
    Vigseln sker i X kyrka
    Den X/ X kl XX:XX

Efter vigseln fins möjlighet att stanna på lite mingel.
    Det vore trevligt att veta hur många som kommer och minglar,
    så hör gärna av er om ni vill delta i det.
    (Om ni bara kommer till själva kyrkan behövs inget svar) 

Vi har klädkod XX på bröllopet, men det är inte något vi kräver av er.
    Vi är helt enkelt glada och tacksamma om ni vill dela en del av vår stora dag. 
    Det sista vet jag inte om man bör skriva, kan finnas människor som tar illa vid för att det inte är bjudna till middagen
  • Chicita
    Cosy skrev 2012-06-02 14:42:54 följande:
    Det sista vet jag inte om man bör skriva, kan finnas människor som tar illa vid för att det inte är bjudna till middagen
    Jag skrev inget om middag till att börja med.
    Klädkoden gäller ju faktiskt hela dagen, inte bara när man sätter sig ner för att äta Tungan ute
    När man pratar om "bröllop" så är det ju hela dagen, eller alla dagar om man har flera. 
    Annars delar man ju upp det i vigsel, middag och fest.

Hur man än vänder sig så har man röven bak Flört 
    För min del så ger jag hellre för mycket information än för lite. 
  • Cosy
    Chicita skrev 2012-06-02 14:49:53 följande:
    Jag skrev inget om middag till att börja med.
    Klädkoden gäller ju faktiskt hela dagen, inte bara när man sätter sig ner för att äta Tungan ute
    När man pratar om "bröllop" så är det ju hela dagen, eller alla dagar om man har flera. 
    Annars delar man ju upp det i vigsel, middag och fest.

Hur man än vänder sig så har man röven bak Flört 
    För min del så ger jag hellre för mycket information än för lite. 
    sant men om jag läste det när du inte skrev det så kanske fler gör det med, bröllop blir ofta förknipat med efterföljande fest

• Chicita
    Cosy skrev 2012-06-02 14:58:47 följande:
    sant men om jag läste det när du inte skrev det så kanske fler gör det med, bröllop blir ofta förknipat med efterföljande fest

Jo men jag sa ju aldrig heller att hon skulle skriva exakt så...
    Det var ju bara ett förslag på formulering... "mitt förslag är något åt det här hållet
    Bara för att TS ska få igång fantasin själv alltså.

Jag hade kunnat skriva att "efter vigseln så dansar vi hambo på kyrktrappen" eller "om ni vill komma till kyrkan så måste ni ha rosa grisnäsa på er". Men hon behöver ju faktiskt inte välja den delen ändå Flört 
  • Chicita

Sådär jag käkade lite emellan också...

Jag förstår hur du tänker Cosy.
    Det är alltid bra att få flera olika synvinklar på en sak. Glad 

Men det enda jag tänkte med mitt inlägg från början var att få igång fantasin.
    Det är som sagt inte särskilt polerat eller "färdigt att använda". Men det kanske kan vara en grund att bygga vidare på. Eller så är det rent skräp, men att man kanske får en egen idé av att läsa det...
    Så därför tycker jag inte att formuleringen är så viktig att diskutera just nu... Kanske om TS tyckte att det var en bra idé och vill spinna vidare på det... Då är det ju mer motiverat Glad 

• teddy

Tack chicita! Jag tyckte du formulerade dig rätt bra :)
    Tror nog de blir valfri klädsel ändå.... ooooom jag nu inte ändrar mig ännu en gång, hehe...
    sen de där me osa, så tycker jag att du skrev rätt bra... ska spinna vidarepå de tror jag, tack...

o sen tror jag inte att någon av de vi kommer bjuda in kommer ta illa upp utan snarare bli glada över at vi tänkerpå dom också... jag e student så det ä nog ingen som känneros som tror att vi kan bjudain rktigt alla vi känner så...

• Chicita
    teddy skrev 2012-06-02 22:28:50 följande:
    Tack chicita! Jag tyckte du formulerade dig rätt bra :)
    Tror nog de blir valfri klädsel ändå.... ooooom jag nu inte ändrar mig ännu en gång, hehe...
    sen de där me osa, så tycker jag att du skrev rätt bra... ska spinna vidarepå de tror jag, tack...

o sen tror jag inte att någon av de vi kommer bjuda in kommer ta illa upp utan snarare bli glada över at vi tänkerpå dom också... jag e student så det ä nog ingen som känneros som tror att vi kan bjudain rktigt alla vi känner så...
    Kul att du gillade det Glad
    Det är ju som sagt en grund att spinna vidare på, du kanske har fått igång tankarna lite nu.
    Och det är ju det som är viktigast.
    Sen tycker ju jag att man ska göra formuleringen så att det låter som att det kommer från en själv och inte kopierat från någon annan...
    Så spåna på du Solig 
  • teddy

ja, tack... de där me att formulera mig e jag rätt bra på hehe, men de va mest den där osa-biten jag va lite tveksam angående...

men finns det nån som tycker det kan kännas lite sniket o ha osa för ett mingel??

• Chicita
    teddy skrev 2012-06-02 22:33:13 följande:
    ja, tack... de där me att formulera mig e jag rätt bra på hehe, men de va mest den där osa-biten jag va lite tveksam angående...

men finns det nån som tycker det kan kännas lite sniket o ha osa för ett mingel??
    Jag skulle inte tycka det om jag fick ett sånt inbjudningskort.
    Men det finns säkert dom som tycker att det är onödigt eller sniket....
    Dock - om dom känner er och vet om er ekonomiska sits så förstår dom säkert att det är bra om ni får veta om det kommer 2 eller 100 (nu överdriver jag ju en del då, men du förstår vad jag menar Flört )
Svar på tråden Snälla, hjälp mig med "kyrkinbjudan"!