• theres liden

    Favors till bröllop

    Hej alla. Hur ligger det här med favors till egentligen? För er som inte vet är favors en sorts "gåva" eller minne som ges till gästerna, brukar oftast vara i någon form av box eller organzapåse med choklad eller mandel i. Själv tycker jag att det är riktigt roligt att kunna bjuda sina gäster på något sådant. Men många tycker tydligen att det är onödigt? Vad tycker ni?

    Jag vet att det finns många som gör dessa själv men jag som inte har den stora fritiden att göra vill ju helst köpa färdiga. Såg att www.favorsweden.se har ett urval. Tyckte att www.myheart.se känns lite för mycket "gör det själv". Vad tycker ni? Några förslag på v art jag kan hitta favors? 

  • Svar på tråden Favors till bröllop
  • Cosy

    Vi ska ha favors inte för att det var ranken från början, men när man sitter med sitt tv-pyssel och inser att vi inte har behov av mer tvålar så tänkte jag att jag kan lika gärna göra ett par till och ge som favors. så våra favors bilr tvålar med en liten nålbunden påse runt dem vilket har en liten peelande efekt när man använder dem


    We did it on DreamHack. Geeky love
  • Hanna05
    Fröken Söt skrev 2012-06-03 11:01:10 följande:
    Jag har för mig att det blev i runda slängar runt en tjuga per person. Det är helt otroligt vad mycket en relativt liten summa räcker till!
    Kolla in Unicefs gåvoshop här: unicef.se/gavoshop
    Jo jag har kollat där, men förstod inte riktigt hur ni gjorde... :P För hur vet man att det gick till exakt si och så många barn?
  • Fröken Söt
    Hanna05 skrev 2012-06-03 13:47:10 följande:
    Jo jag har kollat där, men förstod inte riktigt hur ni gjorde... :P För hur vet man att det gick till exakt si och så många barn?
    Exempel: "Livslångt skydd mot polio för ett barn":
    Det behövs tre doser för att ge fullgott skydd.
    Unicefs gåvopaket är på 60 doser (http://unicef.se/gavoshop/kategorier/6-alla-gavor/192-poliovaccin).
    Det betydet att om man lägger det i varukorgen betalar man livstids polioskydd för 20 barn (60 / 3).
    Vi var 50 personer på festen. Alltså köpte vi tre paket (3*20 = 60 barn får vaccin), för att kunna säga att varje gäst skänkt "Livslångt skydd mot polio för ett barn".

    Exempel: 200 vattenreningstabletter
    Unicefs gåvopaket är på 10 000 vattenreningstabletter (http://unicef.se/gavoshop/kategorier/6-alla-gavor/188-vattenreningstabletter).
    Vi var 50 gäster.
    10000/50 = 200 tabletter per gäst.

    Så gjorde vi med allt på listan ovan.
  • Hanna05
    Fröken Söt skrev 2012-06-03 15:19:27 följande:
    Exempel: "Livslångt skydd mot polio för ett barn":
    Det behövs tre doser för att ge fullgott skydd.
    Unicefs gåvopaket är på 60 doser (unicef.se/gavoshop/kategorier/6-alla-gavor/19...).
    Det betydet att om man lägger det i varukorgen betalar man livstids polioskydd för 20 barn (60 / 3).
    Vi var 50 personer på festen. Alltså köpte vi tre paket (3*20 = 60 barn får vaccin), för att kunna säga att varje gäst skänkt "Livslångt skydd mot polio för ett barn".

    Exempel: 200 vattenreningstabletter
    Unicefs gåvopaket är på 10 000 vattenreningstabletter (unicef.se/gavoshop/kategorier/6-alla-gavor/18...).
    Vi var 50 gäster.
    10000/50 = 200 tabletter per gäst.

    Så gjorde vi med allt på listan ovan.
    Förstår nu ! :) Ska fila på det och se vad det kan bli för oss. Vi har dock över 80 gäster ;)
  • Fröken Söt
    Hanna05 skrev 2012-06-03 18:48:51 följande:
    Förstår nu ! :) Ska fila på det och se vad det kan bli för oss. Vi har dock över 80 gäster ;)
    Det går att variera antal precis som man vill ha det, man behöver inte ens skriva vad man skänkt om man inte vill. Till exempel kan ni skriva att ni skänkt vaccin till behövande barn i gästernas namn, ingen behöver veta om ni köpt två eller två hundra per gäst. :)
  • LitenSandra
    2 0 1 2 skrev 2012-06-03 12:27:14 följande:
    Vi kommer nog beställa budskapsbönor, alltså bönor man planterar och vattnar på så kommer det stå typ "thank you" på plantan sedan. Jag vill kombinera "bönan" med ett gåvobevis från Unicef och ska kika närmare på det här vid tillfälle och när vi vet hur mycket pengar vi har att disponera på "övrigt"-posten.
    Vart hittar ni dom? och vad kostar de??
  • Johannalun
    2 0 1 2 skrev 2012-06-04 00:42:12 följande:

    Här! De kostar inte så mycket och vi lär få köpa på oss en hel del eftersom det inte går att beställa budskap och vi inte vill ge en förlåt-böna till någon men de kostar som sagt bara någon krona styck.


    viewitem.eim.ebay.se/10X-W-Cute-Magic-Bean-Se...


    Min tanke var också att ha bönor, men beställde för någon månad sen och mina fyra systrar fick varsin för att test oda och inte ett enda budskap har kommit fram tyvärr...så tips är att beställ bara några först och testa. (Jag beställde av annan säljare.)

    Vi kommer stället att baka lyckokakor som vi lägger i askar, i varje lyckokaka finns ett citat om bröllop eller kärlek sagt av barn, samt ett lott nummer, sen kommer vi lotta chokladaskar, vin och något mer. (Förslag välkomna!)
  • 2 0 1 2
    Johannalun skrev 2012-06-04 07:00:28 följande:
    Min tanke var också att ha bönor, men beställde för någon månad sen och mina fyra systrar fick varsin för att test oda och inte ett enda budskap har kommit fram tyvärr...så tips är att beställ bara några först och testa. (Jag beställde av annan säljare.)

    Vi kommer stället att baka lyckokakor som vi lägger i askar, i varje lyckokaka finns ett citat om bröllop eller kärlek sagt av barn, samt ett lott nummer, sen kommer vi lotta chokladaskar, vin och något mer. (Förslag välkomna!)

    Oj vad trist! Tråkigt att det blev så med dina bönor. Vi har dock inte tid att testodla dem, gifter oss om sex-sju veckor, så jag får chansa helt enkelt. Stort tack för din varning iaf!


    Vi har precis börjat klura på idén att ha ett korsord (www.puzzlemaker.com , där kan man göra egna enkelt) och den som först lämnar in rätt svar får ett pris. Vet dock inte vad för pris men har TGR stora i närheten, de brukar ha massor av roligt småplock.

  • LitenSandra
    2 0 1 2 skrev 2012-06-04 00:42:12 följande:

    Här! De kostar inte så mycket och vi lär få köpa på oss en hel del eftersom det inte går att beställa budskap och vi inte vill ge en förlåt-böna till någon men de kostar som sagt bara någon krona styck.


    viewitem.eim.ebay.se/10X-W-Cute-Magic-Bean-Se...


    Okej, de kommer alltså i blandade budskap, står dom på äggen så man  vet vilket budskap det bilr?
  • 2 0 1 2
    LitenSandra skrev 2012-06-04 11:32:56 följande:
    Okej, de kommer alltså i blandade budskap, står dom på äggen så man vet vilket budskap det bilr?
    Japp det står på! Observera vad Johannalun skrev ovan dock; en säljares bönor fungerade inte alls och det blev inga plantor. Det vet man ju inte när man delar ut dem men kan vara bra att ha i åtanke.
  • Fröken Söt
    Hanna05 skrev 2012-06-03 23:44:19 följande:
    Hur fixade ni så att det stod i gästernas namn då?
    Det är bara symboliskt. Lite som att föräldrar köper presenter till någon från sina barn ("grattis på femårsdagen Albin, önskar lillasyster").
  • Cosy
    Cosy skrev 2012-06-03 12:37:10 följande:
    Vi ska ha favors inte för att det var ranken från början, men när man sitter med sitt tv-pyssel och inser att vi inte har behov av mer tvålar så tänkte jag att jag kan lika gärna göra ett par till och ge som favors. så våra favors bilr tvålar med en liten nålbunden påse runt dem vilket har en liten peelande efekt när man använder dem
    We did it on DreamHack. Geeky love
    En bild säger med en tusen ord


     
    We did it on DreamHack. Geeky love
Svar på tråden Favors till bröllop