• Beatasbrandbilar

    Har ni skrivit äktenskapsförord?

    Hur har ni gjort? Äktenskapsförord eller inte? Kommer ni ha gemensam ekonomi efter bröllopet eller fortsätta med enskild? Pengar är ganska oviktigt när man är kär och sams men händer det nått kan det genast bli ganska viktigt..

  • Svar på tråden Har ni skrivit äktenskapsförord?
  • Magenta
    livet är bra fint ändå skrev 2012-05-30 18:35:12 följande:
    Jag undrar samma sak som Avellana! Min blivande vill skriva äktenskapsförord men jag vet inte... Han är den av oss som kommer ärva en vacker dag, hans föräldrar äger hus och sånt men det gör inte mina. Så han vill inte att jag ska få tillgång till det och/eller de pengar han har på banken om vi skiljer oss. Men det har man väl inte ändå tänker jag?
    Om ni inte skriver äktenskapsförord så läggs alla era tillgångar (även pengar på banken) ihop och drar av alla era skulder och sedan delas det som ev blir över 50/50 (eller om man har otur bara skulderna). Fast om någon har tillgångars om enskild egendom så räkans dessa inte med vid bodelning utan hålls utanför.
  • livet är bra fint ändå
    Magenta skrev 2012-05-30 20:30:29 följande:
    Om ni inte skriver äktenskapsförord så läggs alla era tillgångar (även pengar på banken) ihop och drar av alla era skulder och sedan delas det som ev blir över 50/50 (eller om man har otur bara skulderna). Fast om någon har tillgångars om enskild egendom så räkans dessa inte med vid bodelning utan hålls utanför.
    Men jag har fått för mig att pengar på banken och arv automatiskt räknas som enskild egendom, men så är det alltså inte?
  • annapanna88

    Vi kommer att skriva äktenskapsförord då min fästman har ett företag ihop med sina föräldrar och bror. Om det skulle hända något vill jag inte ställa till det för dom... Hade för den delen skrivit äktenskapsförord även om det var fästmannens egna företag också!
    När det gäller ekonomi har vi diskuterat lite fram och tillbaka och det blir förmodligen så att vi öppnar gemensamt löne- och sparkonto.

  • Pyttsan

    Vi skriver förord på arv och mitt företag. 

    Vi överväger att inkludera fonderna och besparingarna, så att jag efter en ev delning får mer,  då jag varit hemma hittills i 3 år medan han förtjänat pension. Om vi skiler oss delar vi ju lika på besparingarna, vilket innebär att jag blir av med en del av min pension.

    Vi har inga skulder och de lån vi tar kommer att vara gemensamma och sparandet har vi gjort tillsammans. Vi har delad ekonomi och kommer att fortsätta ha det. Gemensamt konto.

     

  • Jalle
    Magenta skrev 2012-05-30 18:34:43 följande:
    Nej inte alls. Det är bara om givaren skrivit uttrykckligen att det är "enskild egendom"  som det är "ditt" annars hamnar allt i giftorätten om ni saknar äktenskapsförord. Ännu en anledning till att skriva äkteskapsförord.
    Just av den anledningen kommer vi att skriva äktenskapsförord. Vi kommer båda, mest jag, att ärva den dag våra föräldrar går bort. I mitt fall handlar det om en släktgård som funnits i släkten i många generationer.

    Det är klart man inte räknar med att man ska skilja sig eller bli ovänner, men man räknar ju inte med att huset ska brinna ned bara för att man tar en hemförsäkring heller.
  • Magenta
    Jalle skrev 2012-05-30 20:50:15 följande:
    Just av den anledningen kommer vi att skriva äktenskapsförord. Vi kommer båda, mest jag, att ärva den dag våra föräldrar går bort. I mitt fall handlar det om en släktgård som funnits i släkten i många generationer.

    Det är klart man inte räknar med att man ska skilja sig eller bli ovänner, men man räknar ju inte med att huset ska brinna ned bara för att man tar en hemförsäkring heller.
    Bra sagt!
  • Beatasbrandbilar

    Vad skönt att höra att så många faktist tänkt till och skriver detta.
    Jag har fått för mig att det är lite tabu att ta upp såna saker men för mig är detta en självklarhet.
    Vi har bokat tid hos en jurist nästa vecka och jag är livrädd för att missa nått.

    Någon som har nått bra tips på nått som lätt glöms att tas med osv?

    Pengar, arv, fonder aktier ska givetvis stå med men vad är lätt att glömma?

  • AnnL
    Beatasbrandbilar skrev 2012-05-31 08:17:54 följande:
    Vad skönt att höra att så många faktist tänkt till och skriver detta.
    Jag har fått för mig att det är lite tabu att ta upp såna saker men för mig är detta en självklarhet.
    Vi har bokat tid hos en jurist nästa vecka och jag är livrädd för att missa nått.

    Någon som har nått bra tips på nått som lätt glöms att tas med osv?

    Pengar, arv, fonder aktier ska givetvis stå med men vad är lätt att glömma?
    Husdjur, dom kan ju inte delas så då får man ist köpa ut den andra för inköpspriset på djuret. Kan bli dyrt om man tex har många hästar som man äger själv. Kanske man inte tänker på i första hand. Skogstillgångar? Juristerna brukar vara bra på att hjälpa till och fråga efter olika tillgångar etc
  • Ekorren

    Har jag uppfattat det rätt att man kan skriva äktenskapsförord när som helst under äktenskapet? Min fästman äger inget företag nu, men han ska mest troligt ta över sin pappas företag när han ska gå i pension vilket är om 5-10 år. Jag menar, man kan väl inte skriva ett äktenskapsförord "utifall att"?

  • Beatasbrandbilar

    Nej det kan man göra även när man är gifta Ekorren.

  • 1700tal

    Nej, vi skriver inget äktenskapsförord. Vi har haft helt gemensam ekonomi sen vi flyttade ihop och det fungerar utmärkt.

  • AnnL
    Ekorren skrev 2012-05-31 09:39:28 följande:
    Har jag uppfattat det rätt att man kan skriva äktenskapsförord när som helst under äktenskapet? Min fästman äger inget företag nu, men han ska mest troligt ta över sin pappas företag när han ska gå i pension vilket är om 5-10 år. Jag menar, man kan väl inte skriva ett äktenskapsförord "utifall att"?
    Det kan man!
  • AnnL
    livet är bra fint ändå skrev 2012-05-30 20:33:46 följande:
    Men jag har fått för mig att pengar på banken och arv automatiskt räknas som enskild egendom, men så är det alltså inte?
    Nope...allt delas som inte står som enskild egendom samt visst lösöre som tex kläder.
Svar på tråden Har ni skrivit äktenskapsförord?