• Anonym (Okej?)

    Ni som utbildar er, är detta rätt eller fel?

    Jag är ganska irriterad på högskolan jag går på. Läser till sjuksköterska.
    När vi har tentor, väldigt stora, så pluggar jag och några till i klassen stenhårt i flera veckor innan för att klara oss och lära oss det mesta för att vi vill och måste.
    Medan bland flera andra cirkulerar det bara gamla tentor som de övar på. Alltid samma fall, alltid samma frågor på någon av dem. Finns kanske 3 olika exemplar. Samma frågor kommer oftast på provet.

    Medan vi andra vill lära oss allt som vi egentligen ska kunna när vi är färdiga så latar sig de andra och bara svarar på de gamla tentaexen och klarar sig bra genom tentorna.
    Vi som pluggar lär oss kanske 50 olika, vanliga och viktiga sjukdomar med allt som hör till medan de andra bara bemödar sig att lära sig en 5-10 stycken.

    Jag tycker inte det här är okej. Varför byter inte skolan frågor? Varför vill inte klasskamraterna lära sig?
    I yrket är detta något vi måste kunna. Okej, jag kanske är lite bitter, men jag tycker ändå att det är viktigt att kunna sitt yrke och läsa på det vi ska kunna. Jag skulle kunna ta den lätta vägen men jag vill ju lära mig.

    Tycker ni det är okej att ha detta systemet?

  • Svar på tråden Ni som utbildar er, är detta rätt eller fel?
  • eosinmimmi

    Sjukt dåligt!!


    Jag är utb/Leg. djursjuksköterska, de tentorna var svåra, och vi kunde verkligen inte "fuska" på de sättet!!!


    Tycker det är sjukt dåligt, och det borde ni rapportera till högre instans!!

  • passionsblomman

    Ur ett patientperspektiv så är det ju verkligen inte bra om kvalitén på dem som ska stå för vården är undermålig. Det ligger ju i hela samhällets intresse att personalen i olika yrken kommer ut i arbetslivet med relevant kompetens. Sådant måste man ju vara med och arbeta för kontinuerligt. Det du själv kan göra är ju dels det du gör-lära dig för egen del, men natrligtvis behöver det problem du tar upp, sättas under lupp på själva skolan.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Fjärilen

    När jag läste så pluggade alla på gamla tentor, men jag är ingenjör och då är det ju principen som du ska lära dig. Vi hade ju inte bara tentor, vi hade ju även projekt, labbar och andra små arbeten.
    Kanske är det annorlunda om det är andra utbildningar. 

  • Sara 120707

    Nu pluggar jag inte alls inom sjukvården så jag vet inte hur reglerna är där men det/där jag pluggar så är det helt vedertaget att plugga mha extentor.


    Vi får allihop tillgång till en hel hög med extentor och jag måste säga att inom mitt utbildningsområde hade det varit otroligt svårt utan dem eftersom de hjälper till att visa vilka bitar av kursen som är viktigast.


    Sen tycker jag det är konstigt med exakt samma frågor för det har absolut inte vi men att se var man ska fokusera och prioritera när man läser in en kurs är egentligen inte konstigt eftersom utan fotografiskt minne så måste man sålla lite.


    Du får väl fråga föreläsare elller liknande om man kan få tillgång till gamla extentor och om det är otillåtet så borde du nog rapportera att det cirkulerar en hel del sådana.

  • Anonym (Okej?)

    Tack för era svar!

    Jag är själv lite chockad över detta beteende!
    Det är helt okej för mig att plugga på gamla tentor vilket kan vara lärorikt och ge mer kunskap, och även få lite koll på uppbyggnad av tentor. Men att medvetet utesluta viktiga sjukdomar och annat är för mig ofattart =/

    Själv hade jag hellre vårdats av en sköterska som verkligen kan och vill kunna sitt arbete. Jag tycker själv att tentorna är mycket svåra ibland men jag kämpar på för fullt och planerar ordentligt i förväg.
    Funderar med på att påpeka för skolan att byta ut frågorna ibland. Skulle man få omtenta är det ju inte hela världen då jag tror man lär sig ännu mer på detta..

  • Stumpisen 88

    Fast sen så är ju frågan om tentor är det bästa sättet att undersöka om studenten har intagit kunskapen på ett sådant sätt att den stanar kvar.

    Jag förstår dock att det kan vara irreterande med kalsskamrater som bara glider igenom utbildningen. Min utbildning har en del träffar (typ programråd och dyl.), ni kanske har något liknande där du kanske kan ta upp frågan där? Eller hos någon programansvarig?

  • Anonym (Okej?)
    Stumpisen 88 skrev 2012-05-30 13:09:27 följande:
    Fast sen så är ju frågan om tentor är det bästa sättet att undersöka om studenten har intagit kunskapen på ett sådant sätt att den stanar kvar.

    Jag förstår dock att det kan vara irreterande med kalsskamrater som bara glider igenom utbildningen. Min utbildning har en del träffar (typ programråd och dyl.), ni kanske har något liknande där du kanske kan ta upp frågan där? Eller hos någon programansvarig?
    De har upprepande tentor någon gång om året så det är mycket upprepning. Man märker att det har satt sig mer nu! :) Jag har haft en del omtentor som gjort att jag även pluggat om flera delar och på så sätt lärt mig ännu mer och varit noggrannare.

    Lite irriterande är det faktiskt, men mest kan jag tycka att det är för deras egen skull de faktiskt ska lägga manken till lite.. Tror jag ska föreslå detta på kursutvärdering, det är roligt om det kommer lite variation i tentorna också..
  • Stumpisen 88
    Anonym (Okej?) skrev 2012-05-30 13:23:35 följande:
    De har upprepande tentor någon gång om året så det är mycket upprepning. Man märker att det har satt sig mer nu! :) Jag har haft en del omtentor som gjort att jag även pluggat om flera delar och på så sätt lärt mig ännu mer och varit noggrannare.

    Lite irriterande är det faktiskt, men mest kan jag tycka att det är för deras egen skull de faktiskt ska lägga manken till lite.. Tror jag ska föreslå detta på kursutvärdering, det är roligt om det kommer lite variation i tentorna också..
    Vad bra med upprepade tentor, det känns som om vi på min utbildning hinner tappa en hel del kunskap mellan vissa kurser. Jag håller verkligen med om att man lär sig mer vid omtentor. Låter som en bra ide att ta upp det under kursutvärderigen!
  • Ferrir

    Jag är sjuksköterska och så där var det när jag pluggade med. Sen kan jag väl tycka att det är lite upp till var och en som pluggar vad man har för taktik. För en del kanske det är lättare att utgå ifrån det vanligaste som kommer upp och som skolan anser att alla ska kunna för att sedan bygga vidare. Jag själv använde dom gamla tentorna på det sättet. Sen innebar ju inte det att jag struntade i allt annat som stod, och bara pluggade på dom gamla tentorna, men det var lättare att strukturera upp när jag hade något att utgå ifrån och på det sättet fick bra grundkunskaper för att sedan läsa vidare om det som står i kursplanen men inte är med på dom gamla tenotorna. Jag känner inte på något sätt att jag inte kan precis lika mkt som mina kollegor som pluggat på något annat sätt eller i en annan skola för det.

    Sen är ju faktiskt vården så specialiserad idag att när du kommer till en avd och ska jobba så kan du knappt något ändå och när du byter till en annan avd efter ett par år är det bara att börja om från början. Man kan omöjligen lära sig allt man ska kunna som sjuksköterska under dom tre åren som utbildningen är. Men det är klart att det är fel när det är exakt samma frågor varje gång så man bara kan lära sig svaren utantill utan att förstå. Men det straffar sig av sig självt många gånger ändå, för det räcker med att dom formulerar frågan annorlunda så är det många som faller ifrån. Kan hålla med om att det är fel att man klarar en tenta bara på att ha tittat på dom gamla! Men jag tycker inte det är fel att ha dom som underlag när man tentapluggar.

    Sen är det ju jättebra att du känner att du vill lära dig så mkt det bara går! Vården behöver fler kunniga och engagerade sjuksköterskor :)

  • passionsblomman

    Ferrir, det där var bra talat!

    Förresten, så tror jag inte man kommer ifrån att folk omkring en nöjer sig med en lägre nivå än man själv ifall man är ambitiös. Vare sig under utblidning, eller i arbetslivet-eller för den delen på något som helst annat område i livet. Man får nog bestämma sig för vart man själv lägger ribban och rikta sin energi däråt istället. Fast det är lätt att reta sig när folk åker snålskjuts, fuskar, maskar eller bara inte gör det de ska. Eller gör det fel, dåligt eller för sent...


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Anonym

    Jag läser en annan medicinsk utbilding och jag känner igen fenomenet. Men precis som någon annan berättade om så är dessa salstentor inte de enda sättet de har att utvärdera våra kunskaper utan vi har många olika inlämninagar, grupparbeten, seminarier osv. Dessutom så är våra viktigaste examinationer muntliga tentamen som handlar om att visa våra kunskaper in action och där framgår det vem som verkligen har pluggat ordentligt och vem som inte har gjort det.

    Är det inte så också på sjuksköterskeprogrammet?

    Förutsatt att det även finns andra utvärderingsmetoder tycker jag att det är ganska ok att använda gamla tentor för att hjälpa till att klara av studierna. Vissa kurser på min utbildning är så otroligt omfattande att det inte är möjligt att lära sig allt. En del av studielivet handlar ju om att lära sig att välja ut det som är viktigt och tentorna tycker jag ger bra ledtrådar.

    Dessutom är ju kunskap något dynamiskt som ändras hela tiden så det går ju knappast att lära sig allt utan mycket handlar väl istället om att lära sig hur man lär sig nya saker på bästa sätt samt att söka och förstå information? I alla fall om man vill hålla sig ajour med den senaste forskningen inom sitt område och det vill man ju Glad

  • ume2012
    Anonym (Okej?) skrev 2012-05-30 13:23:35 följande:
    De har upprepande tentor någon gång om året så det är mycket upprepning. Man märker att det har satt sig mer nu! :) Jag har haft en del omtentor som gjort att jag även pluggat om flera delar och på så sätt lärt mig ännu mer och varit noggrannare.

    Lite irriterande är det faktiskt, men mest kan jag tycka att det är för deras egen skull de faktiskt ska lägga manken till lite.. Tror jag ska föreslå detta på kursutvärdering, det är roligt om det kommer lite variation i tentorna också..
    Fast om du nu får göra omtentor och inte de som "pluggat på gamla extentor" inte gör det så kanske det är du som lärt dig för lite? Du beskriver det i första inlägget som att du kan allt och de andra kan bara det som kommer på tentorna, vilket det inte verkar vara eftersom du ändå inte klarar tentan. Sen får man väl plugga som man vill? Du skriver att du pluggar för att du vill lära dig, då borde det väl inte spela nån roll för dig vad de andra gör.

    Bästa sättet tycker jag är att plugga på målbeskrivningen och sen plugga på gamla tentor så man kan lära in sig det allra viktigast extra noga.
    Jag förstår inte varför du inte själv lägger några timmar på att gå igenom gamla tentor, det går ju ganska fort.
  • Want to

    Tyvärr väldigt vanligt inom flera utbildningar att folk väljer att plugga på gamla tentor.
    Det är oftast dom som biter sig själva i arslet i yrkeslivet.
    Du kommer kunna leverar kvalitet och bli självständig och duktigt inom ditt yrke.
    Dom kommer troligen inte komma mer än till provanställningens slut alt hamna på ett skit jobb.
    Plugga på på rätt sätt och bli ett proffs med självkänslan det ger att göra rätt för sig.

  • pumiz

    Jag läser inte inom vårdområdet alls, men tycker det är ok att plugga på gamla tentor för att ha något att utgå ifrån när man fördjupar sin läsning av kursböcker och annat material. Sen tycker jag iofs inte att tentor är ett speciellt bra sätt att utvärdera en persons kunskaper inom området men det är ju en annan fråga :)

    Om det är i stort sett samma frågor som återkommer tycker jag det låter som om lärarna kommit in i en rutin och blivit lite lata vid tentamensutformningen... kanske vore bra att kontakta kåren, programsamordnare eller annan som ska kvalitetssäkra er utbildning... 

  • knyttan

    Jag skulle ta upp det med undervisande lärare, man jag antar att de redan känner till att det cirkulerar gamla tentor, kan till och med ha varit lärare som har delat ut dem. Kan iallafall vad bra att prata med din handledare/ föreläsare om detta, så att du får klarhet i vad deras inställning till saken är.
    Som många har sagt ovan så är det
    a) inget ovanligt att man får extentor till att repetera med och det kan ofta vara till stor hjälp när man ska strukturera upp sitt pluggande.
    b) alltid så att några är jätteambitiösa och läser tillochmed referenslitteraturen på litteraturlistan och alla appendix medan vissa andra nöjer sig med att skumma bara precis det som föreläsaren har markerat som viktigt. Det är inte så svårt att räkna ut vad som lönar sig i längden.

  • Anonym (Okej?)
    ume2012 skrev 2012-05-30 18:25:21 följande:
    Fast om du nu får göra omtentor och inte de som "pluggat på gamla extentor" inte gör det så kanske det är du som lärt dig för lite? Du beskriver det i första inlägget som att du kan allt och de andra kan bara det som kommer på tentorna, vilket det inte verkar vara eftersom du ändå inte klarar tentan. Sen får man väl plugga som man vill? Du skriver att du pluggar för att du vill lära dig, då borde det väl inte spela nån roll för dig vad de andra gör.

    Bästa sättet tycker jag är att plugga på målbeskrivningen och sen plugga på gamla tentor så man kan lära in sig det allra viktigast extra noga.
    Jag förstår inte varför du inte själv lägger några timmar på att gå igenom gamla tentor, det går ju ganska fort.
    Riktigt så kan man inte se det heller..
    Våra lärare har rådgivit oss att bara plugga in halva tentan åt gången så att vi verkligen kan alla områden sen ordentligt. Att stressplugga är inte bra och hon ser hellre att vi verkligen kan detta och att det fäster sig i våra huvud än att vi pluggar in det och sen försvinner det lika fort igen. Alltså, vi ska ha ett ganska stort antal procent rätt på alla provdelarna, vilket var tio stycken sist. Stora områden.
    Därför har jag och några lagt upp det på det sättet. Och visst är det en bra idé då man endast har 3 veckor på sig att plugga in 200 sidor anteckningar, plus alla fallbeskrivningar. Det blir genast lättare att utesluta några delar och ta dessa på omtentan då man inte behöver tenta om de delar man klarar.
    På detta sätt har jag lyckats få det mesta att stanna kvar och jag har lärt mig mycket mer på detta sätt. Fått nästan full pott på varje prov - så jag pluggar inte för lite.

    Nu har vi haft extremt tufft och läst farmakologikursen, och en hel del andra områden har de satt in i samma tentatillfälle, därför blir det extremt stora tentor på en och samma dag.

    I vilket fall som helst så är jag inte alls emot att klassen läser på gamla tentor, det jag är emot är att de liksom surfar sig igenom på en räkmacka genom hela utbildningen, de läser på 3 sjukdomar av 10 viktiga per del. Det känns inte riktigt okej då det här är mycket viktigt och vanliga sjukdomar.
    Jag har också kikat på gamla tentor en del - tycker inte alls att det är fel som skrivit ovan. Men att utesluta 60 % av det vi ska läsa på för att man är lat - tycker jag är helt fel!
    Jag är absolut ingen perfektionist och ska kunna precis allt som står i boken, :) men jag ser till att plugga på det vi faktiskt ska kunna i vårt yrke, mer eller mindre.
    Att plugga och läsa in sig mer innebär att man också ser samband mer och lär sig lättare. Några av de som pluggat på gamla tentor endast fattar fortfarande inte riktigt vad de pluggat på utan matar bara in meningarna i huvudet. Jag tycker det känns underligt att det ska vara så här :/

    Min syster gick sjuksköterskeprogrammet mellan åren 2003-2007 - exakt samma tentor som idag! Jag har kollat igenom några av hennes och självklart kommer de också upp ibland. Då kanske det kan sägas att det är dags att byta snart? Flört
    Anonym skrev 2012-05-30 17:25:08 följande:
    Jag läser en annan medicinsk utbilding och jag känner igen fenomenet. Men precis som någon annan berättade om så är dessa salstentor inte de enda sättet de har att utvärdera våra kunskaper utan vi har många olika inlämninagar, grupparbeten, seminarier osv. Dessutom så är våra viktigaste examinationer muntliga tentamen som handlar om att visa våra kunskaper in action och där framgår det vem som verkligen har pluggat ordentligt och vem som inte har gjort det.
    Tyvärr har vi inte längre muntliga tentor. Vet att de hade det för något år sedan men de har ändrat kursplanerna av någon anledning. Vi har bara seminarium och dessa är inte så hårda. Behöver knappast säga något för att få godkänt..
  • filibustern

    pluggar oxå sjuksköterska, på distans. men jag har inte upplevt att dom gör så här.. det är alltid nya frågor, elle rinte alltid, men för det mesta, man kan i alla fall inte plugga på den tenta man inte klarade för att kunna klara omtentan, för då är det HELT nya frågor.. 

    men klart det inte är ok, skolan måste ju visa att "ni MÅSTE plugga för det kan komma vadsomhelst". gå till tidningen vet ja :)  

  • niriel

    Jag pluggade till ingenjör jag med (som någon annan längre upp i tråden) och där var det som sagt väldigt vanligt med gamla tentor, man kunde köpa häften med extentor och fullständiga lösningar på samma ställen där man köpte kursböcker. Men då är det upp till lärarna att ställa nya frågor på samma ämnen (om du förstår vad jag menar) så att det inte bara är "copy-paste" på lösningarna.

    Sen är det olika hur man använder dem. Jag och mina vänner använde det som en koll på att vi hade fattat, i slutskedet av tentapluggandet, och för att se vad mer vi behövde läsa på för att vi kände att det saknades kunskap. Andra gjorde bara högvis med extentor och hoppades att samma frågor skulle dyka upp. Ibland gick det, ibland inte.

    Vad man kommer ihåg sen ute i arbetslivet och vilka kunskaper man använder är annorlunda mot vad man har lärt sig när man pluggade, verkligheten fungerar sällan som skolboksexemplen, och de viktigaste kunskaperna som jag har fått med mig är helt klart från föreläsningar och övningar och sådana lärdomar har jag inte blivit testad på innan jag började jobba..

Svar på tråden Ni som utbildar er, är detta rätt eller fel?