ume2012 skrev 2012-05-30 18:25:21 följande:
Fast om du nu får göra omtentor och inte de som "pluggat på gamla extentor" inte gör det så kanske det är du som lärt dig för lite? Du beskriver det i första inlägget som att du kan allt och de andra kan bara det som kommer på tentorna, vilket det inte verkar vara eftersom du ändå inte klarar tentan. Sen får man väl plugga som man vill? Du skriver att du pluggar för att du vill lära dig, då borde det väl inte spela nån roll för dig vad de andra gör.
Bästa sättet tycker jag är att plugga på målbeskrivningen och sen plugga på gamla tentor så man kan lära in sig det allra viktigast extra noga.
Jag förstår inte varför du inte själv lägger några timmar på att gå igenom gamla tentor, det går ju ganska fort.
Riktigt så kan man inte se det heller..
Våra lärare har rådgivit oss att bara plugga in halva tentan åt gången så att vi verkligen kan alla områden sen ordentligt. Att stressplugga är inte bra och hon ser hellre att vi verkligen kan detta och att det fäster sig i våra huvud än att vi pluggar in det och sen försvinner det lika fort igen. Alltså, vi ska ha ett ganska stort antal procent rätt på alla provdelarna, vilket var tio stycken sist. Stora områden.
Därför har jag och några lagt upp det på det sättet. Och visst är det en bra idé då man endast har 3 veckor på sig att plugga in 200 sidor anteckningar, plus alla fallbeskrivningar. Det blir genast lättare att utesluta några delar och ta dessa på omtentan då man inte behöver tenta om de delar man klarar.
På detta sätt har jag lyckats få det mesta att stanna kvar och jag har lärt mig mycket mer på detta sätt. Fått nästan full pott på varje prov - så jag pluggar inte för lite.
Nu har vi haft extremt tufft och läst farmakologikursen, och en hel del andra områden har de satt in i samma tentatillfälle, därför blir det extremt stora tentor på en och samma dag.
I vilket fall som helst så är jag inte alls emot att klassen läser på gamla tentor, det jag är emot är att de liksom surfar sig igenom på en räkmacka genom hela utbildningen, de läser på 3 sjukdomar av 10 viktiga per del. Det känns inte riktigt okej då det här är mycket viktigt och vanliga sjukdomar.
Jag har också kikat på gamla tentor en del - tycker inte alls att det är fel som skrivit ovan. Men att utesluta 60 % av det vi
ska läsa på för att man är lat - tycker jag är helt fel!
Jag är absolut ingen perfektionist och ska kunna precis allt som står i boken, :) men jag ser till att plugga på det vi faktiskt ska kunna i vårt yrke, mer eller mindre.
Att plugga och läsa in sig mer innebär att man också ser samband mer och lär sig lättare. Några av de som pluggat på gamla tentor endast fattar fortfarande inte riktigt vad de pluggat på utan matar bara in meningarna i huvudet. Jag tycker det känns underligt att det ska vara så här :/
Min syster gick sjuksköterskeprogrammet mellan åren 2003-2007 - exakt samma tentor som idag! Jag har kollat igenom några av hennes och självklart kommer de också upp ibland. Då kanske det kan sägas att det är dags att byta snart?
Anonym skrev 2012-05-30 17:25:08 följande:
Jag läser en annan medicinsk utbilding och jag känner igen fenomenet. Men precis som någon annan berättade om så är dessa salstentor inte de enda sättet de har att utvärdera våra kunskaper utan vi har många olika inlämninagar, grupparbeten, seminarier osv. Dessutom så är våra viktigaste examinationer muntliga tentamen som handlar om att visa våra kunskaper in action och där framgår det vem som verkligen har pluggat ordentligt och vem som inte har gjort det.
Tyvärr har vi inte längre muntliga tentor. Vet att de hade det för något år sedan men de har ändrat kursplanerna av någon anledning. Vi har bara seminarium och dessa är inte så hårda. Behöver knappast säga något för att få godkänt..