• sirifredde

    hur kyler ni eran öl?

    någon som har ett bra tips på hur man kan kyla öl.. Gärna lite snyggt o med finess...

  • Svar på tråden hur kyler ni eran öl?
  • Chicita

    Vi ställde helt enkelt in allt som skulle vara kallt i kylskåpen, och sen plockade serveringspersonalen fram vartefter det behövdes (bordsservering).

    En annan klassiker är ju en stor tunna eller balja där ni slänger i några större isblock (frys in 3-literspåsar med vatten) + vanliga isbitar, vatten och salt.
    Saltet sänker fryspunkten och gör att det blir kallare i vattnet.

    Om ni har tillgång till frysbox så kanske ni kan hitta några fina större baljor som ni fyller till hälften med vatten och ställer ner i frysboxen. När ni tar fram dessa sen så lägger ni på vanlig is ovanpå och stoppar ner ölburkarna i lite snyggt. 

  • sirifredde

    hur många timmar håller en sådan?


    Chicita skrev 2012-05-28 09:15:23 följande:
    Vi ställde helt enkelt in allt som skulle vara kallt i kylskåpen, och sen plockade serveringspersonalen fram vartefter det behövdes (bordsservering).

    En annan klassiker är ju en stor tunna eller balja där ni slänger i några större isblock (frys in 3-literspåsar med vatten) + vanliga isbitar, vatten och salt.
    Saltet sänker fryspunkten och gör att det blir kallare i vattnet.

    Om ni har tillgång till frysbox så kanske ni kan hitta några fina större baljor som ni fyller till hälften med vatten och ställer ner i frysboxen. När ni tar fram dessa sen så lägger ni på vanlig is ovanpå och stoppar ner ölburkarna i lite snyggt.
  • Chicita
    sirifredde skrev 2012-05-28 10:27:13 följande:
    hur många timmar håller en sådan?
    Hur långt är ett snöre? 

    Flört 

    Allså helt omöjligt att svara på.
    Det beror på hur varmt det är. Hur stor tunna, hur mycket is, hur varm ölen var när ni lägger i den, är tunnan isolerad, står den i skuggan, i solen?
    Är det lock på den?
    Hur mycket öl jämtemot vatten/is osv...

    Samma saker gäller ju för det andra alternativet jag gav. Jag vet inte vilket av mina alternativ du frågade om. Men det går inte att säga att det håller X timmar när det finns så många variabler.
    Det håller ett tag, helt enkelt...
    Kan ni fylla på med is under kvällen så håller det givetvis längre 
  • sirifredde

    Joo det är sant ... Ja vi får fundera ut ggt snart :)


    Chicita skrev 2012-05-28 10:37:44 följande:
    Hur långt är ett snöre?

    Flört

    Allså helt omöjligt att svara på.
    Det beror på hur varmt det är. Hur stor tunna, hur mycket is, hur varm ölen var när ni lägger i den, är tunnan isolerad, står den i skuggan, i solen?
    Är det lock på den?
    Hur mycket öl jämtemot vatten/is osv...

    Samma saker gäller ju för det andra alternativet jag gav. Jag vet inte vilket av mina alternativ du frågade om. Men det går inte att säga att det håller X timmar när det finns så många variabler.
    Det håller ett tag, helt enkelt...
    Kan ni fylla på med is under kvällen så håller det givetvis längre
  • Cicci90

    När vi har grillfester brukar vi använda zinkbaljor.
    www.jula.se/zinkbalja-799030

    Vi häller 10 cm vatten i baljorna och ställer dem i frysboxen dagen innan och sen häller vi på "löst" is runt flaskorna när vi tar fram dem.
    Det håller sig i ganska många timmar iom att isen i botten är så kompakt. Självklart beror tiden på förhållandena, som Chicita redan skrivit.
    Har man serveringspersonal som kan hälla av det tinade vattnet och fylla på med ny is håller det hur länge som helst. :)

  • niriel

    Inte så stylish kanske, men när vi har haft sommarfester tidigare har vi haft en skottkärra med en större mängd "lös" is, från typ Ica maxi, och haft öl och cider i. Det har utan problem hållit sig i två-tre timmar (har jag för mig), sen hjälper ju smältvattnet till att kyla ett tag extra. Men hittar man något lite snyggare än en skottkärra borde ju samma princip fungera? Jag tänker spontant att man nog bör undvika värmetransporterande material, typ metall (ja, jag vet, nu säger jag emot mig själv med skottkärran..), och kanske hitta någon snygg trätunna? Inte så tätt, men om man kan ha en plastsäck inuti tunnan (borde gå att gömma) skulle jag gissa att det håller kylan bättre än ett metallkärl.

  • sirifredde
    Jag Var faktiskt på¨ett bröllop i helgen där dem hade öl och dem hade stoppat ned dem i baljor och kom ut med kall öl och tog in varm :)
Svar på tråden hur kyler ni eran öl?