• Tokig

Hur ska man lägga körschema?

Jag skulle behöva hjälp att lägga upp tidsschemat för dagen.

Vi kommer viga oss klockan 15:00 i trädgården till det ställe där vi ska gifta oss (finns alltså ingen transporttid etc att räkna in).

Vi ska ha champagne och snitt-mingel efteråt och sedan en trerättersmiddag. Vi äter bröllopsstårtan som efterrätt så när vi reser oss är vi alltså färdigätna. Kaffet serveras inte vid bordet utan alla kommer få ta själv vid ett bord efter vi rest oss.

Efter middagen behöver personalen snabbt ställa utan lite bord för att skapa ett dansgolv och jag vill byta till en kortare klänning. (Då kan ju gästerna dricka kaffe, gå till baren eller gå ut och ta luft)

Stället stänger klockan 1 och då kan vi gå till en annan lokal för efterfest. Under kvällen vill vi skicka upp thailyktor.

Jag ska till frisör och sätta upp här samt bli sminkad. Vi kommer ha en fotograf med oss hela dagen som tar ögonblicksbilder men vi vill ha en session för porträttfotografering någon gång under dagen.

Hur hade ni lagt upp dagen? Från början till slut.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-28 08:54
    Ska kanske lägga till att det kommer bli ett ganska stort bröllop med cirka 100 gäster.

• Svar på tråden Hur ska man lägga körschema?
  • Tokig

Ingen som har något förslag?

Ni som redan är gifta, hur gjorde ni?

Hur lång tid ska man räkna för fotografering, middag, vigsel (borglig med tre låtar), mingel etc....

• Tokig

*puffar* och hoppas att någon nappar...

• snowstars

Kanske är lättare om du gör ett förslag och så får folk tycka till om det?

Om vigseln enbart är den längre versionen (ca 2 min) och 3 solosånger borde det väl ta 15-20 minuter? Eller ska ni ha en massa mer som dikter och annat? Det är ju svårt för den som inte vet hur lång tid eran vigsel kommer att ta.

1-1,5 timme tycks jag ha läst för fotografering? Vad ska du ha för frisyr? Tar den en kvart att göra eller två timmar? Ju mer detaljer, ju lättare är det att hjälpa till :)

• augustesen

Detta är vårt schema, sedan kan ni anpassa den utifrån era tider kanske :)

9.00 - Brud + tärnor hos frisör för att fixa hår och smink
    12.00 - Fästmannen och bestman äter lunch och fixar sig
    12.30 - Påklädnad
    13.30 -15.30 - Fotografering
    15.50 - På plats i kyrkan
    16.00 - Vigsel
    16.30 - Vigseln klar och gratulationer utanför kyrkan
    17.00 - Gästerna anländer till festlokalen och får skumpa
    17.15 - Brudparet anländer
    17.45 - Förrätten serveras
    18.45 - Buffé serveras
    20.30 - Paus
    21.00 - Tårta och kaffe
    21.30 - Första dansen
    00.00 - Vickning
    02-03 - Partyt är över

• Tokig

Ja du, vi har ju som sagt inte börjat med schemat än. Hade jag visst hur lång tid allting tar så hade det ju varit enkelt :)

Jag ska inte göra provuppsättning förrän ett par veckor innan bröllopet så jag vet ju inte förrän dess hur lång tid det tar. Men jag ska göra en uppsättning hos frisör. Hur lång tid brukar det ta?? Inget avancerat men en standard uppsättning typ.

Sen är det som sagt ingen transportsträcka. Make-up brukar väl ta 45-60 minuter antar jag (tänker på att typ make-up-store brukar ha lektioner som är en timme).

Vigseln har vi tänkt oss som ingång, en låt, inledningstal, en låt, dikt, låt, själva vigseln (vigseltal och löften) och sen är det slut. Vet inte hur lång tid det kan tänkas ta...

Sen är det som sagt skumpa och mingel, hur lång tid ska man räkna med där? Vi har tänkt smita undan en liten snabbis och ta några kort som nygifta men alla porträttbilder har vi ju tänkt ta innan vigseln så att vi inte försvinner för länge.

Sen är det en traditionell trerätters middag. Vi ska försöka hålla talen så korta och få som möjligt men säg att det blir 5-10 tal (är det normalt?). Hur många tal brukar det bli? Jag tänker typ, föräldrar, syskon, någon från vänsidan, bestman och tärna... eller hur mycket tal "brukar" det vara?

Ok, jag ska ge mig på en gissning så får ni tycka till:

9:00-11:30 Uppiffning (hår och make-up) 11:30 Lunch 12:00-14:00 Porträttfotogafering 14:45 Avresa mot vigselplatsen (från platsen där vi tar kort) 15:00 Vigsel 15:45 Jubel och gratulationer (pussar och kramar) 16:00 Mingel 17:00 Vi sätter oss till bords 21:00 Vi reser oss från bordet 21:30 Avdukning och ommöblering har skett och första dansen kan ske...

Vad tror ni?

• Tokig
    augustesen skrev 2012-05-28 20:21:55 följande:
    Detta är vårt schema, sedan kan ni anpassa den utifrån era tider kanske :)

9.00 - Brud + tärnor hos frisör för att fixa hår och smink
    12.00 - Fästmannen och bestman äter lunch och fixar sig
    12.30 - Påklädnad
    13.30 -15.30 - Fotografering
    15.50 - På plats i kyrkan
    16.00 - Vigsel
    16.30 - Vigseln klar och gratulationer utanför kyrkan
    17.00 - Gästerna anländer till festlokalen och får skumpa
    17.15 - Brudparet anländer
    17.45 - Förrätten serveras
    18.45 - Buffé serveras
    20.30 - Paus
    21.00 - Tårta och kaffe
    21.30 - Första dansen
    00.00 - Vickning
    02-03 - Partyt är över
    Tack snälla!
  • snowstars
    Tokig skrev 2012-05-28 20:26:07 följande:

Vigseln har vi tänkt oss som ingång, en låt, inledningstal, en låt, dikt, låt, själva vigseln (vigseltal och löften) och sen är det slut. Vet inte hur lång tid det kan tänkas ta...

9:00-11:30 Uppiffning (hår och make-up) 11:30 Lunch 12:00-14:00 Porträttfotogafering 14:45 Avresa mot vigselplatsen (från platsen där vi tar kort) 15:00 Vigsel 15:45 Jubel och gratulationer (pussar och kramar) 16:00 Mingel 17:00 Vi sätter oss till bords 21:00 Vi reser oss från bordet 21:30 Avdukning och ommöblering har skett och första dansen kan ske...

Vad tror ni?

Jag tänker inte uttala mig om middagen för där har jag ingen aning. Tror dock inte vigseln kommer ta 45 minuter (men det beror ju som sagt på ex.vis hur lång dikten är osv). Jag skulle räkna max 30 minuter för vigseln.

Men jag tror det är bra att du har något att utgå från och så får du justera när du har gjort provuppsättningen t.ex. :)

• Tokig

Jag tänkte att allt tar lite längre tid än vad man tror... Men det kanske är tvärtom. Ojojoj vad svårt det är var 😁

• snowstars
    Tokig skrev 2012-05-28 20:42:44 följande:
    Jag tänkte att allt tar lite längre tid än vad man tror... Men det kanske är tvärtom. Ojojoj vad svårt det är var

Allt utom vigseln kanske :P

Jag tänker så här: ingång (utan musik?) någon minut, låt 3-5 minuter, inledningstal 5 minuter, låt 3-5 min, dikt 5 min, låt 3-5 min, vigsel (långa varianten ska väl vara 2 min?) ca 3 min. Lägg till nån minnut för andningspaus mellan "momenten" så är det ganska exakt 30 minuter om man räknar på de höga talen.

För allt det andra tror jag dock att allt kan ta mycket längre tid än man tror. Och jag ska förresten säga att jag inte är någon expert alls, ska gifta mig om 2 år (i bästa fall) :D

• augustesen

Jag tycker din plan ser bra ut!
    Har ni ingen transportsträcka från vigselplatsen till festlokalen är det ju bara att ni minglar lite längre om vigseln inte tar 45 min..lär ju ta max 30 :) Tänkte ni smita iväg för foton kanske det är bra att ha några extra minuter så om gästerna minglar 15.45-17.00 är det ju bra. Kanske kan vara trevligt med snittar om dom ska mingla väldigt länge..folk börjar ju ofta bli hungriga om dom står och minglar :p

Jag har bara varit på ett bröllop och då var det brudens mor, brudens syster, brudgummens far, brudgummens bror, samt två kompisar som höll tal = 6 st vilket var rätt lagom :)

• annapanna88

Jag är inte alls klar med vår plan för dagen, men jag kan ge dig grovskissen :)

~ 8.00 Sminkning (en vän ska göra det hemma)
    10.00-13.00 Frisör+påklädning. (Ska ha en ganska enkel uppsättning, men frisören vill ta i lite så vi säkert är klara till 13)
    13.30-15.45 Fotografering (får äta lunch i bilen från frisören)
    16.00 Vigsel (Borgerlig, med en solosång och en diktläsning samt ingångsmarsch)
    16.20 Gratulationer och kramar!
    16.40 Brudskål och mingel (vi ska bara föflytta oss från baksidan av festlokalen där vigseln sker, till framsidan)
    ~17.15 Sätter oss till bords.
    ~20.30/21.00 Efterrätten uppäten/reser oss. Vi är väldigt osäkra på hur lång tid middagen kommer ta. Huvudrätten är buffé och det tar ju längre tid än när man blir serverad en färdig tallrik, vi vet inte heller riktigt hur många tal det blir osv.

Sen tänkte vi ha ca 30 min paus och sen första dansen och lite mer dans för alla (ca 45 min). Därefter blir det tårta och kaffe och sen ska vi dansa hela natten :D

Ja, nåt sånt har vi tänkt oss :)

Svar på tråden Hur ska man lägga körschema?