• teztroll

Allsång under vigseln

Behöver hjälp med låtar som man kan ha som "allsång" under vigseln.

Vi ska gifta oss borgerligt och bara ha musik på cd. Tycker att det hade varit jätteroligt om man kunde ha nån allsång av nån visa eller något slag istället för en psalm.

Är väldigt sugen på att ha "Nu grönskar det" men kan inte hitta den instrumentalt någonstans. Är det någon som har den? Eller någon som har förslag på någon annan låt/visa som man kan sjunga. Gör inget om det är en psalm heller egentligen. Funderar lite på "Den blomstertid nu kommer" för den är så himla fin!

Tacksam för svar =)

• Svar på tråden Allsång under vigseln
  • Chicita

Finns det ingen som kan spela gitarr eller något?

Nu grönskar det, och Den blomstertid är ju klassiker på sommarbröllop.
    Så kör på dom om du tycker att dom är fina Glad 

• teztroll

Vi känner tyvärr ingen som både är musikalisk och vågar spela inför folk... Skulle vara min kille isf, men det blir ju lite lustigt om han skulle sätta sig och spela gitarr mitt i allt kanske.

Idas sommarvisa är också så fin, men hittar inte den instrumentalt heller

• Chicita

Ja det blir kanske lite fel om han ska göra det Flört
    Kolla runt med kompisar, någon kanske känner någon som kan spela för ett par hundringar eller nåt?

Jag tror att det kan vara svårt att få till det naturligt och bra om någon ska spela upp en musikslinga från en dator eller musikspelare av något slag.
    Det behövs nog nästan någon som sjunger före också. Alla är ju inte så bekväma med att sjunga allsång, så det vore ju trist om alla står och tiger.
    Nu känner jag ju inte dig och dina vänner / familj. Men utifrån mina egna erfarenheter så skulle jag nog undvika att spela upp en musikslinga digitalt och hoppas att folk hakar på och sjunger. 

• TheD

Lär ju finnas på spotify som ni kan spela av med t.ex Replay Music. Annars finns den kanske på skivan....vad heter den, hrm jag har den själv haha. Svensk sommar eller svenska klassiker eller något. lär ju finnas på den typen av skivor.

• teztroll

Jag förstår vad du menar... Kanske ska skippa idén helt. Men hade så gärna velat ha med några fina visor...

• Chicita
    teztroll skrev 2012-05-23 20:08:13 följande:
    Jag förstår vad du menar... Kanske ska skippa idén helt. Men hade så gärna velat ha med några fina visor...
    Är det ingen som är duktig på att sjunga av era vänner eller släktingar? 
    Dom tre visor du pratar om är ju fina även acapella Glad 
    Bara någon eller några sätter igång så kommer nog andra med.

Kanske prata ihop er med flera av gästerna som är utspridda, och be att dom sjunger. Inte som en kör, utan att det känns lite så där halvspontant. Någon av dom börjar, och dom andra hänger på och så får ni hoppas att resten av gästerna också gör det Solig 
  • teztroll
    Chicita skrev 2012-05-23 20:15:13 följande:
    Är det ingen som är duktig på att sjunga av era vänner eller släktingar?
    Dom tre visor du pratar om är ju fina även acapella Glad
    Bara någon eller några sätter igång så kommer nog andra med.

Kanske prata ihop er med flera av gästerna som är utspridda, och be att dom sjunger. Inte som en kör, utan att det känns lite så där halvspontant. Någon av dom börjar, och dom andra hänger på och så får ni hoppas att resten av gästerna också gör det Solig

Flera stycken som är duktiga på att sjunga, men alla som jag har pratat med om det har sagt att dom inte vågar och att de verkligen inte vill ta ton. Jag sjunger inte bra, men jag hade kunnat tänka mig att börja, men vi får se om det blir av... Får försöka bearbeta några stycken så ska det kanske gå.

• Chicita
    teztroll skrev 2012-05-23 20:24:44 följande:

Flera stycken som är duktiga på att sjunga, men alla som jag har pratat med om det har sagt att dom inte vågar och att de verkligen inte vill ta ton. Jag sjunger inte bra, men jag hade kunnat tänka mig att börja, men vi får se om det blir av... Får försöka bearbeta några stycken så ska det kanske gå.

Kanske den som ska viga er kan ta ton? 
    Det hänger väldigt mycket på vad det är för typ av person.
    Om han/ hon säger "och nu sjunger vi Den blomstertid nu kommer" och börjar, och dina kompisar stämmer in så kanske det är lättare för dom. Men då måste du ju kolla med eran vigselförättare 
  • teztroll
    Chicita skrev 2012-05-23 20:31:15 följande:
    Kanske den som ska viga er kan ta ton?
    Det hänger väldigt mycket på vad det är för typ av person.
    Om han/ hon säger "och nu sjunger vi Den blomstertid nu kommer" och börjar, och dina kompisar stämmer in så kanske det är lättare för dom. Men då måste du ju kolla med eran vigselförättare
    Bra idé! Ska kolla med honom om han ställer upp på det. Väljer ju isf låtar som alla kan så han kanske får sjunga ett ord själv innan de andra börjar. Brukar vara så bland våra familjer och släkt. Ingen vill börja, men de flesta tycker att det är roligt att sjunga =)
  • Chicita
    teztroll skrev 2012-05-23 20:35:07 följande:
    Bra idé! Ska kolla med honom om han ställer upp på det. Väljer ju isf låtar som alla kan så han kanske får sjunga ett ord själv innan de andra börjar. Brukar vara så bland våra familjer och släkt. Ingen vill börja, men de flesta tycker att det är roligt att sjunga =)
    Och då är det inte lika konstigt om du stämmer in samtidigt som vigselförrättaren heller... (alltså som om du skulle börja helt själv).
    Det är ju bara att vara lite "med" och hänga på när denne drar efter andan för att börja sjunga Flört 
Svar på tråden Allsång under vigseln