• Ellis

    Sidenbandet runt tårtan..?

    Hej!

    Här kommer kanske en dum fråga! Men jag har tittat på bröllopstårtor, och folk tycks ha riktiga sidenband/tygband runt sina tårtor. Det ser ju väldigt fint ut, men sen måste man ju ta av dem innan man äter tårtan. Eller hur gör man? Finns det något ätbart "sidenband" som man kan göra istället? Typ sugarpaste eller något? Jag blev bara så nyfiken på hur man brukar göra med dessa sidenband så jag var tvungen att fråga!

  • Svar på tråden Sidenbandet runt tårtan..?
  • m2012
    Ellis skrev 2012-05-21 21:38:03 följande:
    Hej!

    Här kommer kanske en dum fråga! Men jag har tittat på bröllopstårtor, och folk tycks ha riktiga sidenband/tygband runt sina tårtor. Det ser ju väldigt fint ut, men sen måste man ju ta av dem innan man äter tårtan. Eller hur gör man? Finns det något ätbart "sidenband" som man kan göra istället? Typ sugarpaste eller något? Jag blev bara så nyfiken på hur man brukar göra med dessa sidenband så jag var tvungen att fråga!
    Vi kommer att köpa sidenband som serveringspersonalen får hjälpa till att plocka bort allt eftersom man tar av tårtan :)
    Sidenbandsliknande i ätbart går att göra i både marsipan och sugerpaste :)
  • LillaC

    Vi tog bort sidenbandet innan vi började skära, efter alla hade beundrat den . Funkade bra tycker vi.

  • Aniara4

    Våra sidenband satt inte runt själva tårtan utan runt "faten" i ställningen. De var ganska tjocka, så det var fint med band runt.

  • Chicita

    Sidenband blir mer och mer poppis.
    Jag brukar avråda från att använda sidenband om alla ska ta själva av tårtan för det kan bli kladdigt att hålla på med dom. Men om man har personal som skär upp tårtan så är det ju inget problem.
    Att göra band av sockerpasta eller marsipan är inga problem, men dom ser inte ut som siden...

    Fördelen med sidenband är ju att man kan matcha färgen exakt efter sitt tema. 

  • Ellis
    Chicita skrev 2012-05-21 23:22:24 följande:
    Sidenband blir mer och mer poppis.
    Jag brukar avråda från att använda sidenband om alla ska ta själva av tårtan för det kan bli kladdigt att hålla på med dom. Men om man har personal som skär upp tårtan så är det ju inget problem.
    Att göra band av sockerpasta eller marsipan är inga problem, men dom ser inte ut som siden...

    Fördelen med sidenband är ju att man kan matcha färgen exakt efter sitt tema. 
    Ja jag tänkte också att det verkar lite jobbigt eller kladdigt att hålla på med sidenband och icke ätbara blommor osv även om det ser väldigt fint ut. Fast jag har aldrig ätit tårta/blivit erbjuden tårta där det var sidenband på från början så jag hade ingen aning om hur man går till väga. Man lär så länge man lever :)
  • Chicita
    Ellis skrev 2012-05-21 23:32:23 följande:
    Ja jag tänkte också att det verkar lite jobbigt eller kladdigt att hålla på med sidenband och icke ätbara blommor osv även om det ser väldigt fint ut. Fast jag har aldrig ätit tårta/blivit erbjuden tårta där det var sidenband på från början så jag hade ingen aning om hur man går till väga. Man lär så länge man lever :)
    Precis... utseendet är inte allt.
    Min egen tårta misslyckades utseendemässigt men alla älskade innehållet och det är ju faktiskt viktigast Glad 
  • MySweetShadow

    Jag brukar bara fästa sidenbanden bak på tårtan, vid öppningen på banden. Det blir absolut inte kladdigt eller något. Fäster banden med kristyr... Funkar bra, o ser jättefint ut Flört

  • Chicita
    MySweetShadow skrev 2012-05-22 08:37:46 följande:
    Jag brukar bara fästa sidenbanden bak på tårtan, vid öppningen på banden. Det blir absolut inte kladdigt eller något. Fäster banden med kristyr... Funkar bra, o ser jättefint ut Flört
    Jag har inte sagt att banden blir kladdiga när man fäster dom. Jag har inte sagt att det inte ser fint ut...
    Däremot när tårtan ska skäras så kan det bli kladd om alla gäster ska fram och pilla.
    Har sett flera gånger där den som tar första biten på våningen inte tar bort bandet utan försöker skära och lyfta tårtbiten ändå. Och sen måste någon komma och dra i ett sidenband som nu är nedkletat med tårta för att någon har fått med sig bandet på tårtspaden och riskerar att tappa allt när bandet drar i biten.
    Det är därför jag alltid sagt nej till att sätta sidenband på tårtan själv. Med ett undantag där bruden verkligen ville ha sidenband och dom hade personal som skar upp.

    Det är jättefint som sagt.
    Men jag kan inte rekommendera det till dom som inte har personal som skär tårtan 
  • MalinLarsson

    Vi tänkte ha sidenband först men såg sedan denna bild från konditoriet där vi beställer tårtan. Det blir istället ett grönt sockerband på detta viset och tårtan kommer att vara vit med vita marsipanrosor.


     


     


     

  • tesso77

    Vi tryckte liksom ner sidenbandet när vi skar tårtbiten, det funkade bra och det var inte ivägen tycker jag.

Svar på tråden Sidenbandet runt tårtan..?