• Jane

Från mörkhårig till ljus..HUR?

Jag är för tillfället mörkbrun, nästan svart i håret.  För 6 månader sedan så var jag rödhårig, så jag har fortfarande lite rött pigment kvar i håret. Jag vill nu få tillbaka min riktiga hårfärg som är ljusbrun/choklad.

Hur ska jag gå till väga?

Jag vill göra det här hemma själv och inte gå till frisören.
    Behöver man bleka eller blondera håret innan man  färgar det i den färg man vill ha?
    Tipsa om vilka märken på hårfärger, blonderingar osv jag kan använda. Någon som har testat det här själv?

• Svar på tråden Från mörkhårig till ljus..HUR?
  • Melóra

*först ljusbrunt, skall det ju stå..

Jag hade ungefär samma färg som du innan, ser det ut som Glad

• Jane

Jo jag vet, Jag har alltid färgat håret i alla bruna nyanser som finns, jag har varit svart flera gånger, jag har varit orange och röd, lila och platinablond jag har även gjort slingor i kopparfärger och har permanentat håret en gång och har haft rastaflätor (en gång i tonåren då det var tufft) Glad Det har faktiskt inte slitit så himla mycket på mitt hår, alla frisörer brukar alltid påpeka att jag har en jättebra kvalité på håret. Dessvärre har jag tunnt hår och tappar mycket hår men det har med mina hormonproblem att göra. Men allas hår är ju olika så jag kan inte påpeka att någon annan skulle kunna klara av det jag har utsatt mitt hår för, men jag har iallafall haft tur. Glad

• FelizLane

Jag skulle slinga håret en dag... Låta det gå nån dag slinga mera igen osv osv..

• llinda81

jag är livrädd för att bleka mitt hår själv hemma, jag har alltid färgat o blekt o hållt på mycket me mitt hår, men för ca 8 år sen hann jag bara sätta i blekmedlet sen kände jag hur det bara blev supervarmt i huvudet o sköljde ur direkt, men då va de redan försent! håret va avbränt, fick klippa av allt till ca 2 cm långt! tänkte om du sparar hår till kommande bröllop, så hade ju inte de vatt så kul om de händer nåt sånt!!! så nu håller jag mig till att bara färga håret svart vågar inte mig på att bleka, tror inte jag hade vågat göra de hos frisören heller....

• Hvidbrud

Använd dig av colour b4! Det drar ur färgpigmenten ur håret och sliter inte alls lika mycket på ditt hår som blekning gör. Det går att få tag på bl.a. Åhléns. Det kan kräva 2-3 behandlingar då det kanske inte lyfter all färg på en gång. Det tar tilloch med bort henna (kräver dock mer än vad som står på beskrivningen) Googla runt lite så kan du se att det ber bra resultat även på svart hår. Har du blekt håret, eller färgat håret med färg som innehåller blekmedel så är det inte din helt naturliga färg under, men det kan du ju tona i en askfärgad nyans efteråt.
    OM du väljer att bleka, rekomendrar jag att du kommer kokosolja i håret innan, låter det sitta i ett tag och tränga in i hårstrået innan du sätter i blekmedlet. Det skyddar håret jättemycket!

• kaffeälskaren

En liten parentes i allara största välmening. Som melora sa blekning sliter allra mest på håret än färgning. När du avfärgar eller bleker håret så sliter det väldigt mycket och tittar man på paketen man köper i butik så står det att man ska vänta ett par veckor mellan behandlingarna. Detta för att de i butiken ALDRIG kan ge några 100% garantier om resultatet. Sedan vet man ju inte riktigt hur hårt det tar. De resultat som står på förpackningarna ska man bara se som ett exempel. Det finns inga garantier för att just ditt hår blir exakt som på paketet. Sedan vet man ju inte heller hur ens hår reagerar på de olika ämnena än mindre ens hud. Så att gå till en frisör kanske ändå är att rekom.

Sitter själv i samma båt, men jag låter min frisör bleka slingor i omgångar på mig nu. Vi kommer nog behöva lägga i slingor 1-2 gånger till för önskad nyans men jag är glad att min frisör gör det.Visst det är inte billigt men detta är inget jag hade vågat mig på själv hemma.

• Jane
    Hvidbrud skrev 2012-05-23 11:35:08 följande:
    Använd dig av colour b4! Det drar ur färgpigmenten ur håret och sliter inte alls lika mycket på ditt hår som blekning gör. Det går att få tag på bl.a. Åhléns. Det kan kräva 2-3 behandlingar då det kanske inte lyfter all färg på en gång. Det tar tilloch med bort henna (kräver dock mer än vad som står på beskrivningen) Googla runt lite så kan du se att det ber bra resultat även på svart hår. Har du blekt håret, eller färgat håret med färg som innehåller blekmedel så är det inte din helt naturliga färg under, men det kan du ju tona i en askfärgad nyans efteråt.
    OM du väljer att bleka, rekomendrar jag att du kommer kokosolja i håret innan, låter det sitta i ett tag och tränga in i hårstrået innan du sätter i blekmedlet. Det skyddar håret jättemycket!
    Jag hade ingen aning om att man kan köpa avfärgning i vanlig butik....men det finns alltså i Åhlens colour b4? Ska gå dit idag och kolla in det. Tack
  • Jane
    Jo jag vet att det som står på förpackningarna inte alltid är det man får, men skitsamma
    Hur hade du tänkt att bleka slingor? Är du mörk och bleker blonda slingor? Visa gärna en bild på hur det ser ut om du har det.
  • Jenny 03

Jag är idag mörkbrun/rödhårig och skickade sambon till citygross där det införskaffades coulorB4 extra stark i två paket.. Så i helgen ska det exprimenteras... wii spännande.. Mindre än 4 veckor kvar till bröllop så går det åt pipan blir det till att boka tid hos frisören..

• Hvidbrud

Det kan vara en bra ide att ha en bra inpackning hemma som efterbehandling till colourB4 Gärna en med protein/återuppbyggande och en fuktighetsgivande. Lycka till!

• sabz

Jag har också gått från nästan svart till väldigt blondt men jag gjorde det hos en frisör. Gjorde det dessutom i 2 omgångar då jag fick ett infall och ångrade att jag blivit blond och färgade det svart igen. Ångrade mig igen och blev blond :)

Men till saken. Min frisör fick ljusa upp håret vid 3 olika tillfällen under en period på ca 6 månader så att håret skulle få vila och inte bli så slitet. Första vändan blev det en brun färg, men då la hon i en nyansering, så jag skulle färeslå att du blonderar håret och sedan lägger en ljusbrun toning och väntar med att bleka håret på en eller ett par månader.

Sedan efter ca 2-3 månader la hon ljusare slingor på mig som ljusade upp hela håret (säkert ngn blondering).
    Väntade ett par månader och la i mer ljusa slingor och jag var väldigt blond :)

Efter att ha varit blond i ungefär 10 månader blev jag svart igen, och efter detta infall var det lättare att få bort den mörka färgen då vi bara färgat håret så mörkt en gång. Det var inte färg på färg på färg som det var första gången. Denna gång fick jag en guldblond färg på direkten.

• Jane
    Jenny 03 skrev 2012-05-24 11:37:40 följande:
    Jag är idag mörkbrun/rödhårig och skickade sambon till citygross där det införskaffades coulorB4 extra stark i två paket.. Så i helgen ska det exprimenteras... wii spännande.. Mindre än 4 veckor kvar till bröllop så går det åt pipan blir det till att boka tid hos frisören..
    Jaa vad bra! Då får du berätta hur det gick sen! :) Lycka till...
  • Jane

Jag har färgat håret i alla möjliga färger, så de hänger kvar och måste tas bort med avfärgning. Vi får se hur det blir och vad jag hinner göra på 4 dagar, på torsdag åker jag utomlands och börjar planera bröllopet. Så antigen blir det något impulsivt gjort här eller så får jag  fixa hret där nere.

• Hvidbrud

Jag rekommenderar att du kör på en colourB4 extra strong och är nogran med att skölja (minimum en halvtimme under rinnande vatten), en bra inpackning och sen en mild toning i ett par nyanser ljusare än du vill ha, eftersom håret är poröst och suger åt sig färgen. Du kan räkna med att håret blir väldigt flammigt efter avfärgningen när du har färgat håret så många gånger och länge. Lycka till

Svar på tråden Från mörkhårig till ljus..HUR?