• emzerus83

    Göra egna placeringskort!

    Jag skulle vilja göra egna placeringskort...och tänkte ev göra sånna dubbelvikta små kort som kan stå. Tänkte att det kanske finns några mallar i hur man kan göra dom i datorn. Har letat som en tok på nätet men utan att hitta.

    Är det någon som vet vad jag kan hitta sånna mallar eller som har gjort egna som funkar o skulle vilja delge mig om hur jag ska göra?? Vore jättesnällt!!

  • Svar på tråden Göra egna placeringskort!
  • LillaC

    Jag har gjort sådana, använde dock ingen mall utan gjorde efter eget huvud. Klippte en remsa kartong som var ca 11 cm lång och 7. 5 cm bred, går ju självklart att anpassa efter hur stora placeringskort man vill ha. Vek sedan remsan 3 gånger med 3 cm mellanrum (sista biten som "blir över" blir 2 cm lång). Använd gärna linjal eller liknande för att få skarpa kanter. Vik remsan till en triangel och klistra 2 cm biten på insidan av den yttersta 3 cm biten. Krånglig förklaring men fråga gärna om du undrar något  


  • emzerus83

    Tack för ditt svar o din förklaring :)
    Grejen är den att jag skulel vilja göra mallen helt i datorn så att jag kan skriva namnet på datorn också o inte för hand...har ett typsnitt jag vill använda mig av o en bild som jag också använt mig av på inbjudningskorten...:)

    Det är därför det krånglar till sig lite för mig! Eller så är det jätteenkelt hur man ska göra...bara det att jag inte kommer på hur :)

  • LillaC

    Tack! Ok, men det går väl ändå att göra efter samma princip. Bestämma hur stora kort du vill ha, räkna ut hur breda och långa remsor du då behöver, skriva ut bild och text med mellanrum och sedan klippa/skära remsor i rätt storlek. Du kan ju prova med vanligt skrivarpapper för att se hur pass krångligt det är.

  • J2012

    Det är inte alls svårt, jag använde pappersskärare och skar pappret 10x10cm. Sen ställde jag in pappersstorleken på words till 10x21cm (det fanns som förhandsval, är man lite mer insatt kan man säkert ställa in helt rätt) och så prövade jag mig fram tills jag fick en bra placering på namnet. De är kanske lite större än de man köper i butik, men vi har menyn tryckt på insidan, tyckte vi blev fint och praktiskt. Jag kan maila bilder och dokument om du vill.

  • emzerus83

    du får jättegärna maila mig så får jag testa mig fram :)
    Tack!
    Jag skriver min mailadress i ett privat meddelande till dig här...

Svar på tråden Göra egna placeringskort!