• Anonym (tantsur)

Bröllop...är jag en egoistisk surkärring?

Hej 
    Vill be om råd och gärna få höra andras åsikter.
    Vi gifter oss några veckor. Jag ska sova på hotellet där vi skall ha bröllopsfest tillsammans med mina systrar kvällen innan bröllopet. Vi ska mysa lite och ha lite afternoon tee vilket jag ser jättemycket fram emot. Min blivande make ska sova på ett annat hotell inne i stan stan tillsammans med sin bestman vilket också varit bestämt. 
    Nu berättar min blivande att de tänker åka upp till stockholm istället, boka rum på grandhotel. Ca 12 mil hemmifrån. Jag blev först förvånad och kände att det inte kändes helt bra.
    Försökte förklara för honom att det antagligen beror på att han kommer att vara längre bort, i en storstad där krogarna är öppna halva natten, att någon ska kunna köra hem på fm dagen efter och att de måste vara ute i goood tid så att de inte fastnar i någon bilkö eller ngt. Jag kan inte hindra det, men jag blir uppriktigt sagt både besviken och irriterad över att han vill deta.Räcker det inte med hur kul vi ska ha det på bröllopsdagen och den festen?
    Mycket bottnar nog i att då det var ombytta roller och bestmannen gifte sig och min sambo var bestman var det riktigt livat och knapp ngn sömn alls och de var bakis under fm.  Min blivande säger givetvis att så inte blir fallet nu och att de absolut inte ska festa.  Jag förstår liksom inte vitsen med det.  Sen är det ju mer än dubbelt så dyrt också men det är en annan historia och inte det det handlar om. Är jag en surkärring? Är jag missunsam? Min blivande tycker det och vi som aldrig brukar bråka bråkade nyss om detta. 

• Svar på tråden Bröllop...är jag en egoistisk surkärring?
  • snowstars

Om jag var i TS situation skulle jag nog också tycka det var jobbigt. Och det beror inte på att jag inte litar på min sambo utan på att jag skulle tycka att det var dumt att ha honom i en annan stad dagen innan en stor händelse. Jag skulle tycka det var jobbigt om vi bara skulle bjuda familjen på lunch, det behöver inte vara ett bröllop. Även om det för det allra mesta går bra känns det ändå som en onödig risk att ta. Nej, trafiken behöver inte vara hemsk men om man tappar bilnyckeln då? Jag hade varit nog nervös natten innan mitt bröllop utan att behöva fundera över om det överhuvudtaget skulle dyka upp en brudgum. Och det här säger jag som är van långa avstånd, där jag växte upp var det inget konstigt att köra 25 mil mitt i natten för att köpa en korv på närmsta stället som var nattöppet.

Vad han ska göra i stan känns mindre intressant, där skulle jag lite på min blivande. Jag tror inte han skulle komma bakfull till sitt eget bröllop utan det är mest alla andra faktorer runt omkring som han inte kan rå över som jag skulle oroa mig för.

• Chicita
    mjeanettek skrev 2012-05-15 18:57:02 följande:
    Jag litar fullständigt på min m2b, men inte längre på askeskyar, flygstrejk, bilar och kollektivtransporter...
    Precis Solig
    Maken får åka vart han vill. Sist dom var på teambuilding med jobbet så var dom 7 killar och 1 tjej från deras kontor och dom hade fått 2 st 4-bäddsstugor att dela på. Någonstans i planeringen hade det försvunnit en uppgift om att det fanns en tjej med. Och det fanns ingen extra stuga ledig eller ens något rum i huvudbyggnaden...
    Dom löste det så att dom gifta eller förlovade killarna delade stuga med tjejen för att det kanske skulle kännas lite mindre jobbigt i alla fall.
    Så maken var en av dom som delade stugan.
    Inget jag höjde ögonbrynet åt ens.

Jag vet att det är mig han älskar. Om jag inte kan lita på honom så skulle jag ju inte ha gift mig med honom.

Däremot blev jag både ledsen arg och upprörd den gång han åkte på någon jobbgrej och skulle vara borta över natten.
    Samma kväll han åkte så fick jag vinterkräksjukan. Ensam hemma med hunden och vinterkräksjuka är ingen höjdare. Jag bet ihop så gott jag kunde och lyckades i alla fall få hunden att "överleva" på kortkorta turer utanför dörren i princip. Jag räknade timmarna tills han ska komma hem, men ungefär i samma veva som han borde vara på väg hem så ringer han och säger att han blir borta en natt till. Det hade stått fel i PM:et, det stod en natt (men det var över ett månadsskifte, dom åkte 30:e och kom hem 1:a. Och det var 31 dagar den månaden. Ingen hade tänkt på datumen).
    Då kände jag mig sviken och övergiven och bröt ihop totalt. Grannen kom och hämtade hunden för en lite längre promenad eftersom jag inte klarade det själv.
    Det var ju egentligen inte något han gjorde för att jävlas eller vara elak med. Det var bara riktigt dålig tajming och utanför hans kontroll.

Så oavsett om man litar på någon eller inte så kan saker hända.
    Och bara tanken på att något kanske händer just den dagen kan göra att den blivande bruden kanske ligger med huvudet i toaletten och spyr av oro på morgonen och inte har sovit hela natten.
    Just inför den här dagen så är nerverna så spända ändå att minsta lilla sak kan få en att behöva parkera sig på toan nån timme, eller att man får ett gråtanfall och ser ut som en jack o lantern ett par timmar efteråt liksom...
    Det kanske inte är rationellt att vara orolig.
    Men det är inte konstigt just den här dagen 
  • Dannedo

Jag tycker folk svarat både bra och dåligt här :). Jag kan inte se hur en utskällning löser något, men även om man ska respektera varandra och se den andra som en egen individ som fortfarande är fri att göra sina egna val så betyder det väl inte att man inte ska få uttrycka vad man känner. Jag skulle aldrig vilja ha min blivande i en annan stad natten innan bröllopet hur mycket jag än litade på honom. Framför allt skulle jag bli stressad över att han skulle hinna fram i tid och vara utvilad, och om jag visste att det inte slutade så bra förra gången så hade det inte direkt fått mig att hoppa högt av glädje. MEN det jag undrar mest över är varför din m2b över huvudtaget börjar försvara och klamra sig fast vid att få göra något som du inte tycker känns ok under dagar som faktiskt bara ska handla om er två?!! Hur mycket kommer han att njuta av hotellvistelsen när han vet att du inte gillar det?
    Du behöver inte klandra honom för att han kommer med ett förslag du inte gillar, ibland tänker man fel men jag tycker faktiskt att han ska respektera dina känslor här. 
    Om det var jag så hade jag föreslagit att de åkte till Stockholm t.ex helgen eller t.o.m två dagar före bröllopet om det känns väldigt viktigt för honom. Det tycker jag skulle kännas som en ganska mogen kompromiss!

• goyan

Jag hade inte haft några problem med det om det var min blivande det gällde. Men det beror ju helt på hur man är som person, det finns inget rätt eller fel. Om situationen får dig att känna som du gör, så tycker jag inte att du är missunnsam eller en surkärring. Tycker att din blivande borde visa mer hänsyn till dina känslor! Stå på dig och försök förklara många gånger hur du känner och tänker. :)

• Anneli256
    aniara skrev 2012-05-15 18:31:13 följande:
    Jag håller med dig Pia. Man måste ju kunna lita på sin partner, att han/hon har tillräckligt gott omdöme och kan ta hand om sig själv. Men det verkar vara ett flertal här som inte har den tilliten till sina partners.

För mig och jag tror även många andra så handlar det inte om TILLIT till partnern.. jag litar fullt ut på min m2b.. Men ibland kan det hända oförutsedda saker.. tex.. som någon skrev..Bilen går isönder - om han är in närheter så går d ganska lätt att lösa..ngn kan hämta.. Om plånbok försvinner dom inte kan tanka, en bilolycka eller annat trafikhinder.... Om den som ska köra (i det fall det inte är han själv.. ) är bakfull. Just en sån dag som bröllopsdagen så får det inte finnas utrymme för såna saker. Säger som andra här i tråden sagt.. Vilken annan helg som helst.. men inte dagen innan bröllopet. Eller som mjeanettek som berättar om dopet här ovan.. ingen som kan förutse att dom problemen uppstår.. Men tyvärr så händer saker.

Personligen så har vi dubbelgarderat oss.. jag och mina tärnor är en bit ifrån kyrkan när vi ska bli vidgjorda. och då handlar det kanske om två mil... jag (är kanske lite nojjig) men jag har verkligen garderat mig med flera bilar som kan skjutsa ifall det skulle hända något. En kan bli sjuk..en annan kan få fel på bilen osv.. får absolut inte hända inte en sån dag..

• Cattis77

Om du verkligen lugnt och sansat ser din blivande make i ögonen och förklarar för honom hur du känner, ignorerar han det då? Om du säger att du känner dig orolig över att det ska hända något som riskerar att förstöra eran stora dag, att du inte kommer kunna sova ordentligt och går med en klump i magen, tror du inte att han skulle sansa sig då? Jag förstår din oro, jag hade själv blivit jätteledsen, speciellt om jag hade börjat ifrågasätta ifall hans polare var viktigare än mina känslor . Jag hade verkligen varit noga med att tala med honom om det, utan att han på något sätt skulle känna sig trängd.

• Pia01

För mig handlar det om tillit när TS skriver att blivande mannen ska åka till Stockholm där krogarna är öppna halva natten. Och att hon vet hur det var när bestmannen gifte sig och de var bakis på bröllopsdagen. Blivande mannen säger att det inte ska bli så nu, de ska ta det lugnt.

Så har jag tolkat tråden, alla tolkar olika och nu önskar jag alla en underbar fredag!

• Pia01

Eller onsdag för den delen För mig är det fredag då jag är långledig fr.o.m. i kväll och jag ska med blivande maken på vin- och delikatessprovning. Fredagskänsla

• Chicita
    Pia01 skrev 2012-05-16 08:06:25 följande:

För mig handlar det om tillit när TS skriver att blivande mannen ska åka till Stockholm där krogarna är öppna halva natten. Och att hon vet hur det var när bestmannen gifte sig och de var bakis på bröllopsdagen. Blivande mannen säger att det inte ska bli så nu, de ska ta det lugnt.

Så har jag tolkat tråden, alla tolkar olika och nu önskar jag alla en underbar fredag!

Men hon skriver ju också om problem att ta sig hem osv... 
    Saker som är utanför blivande makens kontroll.

Biten om "där krogarna är öppna halva natten" tolkade jag mer som att "duger det inte att festa här hemma". Lite så där frustrerat.
    Jag tycker inte att det är konstigt om hon är lite orolig om det blev lite blött för makens kompis dagen innan bröllopet. För det är rätt vanligt i killkretsar att det ska "hämnas". Om någon blev utsatt för något så ska alla andra också bli det oavsett om personen var med den dagen eller inte. Solidaritet liksom. Om en festade och var bakis så ska fler göra det. (ren kill-logik) Tungan ute
    Och det är inte alltid så lätt att säga nej, speciellt inte om man frivilligt tar dom där första ölen eller whisky / konjak / shots / drinkarna. Även om man har tänkt att gå hem till hotellet före 12,00...
    Men det behöver fortfarande inte betyda att hon inte litar på sin blivande.
    Men hon litar kanske inte på kretsen runtomkring honom.
    Jag har varit med om killar som fått ölen spetsad med sprit av sina polare "bara för att han inte ska vara en mes och gå hem för tidigt"...

Sen är det ju så att vissa tjejer är oroligare och har mindre tillit än andra. Vilket kan bero på att dom har blivit svikna så många gånger tidigare, eller att dom helt enkelt bara är lite nervösare och/ eller har större kontrollbehov än andra.
    Vilken annan dag som helst så skulle jag sagt "sluta fjanta dig, låt honom åka och ha lite kul med polarna". Men när det gäller dagen före bröllopet så förstår jag faktiskt att man kan vara lite orolig även om man kanske inte är det annars Flört 

Trevlig helg till dig med Solig 
  • Anonym

Hade detta varit fråga om hans svensexa ett tag innan bröllopet hade jag tyckt du var missunsam men herregud, dagen innan bröllopet! Säg nej! Vad händer om bussar/tåg/flyg är inställda nästkommande dag? Det kan vara svåra trafikstockningar i Stockholm också. Det är inte ok.

• Sara 120707

I förhållande så tycker jag generellt att konflikter måste lösas genom kompromisser. Dessa kompromisser får sedan baseras på bakgrunden och konsekvenserna av de alternativa handlingarna.

Därför är det jag saknar här anledningen att han vill åka till stockholm denna kvällen/natten, varför är det viktigt?

Vad är det han kan göra där som han inte kan göra på hotellet på orten?

Konsekvenserna kan ju bli av den mer logistiska typen dvs att han på ett eller annat sätt blir sen och att oavsett om han blir det eller inte så kommer ju TS att ha oron att han ev kan bli det.

Jag hade inte uppskattat att min M2B hade valt att åka långt iväg kvällen innan om han inte hade haft bra motiveringar till varför det var viktigt för honom.

Om han haft en bra motivering så hade det istället varit frågan om jag kan tåla att vara lite orolig för att hans skull.

Men som sagt iom att han i det här fallet inte har någon motivering så är det det jag reagerar på, han hoppar direkt till "varför litar du inte på mig?".

Hade jag varit TS så hade jag berättat för min sambo varför jag tycker att det är jobbigt att han åker just denna kvällen och sedan frågat varför det är viktigt för honom.

Hade sambon inte kunnat motivera det med något annat än "för att jag vill" så hade jag faktiskt tolkat det som att han el. troligare bestman vill passa på att festa lite den kvällen och han upplever att du oroar dig för mycket för det.

Appropå dessa diskussioner om att man måste lita på sin partner.

Jag litar på min sambo i alla aspekter jag tycker är riktigt viktiga, med mina känslor och att han aldrig skulle såra mig men jag har bett hans syster åka över på bröllopsdagen och dubbelkolla så att han inte råkar ta på sig en skjorta med en fläck på eller något i den stilen.

Sådana saker är inte viktiga för honom och jag vet att jag inte kan lita på att han tänker på sånt.

Detta tycker jag inte är något konstigt alla har olika personlighet och olika prioriteringar, jag vet att jag är jättedålig på att passa tider och är en av de värsta tidsoptimister jag känner till, helt enkelt för att jag inte tycker det är så viktigt :-P

Jag tycker faktiskt det är konstigare om man har en partner man kan lita på i alla aspekter av livet eftersom alla människor har sina fel, sålänge man har tillit angående de saker man prioriterar högst så tycker jag det räcker.

• Anonym (Skeptisk)

Ok Varför vill man bo på hotell i stockholm(12 mil bort), om man INTE har nå plan på fest??
    Tycker detta låter bra skumt....
    (skulle jag va han, och INTE planera party så skulle jag hälrre va Nära, sola lite längre)

Gifter man Sig så Litar man på personen, speciellt i ett sådant fall.....

• Anneli256

Nu fick denna kvinna vatten på kvarn.

Igår så var vi i Tyskland för att proviantera inför bröllopet. Vi hade handlat och var på väg tillbaka. Stod i bilkö, bilen framför började köra framåt vilket min m2b också gjorde. Bilen framför tvärbromsar och vi åker rakt in i hans dragkrok. Detta har medfört massa saker.. och vi var definitivt inte hemma när vi beräknat..Som tur är så har allt löst sig nu och inga större personskador..lite stelhet i nacke och rygg dock.

Vi var nyktra.. och pigga.. var ej jäktade..Det var en simpel olycka som kan hända vem som helst.. som jag skrivit tidigare oförutsedda händelser sker..men på bröllopsdagen finns det inget utrymme för sånt..

• På rosa moln

Jag förstår din rekation helt och fullt, jag hade absolut inte tyckt att det vore okej om min älskade gjorde så. Vad ska de göra i Stockholm om de inte ska festa då? Och varför utsätta sig för att köra tolv mil på bröllopsdagens morgon om de inte måste? Nä det finns väl massor av andra dagar som de kan åka dit istället så jag tycker inte är schysst att göra så mot dig.

Svar på tråden Bröllop...är jag en egoistisk surkärring?