• mirre01

fest med plastglas & tallrikar?

jag har klurat massor nu, lokalen vi skall hyra har inte tillgång till porslin, och att köpa in detta för att bara använda detta en enda gång känns ju jätte trist och slöseri på 3000 kronor,

vad anser ni om att ha plast samt papp tallrikar ? vi tänkte ha potatisgratäng med ytterfilespett rödvinsås och sallad kan man servera detta på plast ? tror ni folk skulle bry sig igentligen ?

men ska man servera på tallrik eller ska man låta folk ta maten ensam då de inte är elegant med plast ?

• Svar på tråden fest med plastglas & tallrikar?
  • Josefin521

Vi hyr all porslin, då levererar dem och hämtar och man behöver inte diska. Skulle inte vilja ha papp och plast då det känns lite midsommarafton/30 årskalas över det hela.

• mirre01

vi valde plast mot alla odds:) trorinte folk kommer bry sej dessutom ska man bara äta sen bort med de endå

MsChevy skrev 2012-05-13 21:10:59 följande:
    Vår lokal har inte heller porslin. Vinglas har vi i mängder, ska bara komplettera. Tallrikar räknar vi IKEAS billigast tallrik för 5:-/st, ca 100 sittande gäster, dvs 500:-. Lite fler glas ca 200:-
    Men bestick o kaffekoppar, där sticker kostnaden iväg. Hittade bestick på rusta för 5:-/st, men gaffel/kniv/dessertsked, skulle ju blir 1500:- bara där o sen kaffekoppar med fat....Det är ju nästan 5000:- bara på porslin o bestick!

Man kanske kan hyra av nån skola i närheten? Jag skulle lätt kunna ha engångstallrikar o plastbestick (av bra kvalitete) men min sambo vill inte det. Jag har en bekant som har en loppis med drösvis med fina bestick som dock är udda, får se om ja lyckas övertala sambon till det iaf....
  • Green

Det blir ju dessutom tystare att äta på papper/plast Skrattande
    Det skramlet som kan bli av vanliga bestick och tallrikar kan ge mig rysningar.

• mirre01

har faktiskt aldrig tänk spå, men haha så rätt du har :)

Green skrev 2012-05-14 20:16:15 följande:
    Det blir ju dessutom tystare att äta på papper/plast Skrattande
    Det skramlet som kan bli av vanliga bestick och tallrikar kan ge mig rysningar.
  • moonlightgirl

Det finns en hel del snyggare papperstallrikar så ni kan säkert hitta något ni tycker är snyggt och bra.

Var på ett bröllop förra året där de hade pappertallrikar och plastglas och det var jätte bra iallafall.

Vi kommer att ha riktiga porslinstallrikar till maten och ha vanliga glas till maten men sedan till kaffet och tårtan blir det papperstallrikar och folk kommer då att få använda plastglas osv på resten av festen. Dels slipper någon hålla på att diska precis hela tiden och sedan slipper vi vara oroliga för att något porslin går sönder för det är iallafall ganska lätt när man druckit några öl eller lite vin. Obs jag räknar inte med något fylleslag men en olycka händer så lätt. Men det var framför allt för att vi skulle slippa stå och diska så mycket sen.

Som sagt jag tycker absolut att ni kan köra på papperstallrikar, finns olika kvalitéer och sorter där också som ser riktiga ut så att säga som då kostar lite mer. Det är upp till er vad ni tycker är ok att betala och vilka ni tycker ser bra ut.

Lycka till

• car1021

Vi ska hyra allt porslin, bestick  och alla glas för 40 personer och det kostar ca 1000 kr.

• Cosy

Jag tycker att du kan köra på på "paper-china" Jag tror inte en fest faller eller reser sig beroende på vad man får för verktyg att äta med. 

Rekomenderar dock att ni investerar i det lite kraftigare typerna som finns på marknande.

Lagerhaus har en del skojiga talrikar och bestik, länken som shishita länkade var riktigt snygga för att vara plast. 

We did it on DreamHack. Geeky love
  • mirre01

det ska jag absolut göra tusen tack för tipset

Cosy skrev 2012-05-15 16:07:22 följande:
    Jag tycker att du kan köra på på "paper-china" Jag tror inte en fest faller eller reser sig beroende på vad man får för verktyg att äta med.

Rekomenderar dock att ni investerar i det lite kraftigare typerna som finns på marknande.

Lagerhaus har en del skojiga talrikar och bestik, länken som shishita länkade var riktigt snygga för att vara plast.
  • Chicita
    Cosy skrev 2012-05-15 16:07:22 följande:
     länken som shishita länkade var riktigt snygga för att vara plast. 
    Psst.. lite off topic...
    Men tänk Bananer så minns du mitt nick även om jag stavar Chicita så uttalas det Chiquita (som dom berömda bananerna)
    Skiter - det gör jag på dass Flört *hihi*,
  • Cosy
    Chicita skrev 2012-05-15 16:54:42 följande:
    Psst.. lite off topic...
    Men tänk Bananer så minns du mitt nick även om jag stavar Chicita så uttalas det Chiquita (som dom berömda bananerna)
    Skiter - det gör jag på dass Flört *hihi*,
    oh-noes var inte meningen vet inte varför jag skrev med s... tror det var något undermedvetet när jag försökte få tyst på min mycket pratglada katt vid namn Saga
  • Chicita
    Cosy skrev 2012-05-15 17:33:11 följande:
    oh-noes var inte meningen vet inte varför jag skrev med s... tror det var något undermedvetet när jag försökte få tyst på min mycket pratglada katt vid namn Saga
    haha... det är lugnt.
    Det såg lite roligt ut bara Tungan ute 
  • knyttan
    Chicita skrev 2012-05-15 17:38:26 följande:
    haha... det är lugnt.
    Det såg lite roligt ut bara Tungan ute 
    Ok nu blir det galet mycket OT, men jag måste bara. Chiquita är ju spanska och en spansk utalsregel är att C framför A uttalas K medan C framför I utalas S - det är därför stavningen ändras från ChiCa (=flicka) till ChiQUita (=liten flicka)... men nu stavar du ju ditt nick med c Chicita.... så för mig som kan spanska så läser jag det hela tiden just som Shishita Tungan ute även om jag fattar hur du menar....Sorry för att kapa tråden, men det var spanskläraren i mig som vaknade till!
  • Chicita
    knyttan skrev 2012-05-15 21:56:28 följande:
    Ok nu blir det galet mycket OT, men jag måste bara. Chiquita är ju spanska och en spansk utalsregel är att C framför A uttalas K medan C framför I utalas S - det är därför stavningen ändras från ChiCa (=flicka) till ChiQUita (=liten flicka)... men nu stavar du ju ditt nick med c Chicita.... så för mig som kan spanska så läser jag det hela tiden just som Shishita Tungan ute även om jag fattar hur du menar....Sorry för att kapa tråden, men det var spanskläraren i mig som vaknade till!
    Jag kan förklara varför det stavas som det gör...
    När jag var 15 så köptejag en Iller. Illerns pappa hette Chico och innan jag visste det så hade jag bestämt att hon skulle heta Chiquita eftersom illrar i princip går som bananer Tungan ute Dessutom var hon ovanligt gul i underullen.
    När jag fick veta att han hette Chico så bestämde jag mig att ändra stavningen till Chicita för att få in lite mer från hennes pappa då den uppfödaren inte hade registrerat kullen så jag fick inte ange föräldrar när jag registrerade henne.
    Jag varierar mellan två illrars namn som nick på de sidor jag är med där man kan använda annat än sina riktiga namn. Och eftersom jag när jag kom hit ville vara relativt anonym så valde jag det minst kända av dom två nicken Glad

Förlåt att jag kapade tråden... Men när det kom upp så tänkte jag att det var lika bra att jag förklarade så ingen behövde fundera mer.
Svar på tråden fest med plastglas & tallrikar?