knyttan skrev 2012-05-15 21:56:28 följande:
Ok nu blir det galet mycket OT, men jag måste bara. Chiquita är ju spanska och en spansk utalsregel är att C framför A uttalas K medan C framför I utalas S - det är därför stavningen ändras från ChiCa (=flicka) till ChiQUita (=liten flicka)... men nu stavar du ju ditt nick med c Chicita.... så för mig som kan spanska så läser jag det hela tiden just som Shishita

även om jag fattar hur du menar....Sorry för att kapa tråden, men det var spanskläraren i mig som vaknade till!
Jag kan förklara varför det stavas som det gör...
När jag var 15 så köptejag en Iller. Illerns pappa hette Chico och innan jag visste det så hade jag bestämt att hon skulle heta Chiquita eftersom illrar i princip går som bananer

Dessutom var hon ovanligt gul i underullen.
När jag fick veta att han hette Chico så bestämde jag mig att ändra stavningen till Chicita för att få in lite mer från hennes pappa då den uppfödaren inte hade registrerat kullen så jag fick inte ange föräldrar när jag registrerade henne.
Jag varierar mellan två illrars namn som nick på de sidor jag är med där man kan använda annat än sina riktiga namn. Och eftersom jag när jag kom hit ville vara relativt anonym så valde jag det minst kända av dom två nicken
Förlåt att jag kapade tråden... Men när det kom upp så tänkte jag att det var lika bra att jag förklarade så ingen behövde fundera mer.