• Dannedo

    Vad betalar ni för självaste bilderna?

    Vi har bokat en fotograf som verkar ta väldigt fina bilder. Upptäckte först efter att vi bokat att det inte ingår några bilder i priset vi kommit överens om utan vi beställer vilka bilder vi vill ha utskrivna och betalar ett styckpris. Inte så konstigt alls, men när jag sedan frågade om vi kunde få bilderna oredigerade på cd så visade det sig att han vill ha 100 kr per lågupplöst bild, men med fixat ljus osv.... Jag har inget emot att betala, men jag blev lite förvånad och undrar om det är helt "normalt" ? Jag vill ju ha alla bilder (även dom där man blundar och är ful) bara som minne. 100 kr per bild är ju för mycket, men vad är ett rimligt pris jag kan erbjuda för att få loss alla bilder? För mig känns det viktigare att ha 40 "dåliga" bilder på datorn som minne, än ett perfekt inramat kort i bokhyllan...

  • Svar på tråden Vad betalar ni för självaste bilderna?
  • Chicita

    Alla fotografer vi kollade runt bland hade samma avtal men lite olika priser eller varianter.
    I vissa ingick ett visst antal bilder utskrivna, i vissa ingick rätten till att använda bilderna till tackkort mm men inte i tidningen. Så det är nog rätt normalt

    Jag skulle kolla erat avtal igen. Vad får ni göra med bilderna ni köper?
    För det är väldigt få fotografer som släpper rättigheten till bilden. Det ni betalar för är en utskriven bild eller en bild på skiva. Men för privat bruk. Ej för användning på tackkort osv om ni inte kommit överens om rättigheterna till det i förhand.

    Det var en stor anledning till att det blev amatörfotografer för oss.
    Vi ville få använda bilderna som vi ville. 

  • Dannedo

    Tack för svaret! Som sagt, jag betalar ju så klart gärna, med för mig hade det känts mer rimligt med t.ex 1000 kr för en skiva med alla bilder än ett styckpris. Men nu när jag vant mig med tanken så känns det helt ok. Vi hade tänkt ha fotografen med under minglet men kommer nog istället be en väninna ta bilder då, och så använder vi fotografen bara till de "klassiska" porträttbilderna. Jag ska fråga om tackkorten, ytterligare en sak jag inte ens tänkt på! Tur att jag upptäckte detta nu, hade varit tråkigt efter bröllopet om man hade hundra bilder på släkt och vänner och var tvungen att börja välja... 

  • Chicita
    Dannedo skrev 2012-05-09 23:15:55 följande:
    Tack för svaret! Som sagt, jag betalar ju så klart gärna, med för mig hade det känts mer rimligt med t.ex 1000 kr för en skiva med alla bilder än ett styckpris. Men nu när jag vant mig med tanken så känns det helt ok. Vi hade tänkt ha fotografen med under minglet men kommer nog istället be en väninna ta bilder då, och så använder vi fotografen bara till de "klassiska" porträttbilderna. Jag ska fråga om tackkorten, ytterligare en sak jag inte ens tänkt på! Tur att jag upptäckte detta nu, hade varit tråkigt efter bröllopet om man hade hundra bilder på släkt och vänner och var tvungen att börja välja... 
    Ja när det gäller porträttbilder så är det ett helt ok upplägg att betala för bara dom man vill ha. Glad
    Det hade vi också kunnat tänka oss. Största problemet var det där med att inte få använda bilderna som man ville, ens när man hade betalt för dom.
    Men när det gäller mingelbilder så borde man kunna få ett paketpris för en hel skiva med såna.  
    Hur svårt hade det varit och sagt att "100 lågupplösta, oredigerade bilder 2000:-" (eller nåt sånt)
  • nuså

    Det låter som att vi fått en riktigt bra deal:
    480€ och då är han med oss i 4 timmar och tar "reportagebilder" samt ca 30-60min porträttfotografering. Alla bilder redigerade och högupplösta på skiva (ca 50-250 sa han beroende på om vi vill ha bilderna där vi blundar etc) ingår. 

  • wahlstrm

    Om en bild ska bli riktigt bra så krävs det lite manuellt arbete i datorn.
    Att få fram en bild så bra som möjligt kan ta allt mellan 15min och flera timmar/bild.
    Allt beroende på krav/önskemål/kunskap.

    Att fota ett bröllop i 4h blir därför lätt 15-20h till framför datorn. 
    Antingen så får fotografen baka in de extra timmarna i priser,
    eller så blir fotograferingen billig men bilderna lite dyrare/st.

    "Normalpris" efter lite runtsurfande är mellan 300-900kr/bild,
    beroende på antal och fotograf.

    För 100kr/bild (vilket ger en lön på ca 20kr),
    så kan ju inte fotografen lagt många minuter på bilden. 

Svar på tråden Vad betalar ni för självaste bilderna?