• Minifluff

Riverbriljant till palladiumring?

Hej!

För några veckor sedan köpte jag en briljant med färgen D (River), dvs en sten som är helt vit/färglös. När jag sedan gick till en guldsmed för att utforma en ring till briljanten velade jag länge mellan orhodinerat vitguld och palladium (platina var bortom min budget efter att ha köpt 0.5 carat). Vitguld är ju ganska grått, medan palladium har en relativt vit färg. Eftersom min briljant är extremt vit, kändes det som att den skulle passa bättre med en vitare metall, så därför valde jag till slut palladium. Ni som har palladiumringar med briljanter, är ni nöjda med dem? Metallen verkar rätt ovanlig i smycken om man jämför med vitguld. Valde jag rätt kombination eller hade det varit bättre med vitguld? Jag har precis lagt in beställningen, så det är inte för sent att byta metall.

• Svar på tråden Riverbriljant till palladiumring?
  • evagust

Min vigselring är utav Palladium,med 14 st 0.02 carats diamanter. Nöjd över beslutet.

• Styrka

Ja, absolut alla gånger  hellre palladium än vitguld! palladiumet komemr behållas in vita fina färg genom alla år, vitguld måste du rhodiera om för att det ska behålla sin vithet. Tycker du gjorde ett fint val!!

• 2011

Vi körde med platina även om diamanten var H. Ser jättebra ut.

• MissBroccoli

Vi ska ha palladiumringar när vi gifter oss i höst. Säger som Styrka att det är ett jätte bra val och du kommer slippa det underhåll som är med en vitguldsring!

• Invincible

Vi har palladiumringar, jag har en solitär på 0.35 ct och en allians med tvåklofattning runt 17 st 0.04 ct briljanter. Rent generellt tycker jag palladuim är ett excellent materialval. Vi forskade  länge innan vi bestämde oss och har ine ångrat oss en sekund. Möjligtvis när man ska förklara för "normala", ovetande människor vad palladium är... ;)

And tonight we can truly say - Together we are invincible
  • Minifluff

Tack för alla svar, det känns skönt att höra att ni är nöjda! Det kändes lite läskigt att välja en metall som ingen i min bekantskapskrets har hört talas om, men det var nog ett bra val. Invincble, dina ringar är väldigt fina! Det blir förmodligen en alliansring i palladium som vigselring även för min del.

Svar på tråden Riverbriljant till palladiumring?