• blomman2003

bjuder man min mors gubbes barn?

Hej hej

Jag  behöver lite råd

Vi ska gifta oss den 1 sep, och när vi började planera för bröllopet så satte vi en budget som vi
    kommer att klara. Det innebar att vi kan bjuda ca 55 st till vårat bröllop.
    Vi har ganska stor släkt samt kompis krets.

Så vi har bjudit dom som vi känner värkligen vill dela denna dag med oss, och att vi har en relation med dom.

Men nu har jag fått ett sms från min mor, min mor lever idag med en ny gubbe i 7 år tilbaka, och hasse har 2 st barn jörgen är ensam, och vi har umgås en hel del,  och känner att han vill vi bjuda, sen hasses dotter har familj på totalt 4 st, och dom träffar vi bara 1 gång om året, och känner att våran relation är inte så stark. så dom vil vi inte bjuda.

För sms:et som jsg fick från min mor, stor det att Hasse vart väldigt besviken och är osäker, och att vi måste ta en diskuation om detta...............

Hur är det här, är det inte vi som bestämmer vilka som ska komma på vårt bröllop?
    vi har många vänner som inte är bjudna, som inte fick plats. Och andra släktingar har inte häller fått plats.

skriv gärna råd, vad ni skulle ha gjort, jag mår inte bra i detta=/

• Svar på tråden bjuder man min mors gubbes barn?
  • Anonym (Anna)

Jag hade självklart bjudit både Jörgeb och hans syster med man. Era föräldrar har varit tillsammans i sju år och de är dina bonussyskon!!! Kanske hade skippat deras barn men inte Hasses barn då det är nära familj!! Hade också blivit sårad om jag var Hasse!!

• ThereseV

Jag skulle bjuda dom. Min mamma träffade en ny efter min pappa och jag kommer bjuda alla hans barn också. En av dom har jag bra kontakt med, den andra träffar jag bara ibland och den tredje väldigt sällan, men det skulle ändå kännas dumt att bara bjuda hälften.

• Doofie

NEJ! självklart inte! Det är ju ni som bestämmer. Jag tycker ni borde fråga Hasse om han själv tycker det är rimligt att lägga  XXkr (vad nu kuveravgiften blir per person) på personer man inte har någon relation med och aldrig (nåväl) träffar.
    Om han nu vill ha med dem så gärna ändå får han väl betala. För uppenberligen är det ju för HANS skull de ska närvara?
    Ska man bjuda folk bara för att vara snäll tar det ju aldrig slut.

Jag låter kanske hård, förstår att det inte är så lätt som "att bara säga det" i verkligheten..

• Doofie

Vill bara tillägga att jag har "samma" situation. Mamma och hennes karl har varit tillsammans i nio år, han har två döttrar. Skulle dock aldrig falla mig in att bjuda dem då vi inte har någon relation (träffar dem ungefär en gång/år). När man har ett så pass litet bröllop som med 55 pers och bara får "plats" med de viktigaste, ja då ska man bara bjuda de man tycker är viktiga. Tycker jag ;)

• Cosy

Vi ska ha samma antal gäster som ni och man är tvungen att dra gränsen någonstans.. ibland får man vara hård och säga att vi bjöd dem vi vill ha där och har råd med. Det betyder inte att vi inte tycker om de andra mindre men vi gjorde så här nu och det är vårat beslut.. sen tycker jag det är fegt av din mamma att säga att han är besviken och säga att han ska tänka över det hela fast frågan är då för vems skull som de går på festen

We did it on DreamHack. Geeky love
  • Strawberry

Jag hade bjudit eftersom jag anser att de tillhör den närmsta släkten. De är ju i princip dina bonussyskon.

• Anonym

Jag anser att man bör bjuda dom, det är ju din "nya familj" och även om man gillar familjen eller inte så tycker jag man bör bjuda dom. 
    Jag och min syster (biologiska) kommer inte alls bra överrens och det finns många vänner jag hellre skulle spedera en dag med men jag skulle ändå aldrig välja bort henne eftersom hon ändå är min syster... 

• Sara 120707

Det enda jag tycker kan bli konstigt är om du bjuder ett syskon och utesluter det andra.

Appropå att man måste bjuda sina bonus syskon så tycker jag absolut inte att det är självklart. Mina föräldrar skiljde sig när jag var typ 16 och jag hade flyttat hemifrån innan de skaffade nya partners.

Min mammas nya man har två döttrar ungefär i min ålder men inte har jag någon relation till dem!

Min pappas nya kvinna har också två barn i åldrarna 8 och 11 de har jag inte heller någon relation till.

Inga av dessa "barn" är bjudna. De äldre för att vi inte har någon relation och de yngre för att vi har ett barnfritt bröllop.

Min pappas kvinna informerade oss genom min pappa att hon ville minsann inte komma om hennes barn inte var bjudna. Men det skiter jag fullständigt i, henne bjöd jag av artighet och av respekt för att hon är min pappas partner men vi träffas kanske 1-2 gånger per år och jag har aldrig lärt känna henne.

Dock tycker jag att det är dålig stil av henne eftersom jag tycker att det är oartigt mot min pappa. Han har tagit upp en papparoll för hennes två barn och hon kan inte ens bemöda sig om att gå på ett bröllop för hans skull.

• sabz
    Doofie skrev 2012-05-04 10:16:39 följande:
    Vill bara tillägga att jag har "samma" situation. Mamma och hennes karl har varit tillsammans i nio år, han har två döttrar. Skulle dock aldrig falla mig in att bjuda dem då vi inte har någon relation (träffar dem ungefär en gång/år). När man har ett så pass litet bröllop som med 55 pers och bara får "plats" med de viktigaste, ja då ska man bara bjuda de man tycker är viktiga. Tycker jag ;)
    Håller med. Du ska inte behöva utesluta nära vänner som är mer som syskon än bonussyskonen. Vi har en lista på 44 gäster och då är det bara närmsta vännerna och närmsta familjen :)
  • blomman2003

Hej alla=)

Tack för alla råd, och erfarenheter.
    jag tycker detta är jätte jobbigt=/

Pratade med min mamma nyss, och hon och han tycker att
    det är viktigt att vi är tillsammans. Och Hasse gör ingen skillnad mellan oss, och hans barn.
     För han tycker att vi är en enda familj, men han känner att detta är inte okej, så han är osäker
    om han ska komma om inte resten av familjen blir bjudna. jag ställde frågan till mamma om hon skulle komma,
    och då sa mamma att hon är gift med hasse.

Jag och min mor står väldigt nära varandra, det som är jobbigt är om vi inte bjuder dom nu, så kan det bli
    tråkiga konsekvenser av detta=/ tror jag.

När jag pratatde med min mor så stor grät jag för att detta är ssssååå jobbigt=/

Ja, livet är inte alltid alltid sålätt ibland

• Anonym (Anna)
    blomman2003 skrev 2012-05-04 11:31:05 följande:
    Hej alla=)

det är viktigt att vi är tillsammans. Och Hasse gör ingen skillnad mellan oss, och hans barn.
     För han tycker att vi är en enda familj, men han känner att detta är inte okej, så han är osäker
    om han ska komma om inte resten av familjen blir bjudna. jag ställde frågan till mamma om hon skulle komma,

Jag och min mor står väldigt nära varandra, det som är jobbigt är om vi inte bjuder dom nu, så kan det bli

När jag pratatde med min mor så stor grät jag för att detta är ssssååå jobbigt=/

Jag håller som sagt med din mamma och Hasse att familj är familj!! Jag tycker inte att det är så krångligt alls utan självklart att ni ska bjuda alla. Man bjuder familjen och är det en kostnadsfråga får ni helt enkelt dra in på något annat. Lycka till!!
  • ThereseV

Hur är relationen till dom 4 som ni inte vill bjuda? Är den dålig eller är det bara så att ni inte känner varandra?
    Hur skulle er budgt klara 4 personer till? Om det här annars riskerar att förstöra era relationer i familjen så är det kanske värt att överväga att bjuda dom ändå? (beroende på vad budgeten säger och hur eran relation är)   
    Man får ju fundera lite på vad som väger tyngst.. att ha dom på bröllopet eller att din mamma inte kommer..
    Självklart är det ju brudparet som bestämmer vilka man vill bjuda och det finns inga måsten, men alla val har ju konsekvenser.. 

• Dannedo
    blomman2003 skrev 2012-05-04 11:31:05 följande:
    Hej alla=)

Jag tycker iof att det är dålig stil av din mammas "nya" man att hota med att inte komma, men du behöver väl inte bjuda barnen? Då blir det tre extra gäster, det än inte ens säkert att de vill/kan komma, och gör de det så ska ni bara vara glada över att de är där. Vi har lika många gäster som ni och har några vi slitit vårt hår över om vi ska bjuda eller inte. Min mamma sa då att det är bättre att bjuda i så fall. Det är en sak om det är 10 personer extra, men om det är 3 personer och några tusenlappar över budget så tror jag ändå att det är värt det. Eller snarare att det inte är värt det om ni låter bli och det blir en stor klyfta i familjen.
    Med det sagt så tycker jag fortfarande att det är fult spel av din mamma och man att hota med att inte komma.

• blomman2003

Hej igen

Jag vill inte att det ska bli någon stor konsekvens av detta, och jag vill ju att mamma och hasse ska komma.
    Det som är att min sambo inte känner att hon vill bjuda dom, för att vi inte har så mycket relation, och att det är få platser vi har. Samt att dom är lite jobbiga

Jag känner att vi inte har den största budgeten. Så därför tycker jag att vi inte ska bjuda hans barn.
    Men efter det som har kommit upp så känner jag att det är nog bäst att bjuda dom, för annars så blir våran relation till hasse och hans familj inte bra tror jag.

Jag stötar min sambo i vad hon tycker om att inte bjuda dom, men känner nu att jag måste ta en diskution med henne om detta. Efter det som har kommit upp.

Hur ska jag ta upp det med henne på bästa sätt?
    Jag vill att vi kommer överens om vad som är bäst...............

• Doofie

Okej. Om det är så att de spelar fult och hotar med att inte komma pga detta, så bjud dem. Det skulle jag gjort. Var en bättre människa än de och bjud 4 extra personer och låt det sluta där.
    Vad man sen tycker om det är en annan sak.

• Syrinx

Men va? Är ni allesammans allvarliga med att en förälders nya partners barn sedan tidigare förhållande är självklara som familjemedlemmar, i alla lägen? Om man har vuxit upp tillsammans som syskon är jag helt med på att det räknas just som "syskon". Men i de fall där föräldrarna träffat en ny partner när man själv är 20, 25 eller 40 och bor hemifrån sedan länge? Där man inte firar jul tillsammans eller uppvaktar på varandras födelsedagar? Skulle ni då verkligen räkna dem som "plastsyskon" och därigenom anse dem självskrivna till ert bröllop, oavsett storlek på bröllop?

Isåfall har vi gjort grava fel. Min mammas nye man har tre vuxna barn med respektive. Min pappas nya kvinna har två småpojkar. Fästmannens pappas nya fru har en son som är jämnårig med oss, också med en respektive. Hade vi bjudit alla dessa hade det varit tio personer till, varav vi inte har kontakt med mer än en av dessa, och då en sporadisk kontakt!
    Ingen av oss har vuxit uppmed dessa individer. Ingen av dem är bjudna till bröllopet. De är absolut inte familjemedlemmar till oss!  De tillhör familjen till våra föräldrars nya partners, och några av dem har vi väldigt mycket utbyte av och några absolut inget alls. Inga konflikter så långt ögat kan se, men vi anser inte att en person som råkar vara barn till en förälders nya partner och som vi kanske träffar på en gång varje år är självskrivna på bröllop.

TS, jag är ledsen att höra att din mamma och Hasse är så hårda med att hans barn måste komma. Om det finns risk för slitningar och konflikter är det kanske bäst att bjuda dem, men jag tycker också att du kan vara tydlig med att de som ni önskade bjuda är den allra närmaste kretsen. Hoppas att allt löser sig! Jag ville mest säga att jag inte alls håller med de flesta här om att Hasses barn skulle vara självskrivna gäster.

• Syrinx

Och det var inte meningen att mitt inlägg skulle ha solglasögon... Det måste min dator ha gjort av sig själv.

Svar på tråden bjuder man min mors gubbes barn?