• helhel

Ger ni nåt till barnen så de kan sitta stilla liiiiite längre? ;)

I kyrkan el middagen?
    Vi ska gifta oss otroligt enkelt med få gäster, men många barn.
    Har 3 själv, men funderar om ni har kommit på nåt himla smart o vill dela med er av? ;)
    Det är ju främst vid middagen för min del, så man kanske kan sitta stilla o skåla iaf! ha ha
    Tänkte fixa några småpåsar med nå grejer i att pula med. Har ni nå förslag mera?

• Svar på tråden Ger ni nåt till barnen så de kan sitta stilla liiiiite längre? ;)
  • sweetsueswede
    Flixon skrev 2012-07-15 10:08:33 följande:
    ...Valium?

Oskyldig Foten i munnen
    Nejnejnej, valium fungerar ju bara på de MINDRE barnen. Bedövningspilar är ett säkert kort. Eller om det anses vara för bryskt - kofösar-stav (sån som bara ger milda elstötar).

*innan någon totalflippar - självklart skojar jag*
  • MGaugusti2012

Vi komemr ha med fyra barn, 1,5, 3, 6 och 8 år . De är syskon/kusiner och sitter alla fyra brevid varandra med sina föräldrar på andra sidan om sig.

Jag har köpt färgpennor, lite fina klistermärken och skrivit ut teckningar att fylla i med färger och skrivit ut olika pyssel. Googlade bara och hittade massa bra fylla i bilder bla bilder på brudpar och olika pyssel som finn fem fel, labyrint, lätta korsord mm.

Tänkte sätta upp ett snöre med klädnypor där de själva kan hänga upp sina mästerverk.

Och så har jag letat fram vad vi har för filmer hemma (har själva inte barn men hittade Karlsson på taket och ice age) så de tillsammans med info till föräldrarna om hur de skulle gå tillväga för att gå till eget rum och kolla på film la jag ner i barnens pysselpåse.

• ElinFalk85

Är inte det föräldrarnas ansvar????

• kickanw

Eller så kanske man inte ska kräva att barnen sitter stilla? Huvudsaken är väl att de är nöjda och glada och att man har någon som håller koll på dem, så att föräldrarna i alla fall kan sitta i lugn och ro?
    Senaste bröllopet jag var på var jättefint på det sättet - I kyrkan lekte brudparets barn under hela vigseln och prästen sa att det var helt okej. Det blev jättemysig stämning av det!

(Finns lite fina foton av barnen att se här, ta bort länken om det räknas som reklam.)

• aniara

Vi hade tre småttingar, 7-12 månader, med på vårt bröllop. Vi köpte dem varsin handdocka i form av ett gosedjur från Teddykompaniet. Det verkade uppskattat. Åttaåringen fick ingenting, jag tycker att man i den åldern ska kunna föra sig vid bordet, och det gjorde hon.

• CoG
    kickanw skrev 2012-07-15 13:08:12 följande:
    Eller så kanske man inte ska kräva att barnen sitter stilla? Huvudsaken är väl att de är nöjda och glada och att man har någon som håller koll på dem, så att föräldrarna i alla fall kan sitta i lugn och ro?
    Senaste bröllopet jag var på var jättefint på det sättet - I kyrkan lekte brudparets barn under hela vigseln och prästen sa att det var helt okej. Det blev jättemysig stämning av det!

(Finns lite fina foton av barnen att se här, ta bort länken om det räknas som reklam.)
    Jag håller med dig.
    Bjuder man in familjer så kan man inte kräva att det ska vara helt lugnt och tyst.
    Annaes blir det stor press på föräldrarna till barnen som kanske missar vigseln pga att dom försöker få ungarna att sitta still och vara tysta.

Så här står det i vårat infoblad till inbjudan:

"Kanske blir det livat i kyrkan med flera höga barnstämmor och nog kan det bli spring under middan, men det räknar vi med"

• Chicita

Vi delade ut (eller tja inte just vi men vi hade fixat - och nån annan delade ut) påsar med kritor, ett litet målarblock, en ask russin, två små geleiga ödlor (inte godis, men leksak).
    Det fick barnen i kyrkan.

Till middagen så kunde dom ju använda dom sakerna också om dom ville, och annars fanns ett lekrum med en tjej som passade dom så dom kunde springa lite som dom ville mellan lekrum och matbord.

Barn är barn.
    Vi kunde bara försöka göra det så kul som möjligt (eller mindre trist i alla fall) för dom vid bordet och i kyrkan. Men om man tror att dom ska sitta som tända ljus bara för att dom får pyssel så är man nog lite väl optimistisk Flört 

• Brudiframtiden

Har samma funderingar som du TS, vi ska antagligen bara ha våra egna barn som kommer att vara fem och snart sju då. Vår äldste utreds dock för adhd just nu och har en hel del egenheter som jag funderar över. Vi vill givetvis ha barnen som näbbar men han kan mycket väl sätta sig på tvären när det väl är dags. ELLER ta över hela showen vid altaret i kyrkan...typ börja hoppa och studsa eller ja. man vet liksom aldrig. han KAN också sköta sig exemplariskt...man vet aldrig. Det är väl min största farhåga. Vid middagen (vi ska ha buffé) kommer de nog att sitta vid honnörsbordet vid sidan om nån nära släkting som vi kommer att ge extra ansvar för varje barn.

Filmer, pyssel, lite nya bilar etc....Lite av varje....Svårt det här...

• Alyllyra

Min syster somnade på en av de där sammetsklädda knäbänkarna längst fram i kyrkan när vi var näbbar på våra föräldrars bröllop. Hon var bara fyra år, och prästen stod väl där och pratade och pratade, så man kan förstå att hon blev trött :) Det gjorde dock att bröllopet blev mer ihågkommet av släktingar och vänner, och det är ju bara kul!

• lillama
    CoG skrev 2012-05-03 14:14:52 följande:
    Sitta vid bordet känns inte så noga med.
    Men vi ska väl ordna lite tidsfördriv vid ett eget bord där dom kan rita och pyssla lite.
    Blir det regnigt ska vi kolla upp om det går att ha filmvisning i ett eget rum tex.
    Fundrar på skattjakt/ tipsrunda kring lokalen för de äldre också...
    Ååå vilken ide ja fick nu : ) tipsrunda ska vi ha me massa frågor om oss : ) Så den som vinner får en godispåse : ) Barnfrågor till barnen och vuxen frågor : )
  • msE

man kan ordna bildjakt för barn som inte kan läsa än, man får helt enkelt reka området och fota saker innan, som tex en bänk eller en rolig stor sten eller dylik, är då bra om föremålet i fråga inte är alltför flyttbart.. sen skriver man ut bilderna ( o helst laminerar ). Barnen  får sen leta upp bild efter bild... när en bild är funnen ska man leta efter nästa o så vidare..  i slutet kan man ju ha ngn sorts vinst eller helt enkelt en bild på den som ska ge ut vinsten :)

• Sofiiiz
    msE skrev 2012-10-01 12:49:31 följande:
    man kan ordna bildjakt för barn som inte kan läsa än, man får helt enkelt reka området och fota saker innan, som tex en bänk eller en rolig stor sten eller dylik, är då bra om föremålet i fråga inte är alltför flyttbart.. sen skriver man ut bilderna ( o helst laminerar ). Barnen  får sen leta upp bild efter bild... när en bild är funnen ska man leta efter nästa o så vidare..  i slutet kan man ju ha ngn sorts vinst eller helt enkelt en bild på den som ska ge ut vinsten :)
    De verka roligt!
  • lillama

De lätt kul men nä tiden till de finns inte.

här blir de godispåsar i kyrkan som vaktmästaren delar ut (våran granne).
    sen blir de tipspromenad på festen..

• javas
    ElinFalk85 skrev 2012-07-15 12:54:25 följande:
    Är inte det föräldrarnas ansvar????
    Har du barn själv? Troligtvis inte. Om du nu har det undrar jag om du skulle bära med en tv om ni ska på bröllopsfest? ;)

Jag har barn själv som kommer vara med så länge de orkar. Sammanlagt blir det nog 5-6 barn på middagen o festen. Inte så många, men jag inser ju att de inte kommer vilja sitta vid bordet så länge som oss vuxna.
    Jag kommer fixa lite för dom i rummet intill. Kommer nog ta med en tv och dvd, göra liten mysig vilhörna och även ställa dit lite leksaker och ritsaker.
    Ser att de flesta tänker likadant och jag kan säga att jag som förälder skulle bli superglad för en sån tanke om vi gick på fest.
    Sen kommer vi ha några lekar under middagen som även barnen kan vara med på.
  • CoG
    Brudiframtiden skrev 2012-07-15 20:54:01 följande:

Har samma funderingar som du TS, vi ska antagligen bara ha våra egna barn som kommer att vara fem och snart sju då. Vår äldste utreds dock för adhd just nu och har en hel del egenheter som jag funderar över. Vi vill givetvis ha barnen som näbbar men han kan mycket väl sätta sig på tvären när det väl är dags. ELLER ta över hela showen vid altaret i kyrkan...typ börja hoppa och studsa eller ja. man vet liksom aldrig. han KAN också sköta sig exemplariskt...man vet aldrig. Det är väl min största farhåga. Vid middagen (vi ska ha buffé) kommer de nog att sitta vid honnörsbordet vid sidan om nån nära släkting som vi kommer att ge extra ansvar för varje barn.

Filmer, pyssel, lite nya bilar etc....Lite av varje....Svårt det här...

Istället för att känna oro och ha farhågor, är det inte bättre att planera att göra på ett sätt som känns lugnast för dig och där det är minst risk att det blir "fel"?
    Om det kan bli knas när det är dags för vigsel, då kanske den äldre mår bättre av att inte ha en uppgift som kan medföra att han också blir osäker och spelar över.
    Är ni lugna och vet att det går bra det ni planerat, då smittar det nog av sig....precis på samma sätt som om du är spänd och oroar dig för vad han kan hitta på.

Har ni någon nära vän som kan gå med barnen?
    Då kanske den personen kan ta med honom lite diskret och sätta sig på bänkraden längst fram om sonen inte längre vill vara med.
  • unnown

Dela ut slickepinnar i kyrkan, gjorde de på ett bröllop som vi va på och de funkade kanon.....alternativt ett paket russin/torkad frukt om det är små barn!

• Fjärilen

Vi hade bara en liten söt flicka på bröllopet, som även var vår brudnäbb. Till henne gav vi en topmodell bok med inriktning mot bröllop, en massa fina pennor, sax, lim osv. Det satt hon upptagen med hela middagen och när det var mingel. På kvällen var hon med och dansade med oss.

Jag fick en jätte fin teckning av henne som skulle föreställa mig som brud.

• MissBroccoli

Jag gjorde målarböcker istället för festprogram till barnen. Och sen köpte vi ett paket färgpennor (tänkte att det är det som är lättast att få bort från dukarna :P ) som vi delade upp i glas som föräldrarna fick hämta till barnen.

Vet in te hur mycket det underlättade för föräldrarna men barnen gillade det i alla fall :P

Så såg de ut (gästboken är visst med på bilden med). Googlade på målarbok och hittade flera sidor med målarboksbilder som man kunde ladda ner. hur bra aom helst! Sen la jag bara in bilderna i ett word-dokument och kopierade dem dubbelsidiga.

Vi hade även med lite leksaker men de användes alldrig, antagligen för att ingen tänkte på att det fanns.

P.S. Vet att tråden är gammal men någon kanske blir hjälpt ändå ;)

• Juni 2012
    javas skrev 2012-10-02 16:08:42 följande:
    Har du barn själv? Troligtvis inte. Om du nu har det undrar jag om du skulle bära med en tv om ni ska på bröllopsfest? ;)

Jag har barn själv som kommer vara med så länge de orkar. Sammanlagt blir det nog 5-6 barn på middagen o festen. Inte så många, men jag inser ju att de inte kommer vilja sitta vid bordet så länge som oss vuxna.
    Jag kommer fixa lite för dom i rummet intill. Kommer nog ta med en tv och dvd, göra liten mysig vilhörna och även ställa dit lite leksaker och ritsaker.
    Ser att de flesta tänker likadant och jag kan säga att jag som förälder skulle bli superglad för en sån tanke om vi gick på fest.
    Sen kommer vi ha några lekar under middagen som även barnen kan vara med på.
    TV verkar ju lite osmidigt och tungt, iallafall nu för tiden när många föräldrar tar med sig surfplatta eller bärbar dvd-spelare att roa småttingarna med under längre vuxenkalas.

När vi var på ett ganska segt 50årskalas i somras där vi knappt kände någon förutom födelsedagsbarnet var det rätt mysigt att ha nån Disneyfilm att lyssna på (och även kika lite på, ska erkännas) som makens lilla bordsdam hade på en surfplatta :)
Svar på tråden Ger ni nåt till barnen så de kan sitta stilla liiiiite längre? ;)