Vår tanke är att vår tastmaster skall vara något av en spindel i nätet. Vi har skrivit ut hans namn och nummer i inbjudan så att de som vill hålla tal eller något skall höra av sig till honom. Så då kan han på så sätt styra upp festen efter bästa möjliga förutsättningar. Han kommer ha lite ögonkontakt med kökspersonalen så att det inte blir ett tal just när maten kommer. Han kommer också hålla ett välkomst tal, med lite info (typ att rökning enbart få ske på framsidan). Lösa diverse mindra problem som dyker upp under dagens gång. Han kommer också hålla i min sambos svensexa då han inte har någon maskalk.
Jag veta att vissa vill att deras toastmasters skall göra festhäftet, men det ville jag göra själv, då vi skall ha en karta över borden med namn på alla gästerna.
Annars så tror jag det är väldigt olika vad paret förväntar sig av dig som toastmaster/madame. Prata med dina föräldrar, eller någon annan som är lite äldre eller som ahr varit med på några bröllop.
Vad du bör tänka på:
Planera inte för mycket, låt festen flyta lite. Det kan lätt bli för mycket.
Lägg upp ett preminärt schema, och snåla inte med tid för maten. Det tar ganska lång tid att äta medans man pratar med de andra runt bordet.
Lägg inte alla talen efter varandra, det kan då bli långtråkigt att sitta och bara lyssna.
Hur har de gjort med musiken? Liveband eller Dj? Kan vara bra att någon möter upp den/de så att de vet var de skall vara någonstans.
Beroende på hur dina vänner är, så kan du ju lägga in en lek eller två.
Ett förslag är en frågelek, där brudparet sitter på varsin stol med ryggen mot varande och har en sko av varje (en herrsko och en brudsko). Sedan skall man ställa frågor som de svarar antingen han eller hon på. Tex. Vem städar mest hemma? Vem bäddar sängen oftast?..... Svarar då bruden att det är hon så håller hon upp sin sko och tycker hon att det är hennes man så håller hon upp hans sko.
En annan lek är den då bruden skall känna igen sin mans ben. Ställ upp tre eller fyra killar med ett byxben uppdraget och sätt ögonbindel på bruden. Sedan skall hon känna på benen och försöka lista ut vem av dem som är hennes man.
Det finns lekar i oändlighet.
Det är vad jag så på rak arm kommer på, men som sagt det är väldigt olika.
Hoppas jag har hjälpt er något!