• Strawberry

Magsjuka!! :( Hjälp!!

Mindre än tre veckor kvar till vigsel och är väldigt säker på att det är möhippa i helgen. Killen ligger nu i ordentlig magsjuka och jag känner paniken! Hans svensexa är på lördag och hans kompisar har bokat och fixat allt och kommer långväga med tåg och flyg.. Hoppas han e frisk imorgon redan så han hinner återhämta sig. Men jag då? Jag får inte vara smittad!! :( hur ska jag göra för att hålla mig frisk om han nu smittat mig?! Och hur skyndar jag på killens tillfrisknande? Huskurer tack!!

• Svar på tråden Magsjuka!! :( Hjälp!!
  • Linda L
    Strawberry skrev 2012-05-01 22:21:58 följande:
    Mindre än tre veckor kvar till vigsel och är väldigt säker på att det är möhippa i helgen. Killen ligger nu i ordentlig magsjuka och jag känner paniken! Hans svensexa är på lördag och hans kompisar har bokat och fixat allt och kommer långväga med tåg och flyg.. Hoppas han e frisk imorgon redan så han hinner återhämta sig. Men jag då? Jag får inte vara smittad!! :( hur ska jag göra för att hålla mig frisk om han nu smittat mig?! Och hur skyndar jag på killens tillfrisknande? Huskurer tack!!
    Ojojoj, handsprit och byt alla handdukar och sängkläder. finns vätskeersättning på apoteket.
    lycka till!!! 
  • Stike

Ja var supernoga med att tvätta händerna och använd sprit. När jag låg hemma magsjuk för ett par år sedan så blev sambon inte smittad för han höll sig till spriten och att tvätta tvätta tvätta!
    Sedan har ni tur att det är så långt kvar till bröllopet. Magsjuka sitter oftast bara i 1-2 dagar!

• livet är bra fint ändå

En sån där gammal huskur för att inte bli smittad av magsjuka är att svälja några hela vitpepparkorn. Det är väl tänkt att det på nåt sätt ska döda ev. basillusker man fått ner i magen, sen om det funkar har jag ingen aning om :)

• Strawberry

Tack!! =) Jag tuggar vitpepparkorn och spritar händerna konstant, alla handdukar och lakan är bytta och jag hoppas verkligen han inte smittat mig! Och lite piggare verkar han vara idag i alla fall.. men inte mycket. De är en ganska fysiskt krävande svensexa han ska på i helgen så hoppas han är fris till imorgon så han hinner vila upp sig ordentligt.

• aniara

Har du förvarnat hans kompisar om att han är sjuk och att det kan behövas en plan B? Det tar tid att återhämta sig från magsjuka. Jag hade det i början av februari och även om den "akuta" fasen bara höll på ca 10 timmar så tog det i alla fall en vecka innan magen hade stabiliserat sig och jag hade återfått styrkan och energin i kroppen.

• Strawberry

Jag har nämnt för han som är ansvarig att han är dålig och tänkte ringa ikväll när jag vet hur han mår. Det som är lite jobbigt är att hans bror, som är ansvarig, inte är allt för lät att ha att göra med. Det finns bara ett rätt sätt och det är hans sätt! Han verkar inte ha tagit till sig vad någon annan tycker eller tänker kring svensexan utan kört på som han vill. Är därför lite oroad över att han inte ska bry sig om att min blivande inte är helt återställd utan köra på som planerat så länge min blivande är någorlunda frisk.. Han är en av de minst flexibla mäniskor jag någonsin träffat!! Det hade kanske varit bättre om de skippat första aktiviteten, som är en boxningsträning och boxmatch, samt tagit de lugnt med alkoholen. Men de gäller ju att jag får honom att förstå det...

• Doofie

Säger samma sak som tidigare. Handtvätt är A och O och handsprit.
    Undvik att ta i ditt eget ansikte så mycket också, låter knäppt men då har ev bakterier mindre risk att hamna i munnen via händerna som ju är smitthärd nr 1
    Lycka till som sagt :)

• Monica89

Blåbärsoppa kör vi till våra patienter som är magsjuka, stoppar upp magen så iallafall diarrér lugnar sig. Sen för att han ska återhämta sig så gäller det att han dricker och dricker och dricker lite till!

• aniara

Du får stoppa i honom några Imodium eller Dimor kvällen innan + se till att han dricker ordentligt, så är så väl förberedd han kan bli. Imodium/Dimor stoppar upp magen och finns receptfritt på Apoteket. Används bl.a. av maratonlöpare som vill försäkra sig om att inte behöva gå på toa under loppet. Jag har själv testat i samband med maraton och det funkar fint :)

Svar på tråden Magsjuka!! :( Hjälp!!