• Anonym (Irriterad)

Skulle du låta bli att svara?

Anledningen till att jag skriver anonymt är det att min syster är här inne och vet mitt nickname.

I lördags var det sista dagen att lämna svar till bröllopet, och alla hade svarat utan min syster. Det var några som väntade till sista dagen att svara, men alla hade anledning till att de väntat.

Dock hörde min syster aldrig av sig, så i söndags skickade jag ett medelande till henne där jag talade om att jag inte visste hur jag skulle tolka hennes tysnad. Jag skrev att antingen är det så att de (hon och hennes sambo) anser sig så självklara att de inte tycks behöva svara eller så är det så att de inte kommer och på grund av det inte bryr sig om att svara. Hon svarade ett stund senare att de inte svarat på grund av att de inte tänkte komma för att hon börjar sitt sommarjobb i den vevan. Det är ju roligt att veta att hon inte kan tänka sig att ta ledigt för att komma på bröllopet, hon har talat om för vår bror att hon inte ville ta ledigt för att åka hit för ett bröllop.

Jag anser att vare sig man kommer eller ej så svarar man! Men tydligen tyckte vi olika.

Hade ni låtit bli att svara på en inbjudan? Vare sig ni tänkte komma eller ej, och hur nära ni än var!

• Svar på tråden Skulle du låta bli att svara?
  • Anonym (Irriterad)
    Stike skrev 2012-05-01 23:57:13 följande:
    Ja, jag förstår inte svårigheten med att svara. Vad är det som är så svårt? Även om man kommer eller ej så svarar man tycker jag. Konstigt dessutom att din egen syster inte kommer.. men ni kanske inte har så bra relation?

Jag kan inte heller förstå, visserligen bor hon i Norge, men en av mina andra systrar bor bara övervägen från henne. Och hon kommer.

Nja, någon jättebra relation har vi inte, det har jag nog inte till någon av mina syskon. Men de är ändå mina syskon och ganska självklara gäster på bröllopet för oss i alla fall.

När det kommer till att svara, var jag förberädd på att hon inte skulle komma, men det hade varit roligt om hon överraskade åt andra håller för en gångs skull.

• CoG
    MeaJ skrev 2012-05-01 21:09:20 följande:
    Jag tycker inte att det spelar någon roll om man anser att man är självklara gäster.
    Det hör till god uppfostran att svara.
    Självklart kan man glömma, ingen är ofelbar.
    Men i TS fall hade systern inte glömt utan bara varit fräck och struntat i att svara
    Sommarbrud 2013
    Jag tror inte att jag väntar mig ett formellt svar från mina närmaste.
    Det jag förväntar mig är att dom säger till om dom INTE kan vara med, annars räknar jag med dom.

Så just i TS fall tycker att det var mycket märkligt att hon inte sagt till att hon inte kunde komma eftersom att hon förmodligen vetat om det ett tag, det var inget hon fick veta på OSA dagen.
  • niriel

Självklart skulle jag inte låta bli att svara! OSA innebär ju inte att man ska tacka ja, utan att man ska svara oavsett vad man har tänkt, det är ju det förkortningen innebär (Om Svar Anhålles)! Det trodde jag nog att alla visste, men jag har också insett att så tyvärr inte är fallet.

• brideo

Tycker det är sjukt oartigt att inte svara på en inbjudan och särskilt en bröllopsinbjudan. Hade det varit min syster hade jag sagt åt henne precis just det och att hon får skärpa sig om hon vill ha nån relation i framtiden. Att inte svara på en inbjudan gör man inte med bekanta, att ni dessutom är systrar och hon vägrar svara gör det hela ännu värre. Men jag skulle absolut prata med henne och göra klart hur hon sårar dig. Vad hon väljer att göra sen är upp till henne. Lägg inte för mycket tid på henne om hon inte gör detsamma för dig. 

• Anonym (Irriterad)

Tack för era svar!

Jag har nu lagt henne åt sidan. Vill hon inte komma, nä då får hon väl låta bli då.

Att hon inte svarade på inbjudan visar ju också hur hon väljer att priotera relationen till mig. Får se om hon dyker upp här i sommar när de är nere, men för mig gör det det samma.

Nu har jag massa annat att lägga min tid och energi åt. Tiden rinner i väg och det är snart bara en månad kvar.

• Anonym
    Anonym (Irriterad) skrev 2012-05-02 06:54:41 följande:

Jag kan inte heller förstå, visserligen bor hon i Norge, men en av mina andra systrar bor bara övervägen från henne. Och hon kommer.

Nja, någon jättebra relation har vi inte, det har jag nog inte till någon av mina syskon. Men de är ändå mina syskon och ganska självklara gäster på bröllopet för oss i alla fall.

När det kommer till att svara, var jag förberädd på att hon inte skulle komma, men det hade varit roligt om hon överraskade åt andra håller för en gångs skull.

Inte ok ändå :(

Min syster kommer ända från australien, man kommer på sin systers bröllop tycker jag! Inte ok att beté sig så alls :( kram på dig!
  • LindaP87
    Anonym (Irriterad) skrev 2012-05-02 20:27:08 följande:

Tack för era svar!

Jag har nu lagt henne åt sidan. Vill hon inte komma, nä då får hon väl låta bli då.

Att hon inte svarade på inbjudan visar ju också hur hon väljer att priotera relationen till mig. Får se om hon dyker upp här i sommar när de är nere, men för mig gör det det samma.

Nu har jag massa annat att lägga min tid och energi åt. Tiden rinner i väg och det är snart bara en månad kvar.

Men jag måste säga att jag tycker att du gör rätt. Skit i henne nu! Slösa inte massor med energi på det utan fokosera på det roliga o trevliga som ni har framför er! Lycka till med allt! 
  • Anonym

Det jag tycker är värre att hon inte svarade, är det faktum att det är din SYSTER och hon borde ju försöka komma på ditt bröllop! 1-2 dagars ledigt tror jag faktiskt de ger henne om hon berättar att hennes syster ska gifta sig! Och förmodligen har hon ju inte ens frågat, eller?

Jag är också orolig att vi inte kommer få svar. Där är redan flera som säger muntligt att de kommer och sen frågar "måste vi skicka tillbaka OSAn då eller?". Det blir lite svårt o hålla koll på 150 pers.

• Anonym (Irriterad)
    Anonym skrev 2012-05-04 20:32:20 följande:
    Det jag tycker är värre att hon inte svarade, är det faktum att det är din SYSTER och hon borde ju försöka komma på ditt bröllop! 1-2 dagars ledigt tror jag faktiskt de ger henne om hon berättar att hennes syster ska gifta sig! Och förmodligen har hon ju inte ens frågat, eller?

Jag är också orolig att vi inte kommer få svar. Där är redan flera som säger muntligt att de kommer och sen frågar "måste vi skicka tillbaka OSAn då eller?". Det blir lite svårt o hålla koll på 150 pers.

Jag tror inte heller att hon har frågat, men jag orkar inte bry mig om henne längre. Vår bror jobbar just nu i Spanien, och han hade lite svårt att få ledigt. Men när han sa att han skulle på bröllop och att det var hans syster som gifte sig var de mer än villiga att ändra schemat så att han kunde åka hem.

Men som sagt, det är olika hur man prioterar.

Vi har tack och lov inte så stort, om alla kommit så hade vi varit 80. Om de undrar om de måste skicka tillbaka OSAn så säg bara att annars så är risken att ni glömmer av att bocka i dem.... (brukar vara mer förlåtande om man skyller felet på sig själv)...

;0)

• sossej

jag hade också svarat och beklagat mig jättemycket om jag inte kunnat komma! men svara det ska man göra. men kanske inget man tänker på om man inte organiserat en större fest själv någongång.
    på vårat bröllop så är hälften från norge och vi har även några från spanien.

• Anonym

Man svara! Och om man missar att svara ber man om ursäkt! Syskonen otroligt viktiga personer på ens bröllop och vi anpassade vårt datum så att min blivandes bror skulle ha möjlighet att komma, han bor/jobbar/reser i Australien just nu. Han kommer hem i två veckor tillsammans med nya flickvännen bara för att vara med på bröllopet. Han svarade först av alla för att inte riskera att missa. Släkt från Danmark kommer även de, de hade svårt att få ledigt och fick svara efter osa datum då cheferna var motvilliga men de meddelades i god tid och de kommer. Som de skrev i osa svaret; vi ska göra allt vi kan för att kunna vara med och fira er på er stora dag! Kompisen som är ute på långresa i Asien kommer hem på besök för att kunna vara på bröllopet. Släpar till och med sig den nyfunna kärleken; hennes svar var; klart vi måste komma vi får ju bara en chans att vara med på ert bröllop och fira er glädje och lycka! Det var en familj som missade att svara och även om vi visste att de tänkte komma (de hade köpt kläder redan..) ringde vi upp och frågade och de bad då så mycket om ursäkt och sa att självklart kommer de och firar oss och svarande bara glömts bort i allt vardagsfixande. Ett par har inte heller svarat och där är det arrogans som gäller, då jag påmint om det innan osa gick ut, och de då inte hade bestämt sig för att killen hade så mycket att göra att de inte hunnir prata om det. Men hon lovade att hon skulle svara. De svarade inte ens och hon harinte ens kollat hur de går med allt utan pratat en gång sista tre månaderna och då va hennes liv de viktiga och allt hon pratade om. Skulle de ha ändrat sig och tänk komma säger vi nej och de har helt förlorar sin plats bland våra vänner!! Min slutsats - man svarar och missar man ber man otroligt mycket om ursäkt, och är det bröllop så är det något man ska prioritera, speciellt om man är nära famil eller nära vän!

• Irma82

Jag förstår att du är ledsen, ens egna syskon är otroligt viktiga på ens bröllop.Självklart borde hon ha svarat även om det var ett NEJ. Hoppas verkligen att ni reder ut det!

• MalinLarsson

Klart man ska svara oavsett! Vi har också en del som inte har svarat ännu och det är 2 veckor kvar till OSA. Vissa har vi inte ens hört ett "Vad kul att ni ska gifta er!" från fast vi skickade inbjudningarna för flera månader sedan. (Och ja, de har fått inbjudningarna. De har inte försvunnit på posten)

Om man inte tänker komma kan man väl iallafall bemöda sig att skriva ett sms/mail och grattulera till giftemålet men samtidigt meddela att man tyvärr inte kan komma. Väldigt oförskämt att inte höra av sig alls!

Svar på tråden Skulle du låta bli att svara?