Hej!
Vilken härlig meny ni ska bjuda på, det låter supergott! Jag postar lite vinförslag. Jag gillar att kombinera vin o mat, men glöm inte att allt handlar om vad ni gillar! Men iaf kommer här några förslag. Eftersom ni ska ha ett sommarbröllop så hade jag inte gått på så tunga viner. Alla förslag kommer på systembolaget och jag skulle tro att de ingår i "standardsortimentet".
Till förrätten skulle jag gärna bli bjuden på Leth Grüner Veltiner, ett friskt och fruktigt torrt vin från Österrike som har lite smak av päron och melon, 77 kr på bolaget. Annars bara älskar jag Stoneleigh Sauvignon Blanc (99 kronor) , smakar krusbär och doftar vinbär, men jag blir lite osäker på kombon med er lyxiga löjrom .
Till kalv tänker jag att man kan gå på det man själv föredrar - ett mjukt och bärigt rött vin, ett fylligare rosévin eller så kan den modige servera en kraftigare fatlagrad vit chardonnay som också kan matcha en gräddig potatiskaka. Man kan ju också ha två alternativ om man vill det så att gästerna själv få välja! Ett tips på ett rött vin kan vara ett Chiantivin, t.ex Terreno Chianti Classico som har smak av körsbär och hallon. 89 kronor. Ett rosévin som jag gillar till mat är Reserve de Bonnet rosé (bärig men utan att bli sötsliskig), också det 89 kronor. Jag är ingen fan av kraftiga "smöriga" vita viner så jag har väl inga jättebra tips (det är svårt att rekomendera det man inte själv tycker är jättegott). Stoneleigh Chardonnay, 102 kronor, tror jag dock skulle kunna funka.
Lycka till och provsmaka gärna innan!