• Marylojs

Rimlig mängd alkohol till middagen?

Jag vill hemskt gärna ha era åsikter kring våra beräkningar på hur mycket alkohol som kommer gå åt. 

Vi kommer bjuda på brudskål, buffé och fri bar hela kvällen. Vi räknar med 80-90 gäster. 

Brudskål: 2 glas/person = 40 flaskor

Vin: 30 boxar (5 glas/person) varav 20 rött och 10 vitt

Cider: 96 st, blandade sorter (33 cl) 

Öl: 360 öl (4 per person)

Vad tror ni? Något vi behöver mer eller mindre av? Någon proportion som är fel? 

Vi har nog inte tänkt bjuda på starksprit tror jag. 

• Svar på tråden Rimlig mängd alkohol till middagen?
  • Chicita

Ni kan nog minska på brudskålen. Räkna 1 glas + påfyllning och inte två helt fulla glas. Det är det som är brukligt.
    Och man får ut fler glas mousserade i champagneglas än vad man får i vitvins /rödvinsglas.
    1 champagneglas = ca 15 cl
    Vitvinsglas = ca 25 cl (men man fyller dom sällan hela vägen upp)
    Rödvinsglas brukar vara ca 45 cl men dom fyller man bara till 1/3 

När du häller upp mousserande så gör du ju plats för kronan också (skummet). Så det brukar bara bli max 1/2 glas om man inte toppar upp direkt när det lagt sig.
    Så man räknar oftast med 6-9 glas / 75 cl mousserande.
    Istället för 4-5 glas rött / vitt vin.

Vi var 65 personer varav kanske 57 drack av brudskålen.
    Vi hade 10 flaskor och fick 2 hela flaskor över...

Om ni ska ha resten i baren så kan det kanske bli bra. Alla dricker ju inte öl och alla dricker ju inte vin så ni kommer säkert få massor över. Men det vore ju synd att få slut på allt vin (eller något annat) för att det var mer populärt än något annat... 

• Marylojs

Tack för bra input!

Det är just det där med att saker ska ta slut som är skräckscenariot, det får liksom inte ske...

Om vi bestämmer oss för att ha någon smidig drinkvariant, hur ska man räkna då?  

• Chicita

Drinkar är svårare att räkna på. Speciellt om folk ska blanda själva.
    Om ni kan ha något roterande schema för tärnor/marskalker eller liknande så att man står 30 min i baren om det ska blandas drinkar så är det bättre. Då slipper ni att någon blandar 50-50 drinkar eller börjar snapsa Flört 

Låter ni folk ta själva så ska ni nog räkna med att dom i alla fall tar 6:or (alltså 6 cl per drink) om ni har någon som blandar så kan ni skaffa mått som är på 4 cl för att undvika fylla.
     1 liter läsk/juice mm räcker till ca 3-4 drinkar beroende på hur stora glasen är och hur mycket is ni använder. 

• Marylojs

Tanken är att ha någon av personalen i baren hela kvällen för att langa ut det som önskas.

• Chicita
    Marylojs skrev 2012-04-27 22:57:57 följande:
    Tanken är att ha någon av personalen i baren hela kvällen för att langa ut det som önskas.
    Bra, då skulle jag defenitivt köra på 4:or

Ett annat tips om det är fri bar är att dom måste lämna in ett glas för att få ett nytt. Annars står det snart 400 glas med slattar överallt 
  • Stike

Svårt det där... Vi kommer ha ett relativt alkoholfritt bröllop. Bjuder på antingen öl/vin/läsk/mineralvatten till maten. Sedan blir det ingen mer alkohol utan resten av kvällen får man dricka läsk/mineralvatten/alkoholfri champagne! :) Vi kommer vara ca 80 pers!

• BodyMindSoul

Vi räknar och räknar och räknar, vi blir också ca 80 st, Johan har gjort nån exelberäkning, skall se efter när han vaknar vad vi kom fram till och jämföra. Jag håller verkligen med dig TS man är ju livrädd att det ska ta slut./Emma

• Marylojs

BodyMindSoul: Det vore underbart om du kan skriva här hur er uträkning såg ut, skulle verkligen hjälpa!

• Chicita

Tänk på att om ni handlar på systemet så får ni lämna tillbaka oöppnade förpackningar och få pengarna tillbaka, inom 2 veckor från köpet.

Så även om ni nu har tänkt åka till Tyskland och handla eller vad ni har planerat så kanske det kan vara en idé att köpa några flaskor vin, lite öl mm från systemet och ställa undan och ha som reservförråd? 

• Marylojs

Chicita, det är planen, en väldigt bra idé. Frågan är ändå bara hur mycket som ska köpas och av vad, haha. 

• brud 201208
    Chicita skrev 2012-04-27 23:05:20 följande:
    Bra, då skulle jag defenitivt köra på 4:or

Ett annat tips om det är fri bar är att dom måste lämna in ett glas för att få ett nytt. Annars står det snart 400 glas med slattar överallt 
    Riktigt bra förslag,att lämna in sitt glas för att få ett nytt.:)
  • SkövdeSophie

Oj va mycket! Vi tänker oss 1-2 glas vin per person till middagen. Vi skall inte ha bar och vi har brudskålen i kall hjortronglögg. Ni kan ju fråga personalen på Systembolaget om de har några beräkningstips.

• Chicita
    SkövdeSophie skrev 2012-04-28 22:22:05 följande:
    Oj va mycket! Vi tänker oss 1-2 glas vin per person till middagen. Vi skall inte ha bar och vi har brudskålen i kall hjortronglögg. Ni kan ju fråga personalen på Systembolaget om de har några beräkningstips.
    Det finns en beräkningshjälp på systembolagets hemsida. Men det är bara för middagen.
    Ska man beräkna till festen och baren efteråt så är det nog bara att chansa och köpa på sig mer än man tror... 
  • SkövdeSophie

Ni kan ju göra en enkel alkoholekvivalens och räkna att en öl/ett glas vin är 4 cl starksprit (det är egentligen mer) så kommer era gäster att dricka motsvarande ca en halvliter starksprit var under kvällen.

• Marylojs

SkövdeSophie: Det är väl ingen som kommer tvinga gästerna att dricka någonting alls vad jag förstått? Och jag tror att långt ifrån alla kommer dricka så mycket som beräknat, det är ju bara det att det vore väldigt mycket enklare om man kunde räkna just enheter eller i 4 cl starksprit. Nu måste ju proportionerna öl/cider/rött vin/vitt vin stämma och räcka, och därför känns det viktigt att köpa för mycket så att inget tar slut. 

Kul för er att ni valt ert stuk på festen, vi har ett annat. Förmanande pekpinnar behövs ej. 

• Amor in aeternum
    Marylojs skrev 2012-04-29 10:41:14 följande:
    SkövdeSophie: Det är väl ingen som kommer tvinga gästerna att dricka någonting alls vad jag förstått? Och jag tror att långt ifrån alla kommer dricka så mycket som beräknat, det är ju bara det att det vore väldigt mycket enklare om man kunde räkna just enheter eller i 4 cl starksprit. Nu måste ju proportionerna öl/cider/rött vin/vitt vin stämma och räcka, och därför känns det viktigt att köpa för mycket så att inget tar slut. 

Kul för er att ni valt ert stuk på festen, vi har ett annat. Förmanande pekpinnar behövs ej. 
    Jag tror inte att det var så hon menade, men, men.
  • SkövdeSophie

Det var absolut inga pekpinnar. Mer ett konstaterande att det är väldigt mycket alkohol och att de nog inte behöver köpa så mycket. Kan f.ö tillägga att jag hade nog köpt hälften öl/hälften cider, inte 4/1 som ni har nu. Många som inte dricker öl.

• Amor in aeternum

Jag tycker också att det är väldigt mycket alkohol, speciellt när det blir runt 11 glas/burkar eller mer till varje person. Det är ju bättre att ha för mycket än för lite, men är det inte lite överdrivet?

På ett bröllop ska väl inte gästerna bli snorfulla?! Jag skulle nog ligga på marken och kräla runt om jag drack så mycket.

• CarolineJohan

Detta har vi införskaffat (gäster 75):

Vi ska ha: champagne, vitt vin, öl, cider, nubbe, avec, bar med diverse

Brudskål - 18 flaskor
    Vitt vin - 40 flaskor
    Nubbe - 80 miniflaskor (en vid varje plats)
    öl - 20 flak
    cider - 6 flak
    rött vin - 6 bag
    Whiskey - 6 flaskor
    Baileys - 6 flaskor
    Bacardi Razz - 8 flaskor
    Gin - 6 flaskor

Kan verkligen rekomendera att åka till Tyskland. För detta betalade vi 9000:- (inkl. färja, godis etc). Min sambo räknade ut vad bara drickan skulle kostat på systemet och det skulle gått på ca 18000:-.

Lycka till! 

Svar på tråden Rimlig mängd alkohol till middagen?