• LouiseVictor

Serveringsuppdrag till gästerna

Hej!

Vi funderar på ett serveringssytem där gästerna hjälper till på olika sätt. Vi har hört talas om en variant som vi vill använda där alla gäster får olika uppdrag under middagen. Tex får några i uppdrag att plocka undan efter förrätten, någon annan att ställa fram tillbehören till varmrätten osv osv.

Vi kommer inte ha någon serveringspersonal och vill undvika att det slutar med att våra snälla kvinnliga släktingar gör allting. Tanken är att om alla har ett uppdrag är det lättare för de som alltid ska erbjuda sig att hjälpa till att slappna av och njuta av kvällen när det inte är dags för "deras" uppdrag.

Någon som har erfarenhet av detta? Vad har funkat mindre bra? Alla tips uppskattas!

• Svar på tråden Serveringsuppdrag till gästerna
  • Chicita

Uppdragen brukar inte gå ut på att man utnyttjar gästerna som gratis arbetskraft.
    Utan att det är roliga och knasiga saker som ska bidra till en uppsluppen stämning.

Om jag kom på ett bröllop och fick i uppdrag att plocka undan tallrikar eller ställa fram varmrätten eller liknande så vetesjutton hur jag skulle reagera. 

• Green

Nej, det var nog inte så genomtänkt?!
    Tror det är bättre att ni pratar ihop er med några som ni vet vill och kan hjälpa till istället!
    Vi ska heller inte ha serveringspersonal men vi ska ha buffé och så tänkte jag att man bara ställer undan alla tallrikar och bestick i plastbackar och så får man ta hand om det sen.
    Tänkte be en kompis om hjälp att servera champangen direkt efter vigseln men sen får alla ta själv. Duka av sin egen tallrik borde väl folk också klara av?!
    Ska man ha bordsservering så bör man nog allt ha personal till det!

• FelizLane

Jag hade verkligen börjat fundera... Då är det ju bättre att ni ber alla om hjälp muntligt.

• Pyttsan

Jag har både varit på och ordnat såna fester, men då brukar alla veta om det på förhand. Typ"vi handlar allt, men sen hjälps vi alla åt med kockandet, dukandet och disken" och sen drar man lott om olika uppdrag, eller så har värdarna fördelat jobbet. Det funkar absolut om folk är vidtalade på förhand, det blir jättetrevligt stämning när alla hjälps åt. Jag tänker att det passar sig för trädgårdsfester, midsommarkalas och sällskap på 10-30pers, inte stora fester.

Däremot finns ju bra mittemellanlöningar. T.ex.

Om man serverar soppa till förrätt, kan man ha stora soppterinner som antingen skickas, eller ställs i ändan av varje långbord och folk får skicka tallrikar, då räcker det med en servitör på flere gäster. 

Maten kan också ställas i grupper på bordet så gästerna tar för sig själva och då behövs mindre personal.

Drycken kan helt eller delvis stå på borden, då behöver personalen bara bära bort tomma flaskor och se till att det finns tillräckligt.

Jag har också varit på bröllop där drycken stått på borden, och när det tagit slut har gästerna själva gått till en bar och hämtat en ny flaska rött.

Men att gästerna ska sköta allt från att duka till att bära ut disken känns kanske inte så kul? då skulle jag istället vidtala några på förhand och fråga om de kan ställa upp.

mvh 

• LouiseVictor

Hej!

Ja, man kan tydligen aldrig vara tydlig nog i sådana här trådar ;) Vi kommer att vara mellan 80-90 gäster. All dukning och det mesta av matlagning kommer att göras dagen innan bröllopet. Vi kommer ha hjälp av två-tre personer i köket som ska sköta disk, matlagning osv. Förrätten kommer att stå framme när gästerna kommer in i lokalen. Planen är att varmrätten ska ställas fram på bordet på serveringsfat och skålar så att gästerna kan förse sig själva utan att behöva resa sig från sina platser. Ett mellanting mellan buffé och bordservering alltså. Bröllopstårtan har vi inte bestämt än, antingen får man gå och hämta den själv eller så hjälps vi åt duka fram den i stil med varmrätten.

Iden med olika "uppdrag" kommer vad vi har förstått från homosexuella kretsar i Paris där det har blivit lite trendigt och börjat ta sig till Sverige. Varje gäst får ett litet uppdrag under middagen, tex att plocka undan 4-5 förrättstallrikar och bära dem till bardisken som är utanför köket (där de som är ansvariga för diskandet tar vid) eller gå till samma ställe och hämta potatis eller sallad eller vad som. Det är alltså ett speciellt sätt att organisera middagen som inte är så vanligt i Sverige. Det innebär att man slipper ha serveringspersonal, alla gillar ju inte det, och att gästerna får en chans att småprata med några andra under sitt "uppdrag".

Vi hade redan tänkt på att välja ut några vi litar på när det gäller de lite mer svåra uppdragen men det var ju en bra idé att prata med dom innan. Det ska vi självklart göra.

Sen har vi ju alla olika idéer om vad som är bra/trevligt/kul. Vi skulle aldrig någonsin ge våra gäster "tokiga uppdrag" som ska bidra till "kul stämning". Vi hoppas att vår placering fungerar bra, att gästerna har trevliga intressanta samtal med varandra och att talen är både vackra och lite roliga. 

• Pyttsan

Jag har varit med om olika varianter, är i och för sig varken svensk eller bor i Sverige, men har aldrig kopplat detta vare sig till Paris eller homosexuella, men det går säkert trender som i allt annat. Tycker det är ganska vanligt förekommande vid många typer av fester, dock inte bröllop, förutom när det gäller dryck, då jag varit med om det flere gånger.

En sak att tänka på är att man ändå behöver någon som är ansvarig för tidtabellen och någon form av signal på när man ska göra vad. Annars flyter inte festen på och folk tenderar att vilja stressa för att få sitt uppdrag gjort så de bara får sitta sen. Toastmasterns roll riskerar här att bli överstor om man samtidigt ska agera hovmästare.

De svenska bröllop jag varit på har det varit massvis med tal och program från gästerna. Sånger, spex och sånt. Då är det också jättevitkigt att någon håller i trådarna och kommunicerar med köket, så att man får middagen att fortskrida i ett trevligt tempo. 

Jag tycker ni ska köra vidare på er idé, ville bara bidra med lite tankar, för att det ska fungera bra måste det vara mycket genomtänkt och välplanerat. 

Svar på tråden Serveringsuppdrag till gästerna