• Soderek

    Ska vi byta tjänster med varandra?

    Har läst i flera trådar och lite här och var dyker det upp om att byta tjänster. För att förklara mer ingående så kanske ett brudpar behöver någon som kan servera på deras bröllop medan ett annat brudpar behöver någon som kan sjunga på deras. Nu kan bruden i brudpar 1 sjunga och de bägge paren ska gifta sig i närheten av varandra så då byter de tjänster. Någon som är med? Kan vara superbra för dom som vill hålla budgeten nere så mycket som det går Glad

  • Svar på tråden Ska vi byta tjänster med varandra?
  • Augustiblomma
    Moster Stina skrev 2012-04-29 16:06:22 följande:

    Å jag blir så sugen att vara med i er tråd men jag är numera gift.


    Jag bytte tjänster med andra förra året och det var jättetrevligt! Och roligt. DOCK vill jag tipsa er om att VERKLIGEN, VERKLIGEN VERKLIGEN kolla upp och prata ihop er med de ni byter tjänster med.


    En som startade en sådan här tråd förra året, och som skulle komma med tre personer och servera på vårt bröllop, ballade ur några dagar innan vårt bröllop. Plötsligt gjorde de sig alldeles omöjliga att få tag på, och vi fick bara besked via sms att jo de tänkte komma alla tre.


    Men för säkerhets skull kollade jag upp med några bekanta, som fick hoppa in istället. För de dök aldrig upp, och kom aldrig med någon förklaring heller. Folk MÅSTE absolut få dra sig ur sådana här avtal tycker jag. Det kan väl finnas alla möjliga skäl och sorger till att man plötsligt inte vill och kan byta tjänster med andra brudpar. MEN man får ju gärna tala om det för de andra. Vi hade 130 gäster, och behövde verkligen serveringshjälpen. Tack och lov, att vi hittade andra som ställde upp med kort varsel!


    Men ni andra som gör detta ha så JÄTTEkul, och hoppas ni hittar trevliga byten!


     


    Ursch vad tråkigt.

    Det är förresten jag som är trådstartaren men med nytt namn!
  • BlåAugustibröllop

    Ingen annan som vill hålla på och hjälpa varandra? Tungan ute

  • Dianna

    Jag hinner kanske inte få någon hjälp för jag gifter mig om 15 dagar! Men någon som kan kanske servera eller hälla upp dricka? Jag är en hobbyfotograf och kan erbjuda fotografering. Jag har fotat 3 tidigare bröllop! Vi gifter oss i Skurup men jag är tillgänglig att fota allt runt om Skurup! Någon? :)

  • sabz
    Tullinge/Tumba 9/6

    Söker någon med en minibuss som kan tänka sig ställa upp och köra gäster mellan kyrkan och festen, samt från festen (runt 01.00) till Tumba eller Flemingsbergsstation.
  • Chicita

    Jag startade en sån här tråd för Dalarna förra året. Och fick då på nöten direkt.

    Tydligen så ska man betala in skatt och arbetsgivaravgifter motsvarande vad det skulle kostat att hyra in proffs. Så jag vill bara uppmana er att i alla fall tänka på det. Sen om ni bryr er om det eller inte är upp till er förståss Tungan ute 

  • Chicita

    Ja det räknas som svartjobb annars...
    Men som sagt det är upp till alla hur man vill göra. Det kan i alla fall vara bra att veta så man inte skyltar med det allt för mycket. 

  • BlackWIngedAngel
    Chicita skrev 2012-05-11 20:47:57 följande:
    Ja det räknas som svartjobb annars...
    Men som sagt det är upp till alla hur man vill göra. Det kan i alla fall vara bra att veta så man inte skyltar med det allt för mycket. 
    Inte arbgivaravgifter väl? Har bara läst att man ska betala momsen tidigare. Det är det som står på skv:s hemsida i alla fall.
  • Chicita
    BlackWIngedAngel skrev 2012-05-11 21:27:41 följande:
    Inte arbgivaravgifter väl? Har bara läst att man ska betala momsen tidigare. Det är det som står på skv:s hemsida i alla fall.
    Tog bort min tråd när jag fick "klagomål" på det, men den som skrev där visade utdrag från några regler och jag är rätt säker att det stod om arbetsgivaravgifter också. Men jag ska inte svära på det...
    Hur som helst så tycker jag som sagt att alla får göra som dom vill.
    Men det kan ju vara bra att veta att det kanske inte är något man ska prata allt för öppet om. Precis som när man betalar någon svarta pengar för att fota, fixa tårta eller liknande. 

    Om man vet att det egentligen inte är ok, och man gör det ändå, så blir det ju inte en stor chock ifall man får smäll på fingrarna längre fram...
  • Pyttsan

    Min blivande är politiker, så svartarbete går helbort för oss. Men här i Finland är gråzonen större då s.k. talkoarbete inte behöver skattas för. Traditionellt talkoarbete som tex skördearbete eller enklare byggarbeten där alla hjälps åt är, liksom föreningsarbete, inte skattepliktigt. Samt "Grannhjälp av obetydligt värde kan lämnas obeaktad". 

    Däremot kan inte jag bokföra mot att någon serverar på mitt bröllop, då räknas det som två olika avtal och borde beskattas.  

  • Chicita
    Pyttsan skrev 2012-05-11 21:52:23 följande:
    Min blivande är politiker, så svartarbete går helbort för oss. Men här i Finland är gråzonen större då s.k. talkoarbete inte behöver skattas för. Traditionellt talkoarbete som tex skördearbete eller enklare byggarbeten där alla hjälps åt är, liksom föreningsarbete, inte skattepliktigt. Samt "Grannhjälp av obetydligt värde kan lämnas obeaktad". 

    Däremot kan inte jag bokföra mot att någon serverar på mitt bröllop, då räknas det som två olika avtal och borde beskattas.  
    Ok, så generösa är ju inte reglerna här i sverige Obestämd
  • Plett

    Om någon vill byta tjänster i Linköping kan vi mycket väl vara intresserade här. Gifter oss 28 juli och behöver bartender och serveringspersonal :) Ev fotograf men det är lite oklart... Bara att höra av sig om intresse finns :)

Svar på tråden Ska vi byta tjänster med varandra?