Ni med runda bord!
Hur ska ni göra med det bordet ni sitter vid. Vilka ska sitta med er? Vi kommer nog ha tärna, marskalk + 4 närmsta vännerna. Vad tror ni om det?
Hur ska ni göra med det bordet ni sitter vid. Vilka ska sitta med er? Vi kommer nog ha tärna, marskalk + 4 närmsta vännerna. Vad tror ni om det?
Någon som kan komma med tips?
Vi kommer ha runda bord till gästerna, men ett avlångt honörsbord till mig och min blivande plus våra föräldrar!
Vi har inte provdukat i vår lokal än, så jag vet inte vad vi får plats med. Men jag vill helst ha "öar" av bord så att alla vid bordet kan prata med varandra på ett mer avslappnat sätt har jag fått för mig.
Men vi kommer nog sitta vid ett honörsbord med våra föräldrar och ev. syskon (beroende på hur långt vi gör det...) Tror mina föräldrar skulle bli ledsna om de inte fick sitta med oss.
Men det jag funderar på om man dukar med runda bord (eller "öar") så blir dte ju alltid några som sitter med ryggen mot brudparet. Inte för att det gör mig något, folk behöver inte sitta och glo på mig hela kvällen ;) Men de som sitter så kanske känner sig obekväma.. Hur tänker ni där? Eller är det jag som är over-thinking? =)
Ledsen att jag hi-jackar tråden! (Svara på TS-fråga först! )
Vi funderade först på att också sitta med våra föräldrar men eftersom vi pratar med dem varje dag så valde vi att sitta med våra vänner i stället. Sen är det svårt att välja vilka vänner bara. Våra föräldrar kommer få sitta vid borden bredvid oss. Jag ser inget problem med att vissa sitter med ryggen mot er. Jag tycker överlag att runda bord ger bättre närvaro av gästerna. Lättare att vara social och kungen känner dig utanför eller sitter vid kanten.
Bara så ni får en annan synvinkel...
Men jag ogillar verkligen tillställningar med runda bord.
Om man hamnar mellan två "grupper" så har man ingen alls att prata med. För det går bara att prata med dom som sitter bredvid en (om man inte ska sitta och skrika till dom på andra sidan bordet då).
När man sitter vid långbord så har du minst 5 personer inom direkt "pratavstånd". Båda de som sitter på sidorna om dig, den mittemot dig + dom diagonalt emot dig.
Jag har hamnat vid runda bord där den enda jag kände satt mitt emot mig.
Dom som satt bredvid mig hade någon dom kände på sin andra sida så dom pratade bara med den - hur jag än försökte komma in i diskussionerna.
Det slutade med att jag fick sitta 4 timmar med bara maten som sällskap.
Jag är en social person som kommer överens med de flesta, man överlever inte 10 år i en hotellreception utan att kunna umgås med de flesta typer av människor.
Om ni ska ha runda bord så är det oerhört viktigt med en genomtänkt bordsplacering.
Vi skall ha runda bord och tänker lite tvärtom, hamnar man brevid någon man inte har supermycket gemensamt med så funkar det ändå med tanke på att man har folk från alla håll och kanter. Våra runda bord rymmer 8 personer. Men håller med att bordspaceringen är A&O, men det gäller väl oavsett om man har runda eller andra former på borden. Just honörsbordet har vi också lite problem med. Vår tanke just nu är att ha mina föräldrar, svärisarna, oss samt best man och en av tärnorna.
Jag håller med chicita.. Jag har varit på bröllop med både långbord och runda bord, långborden var absolut mest praktiskt rent socialt. Vid dom runda borden blev jag placerad mitt emot den enda jag kände och dom övriga kände varandra sedan innan och vi hade inte direkt något gemensamt så det blev en riktigt lång och stel middag. Vid långborden fanns det fler att prata med och man blir inte "utanför" på samma sätt. Vid dom runda borden räcker det ju med att dom vid ens sida pratar med deras andra granne för att man ska bli helt själv..vid långbord är det ju inte så troligt att alla vänder sig ifrån en..
Min erfaranhet är tvärtom. Jag har inte varit på så många bröllop, men ett jag var på som hade långbord där placerades jag mitt imellan två äldre släktingar och min sambo snett över. Det kändes mest naturligt att prata med den som satt direkt brevid mig. Ingen pratade över bordet till andra sidan och släktingen hade bara tråkiga saker att säga om "dagens ungdom". Därför fick jag för mig att om det var ett runt bord, eller i vårt fall rektangulära bord med fyra på varje sida, skulle kunna få alla att prata lite mer inom sin "ögrupp". Det andra bröllopet jag har varit på så var det långbord men utan bordplacering, men det var en väldigt nära släkting till mig så jag kände de flesta. Men där hade de dukat så "tight" så man drog sig ifrån att resa sig från sin plats. Många timmars sittande blev det. Så därför har jag fått för mig att det skulle vara mer avslappnat med öar. Det ger inte lika mycket känslan av att inte sitta på¨"långbänk" för mig, det uppmuntrar mer till rörlighet. Sen slipper någon få platsen längst ner...
Har inte testat detta i verkligheten än så jag kanske tänker om senare... Det är nog mer platseffektivt att duka långbord. Men bordsplaceringen ska jag lägga mycket tid på! Jag vet hur viktig gruppdynamik är och jag vill verkligen att alla ska trivas. Känns inte mer än rätt när man tar ifrån folk friheten att själva välja sin plats, att de får en som är genomtänkt i alla fall!
Vi hade runda bord på vårt bröllop. Vi hade mina 2 tärnor, bestman och ytterligare en nära kompis vid vårt bord. De andra var mellan 6-8 per bord. Vi hade låga blommor så att man kunde se alla vid bordet och så blandade vi friskt på folk, alla kände dock någon vid sitt bord. Det blev jättebra, alla pratade mkt med varandra och stämningen blev jättebra. Lycka till!
Jelena81: vi tänker i samma banor. Tror det kommer bli toppen!
Vi ska ha runda bord men jag + blivande + våra föräldrar kommer sitta vid ett långbord MEN vi kommer ha två tomma stolar mittemot oss som gästerna kommer få gå fram och sätta sig och snacka en stund under hela middagen. Så då får man möjlighet att prata med många fastän man sitter med föräldrar!
Sedan är det ju väldigt viktigt med bordsplaceringen! Man ska hamna med några man känner och några nya vid borden så det inte blir så att man känner sig utanför. Alla ska vara med!
Precis så hade vi oxå tänkt att göra :) Just det där med att ha 2 lediga stolar framför vårt vanliga bord och resten av gästerna sitter på runda!
Vi kommer att ha ett större runt honnörsbord där vi sitter 12 personer. Antingen tillsammans med våra föräldrar och våra syskon eller så sitter vi med föräldrar, brudfölje och toastmadame ( & deras respektive). Jag tycker att det blir lite väl avskilt att ha ett avlångt honnörsbord när de övriga borden är runda.